Európa legnagyobb szárazföldi folyóján, a Rajnán – amely Rotterdam és Antwerpen hatalmas kikötőit köti össze Németország ipari központjával és a tengerparttal nem rendelkező Svájccal – rendkívül alacsonyra süllyedt a vízszint, megnehezítve a folyami szállítást a gyárakba és az erőművekbe. Ez nem csupán a nagyobb iparágaknak okoz sürgető problémát, de hátráltatja az EU azon terveit is, amelyek szerint 2030-ig 25 százalékkal, 2050-re pedig 50 százalékkal növelnék az áruk vízi utakon történő mozgatását a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.
A tartósan alacsony csapadékmennyiség miatt vasárnap 49 centiméterre csökkent a Rajna vízszintje Rajna-vidék-Pfalz tartományban, Kaub településnél, ahol amúgy is különösen sekély a folyó.
Kiszáradhat a Rajna, veszélybe kerülhet a kontinens ellátásaHétvégére 47 centis vízszintet várnak Németországban, így az uszályok már alig tudnak üzemanyagot szállítani Európába. |
Ha nem esik több csapadék, nagy problémával nézünk szembe– mondta Marc Daniel Heintz, a Nemzetközi Rajna-védelmi Bizottság (ICPR) titkárságának vezetője. És a következő két hétre sajnos nem jósolnak olyan mértékű felhőszakadást, amely növelné a vízszintet. Ha végül le kellene zárni a folyót a hajóforgalom elől, a társaságoknak vasútra és közútra kell cserélniük a teherszállítást. Ez azonban költséges és nem hatékony, mivel egyetlen uszály rakományának célba juttatásához több száz teherautóra vagy vonatkocsira van szükség – írja a Politico.
Az egyre gyorsuló infláció, a globális ellátási lánc problémái és az energiaválság idején az alacsony rajnai szint ezért újabb fejtörést okoz a német energiavállalatoknak, amelyeknek újra kellett indítaniuk a széntüzelésű erőműveiket az orosz gázhiány enyhítésére, ám most szénhiány is fenyegeti a teljesítményüket. A Kieli Világgazdasági Intézet (IfW) 2020-as kutatása szerint egy hónapnyi vízhiány a Rajnán mintegy 1 százalékkal csökkentené a német ipari termelést.
Szénre cserélné a gázt Németország, azonban nem lesz egyszerű dolgaMunkaerőhiány és súlyos aszály hátráltatja a terveket. |
A Rajna alacsony vízállása a holland folyami uszályok kapacitáshiányát is súlyosbítja. Mivel a németek több szenet szeretnének importálni, megugrott a legnagyobb, 135 méteres uszályok iránti kereslet is – mondta Maira van Helvoirt, a Holland Királyi Belvízi Hajózás (KBN) munkatársa, majd hozzátette, hogy Rotterdamban, Európa legnagyobb kikötőjében 30 százalékkal, 14,6 millió tonnára nőtt a szén átbocsátása a német kereslet nyomán. A Rajna alacsony vízállása miatt azonban a legtöbb hajó csak a normál rakomány felét vagy még kevesebbet szállíthat. Ráadásul a holland vízi utakon közlekedő, nagyjából 150 ilyen hajóból 15-öt a közelmúltban adtak el Romániának, ahol gabonát szállítanak majd Ukrajnából a Dunán.
Csakhogy nem csupán Németországot fenyegeti a vízszintcsökkenés, hiszen a szomszédos Franciaországban a Garonne és a Rajna partjára épült atomerőműveket is le kellett állítani, mivel nem volt meg a szükséges vízmennyiség a reaktorok hűtéséhez.
Heintz szerint a Rajna általában tavasszal és nyár elején éri el a legmagasabb vízszintjét, ősszel pedig a legalacsonyabbat, de ez a minta gyorsan változhat. Például a 2018-as rekordmélységet tavaly nyáron szokatlanul magas vízállás követte, emiatt bizonyos területeken átmenetileg megint le kellett állítani a hajózást.
Az idei év újabb rekorddöntőnek ígérkezik. Bár a Felső-Rajna mentén Mannheimig a vízszint amúgy is alacsony, és 2-5 évente egyszer előfordul, hogy nagyon lecsökken, de Mannheimtől Duisburgig – a Kaubot is magában foglaló szakaszon – jellemzően csak 5-10 évente tapasztalható hasonló állapot.
A holland–német határon ez nagyon ritka eseménynek számít, maximum tízévente lehet rá számítani– mondta Heintz a kialakult helyzetről.
Az Európán át kígyózó Rajna kritikus gazdasági artéria: évente több mint háromszázmillió tonna árut szállítanak a folyó mentén Bázel és az Északi-tenger között. Németországon belül pedig az összes vízi szállítmány mintegy 80 százaléka ezen a folyón – amelyen az Elba, a Ruhr és a Duna is átfolyik – érkezik. Ám ha az úgynevezett hajózási vízszint Kaubnál 40 centiméter alá csökken, a szállítás teljesen tarthatatlanná válik.
Amikor alacsony a vízszint, az uszályokra csak kevesebb szállítmányt tudnak felpakolni. Ennek megfelelően a gazdasági hatékonyság is csökken, a teherszállítás pedig átvált közúti vagy vasúti szállításra– mondta Dominik Rösch, a német Szövetségi Hidrológiai Intézet (BfG) munkatársa, majd ismertette, hogy az alacsony vízszint kezeléseként a német kormány el akarja távolítani a sziklákat és a kavicságyat a kritikus pontokról, azonban ez rendszeres karbantartást igényel, és környezeti aggályokat is felvet. Egyelőre azonban a szállítóknak folyamatosan számolniuk kell azzal, hogy az aktuális vízállásnak megfelelően mekkora súlyt vihetnek magukkal.
A nagy hajók átlagosan hatezer tonnát szállítanak, azonban most csak nyolcszáz tonnát pakolhatnak fel– jelezte Leny van Toorenburg, a KBN vezetője.
Az alacsony vízállás jókora stratégiai probléma a német BASF vegyipari óriáscégnek, amelynek globális központja – a világ legnagyobb vegyianyag-gyártó telephelye – Ludwigshafenben található, mintegy száz kilométerrel feljebb Kaubtól. Valeska Schößler, a BASF szóvivője elmondta, hogy a jelenlegi vízállás még nem gyengítette a kibocsátást, azonban az elkövetkező két hétben olyan alacsony szintre csökkenhet a Rajna, amelynél már bizonyos típusú hajók egyáltalán nem használhatók, és a kisebbek is csupán korlátozott teherbírással közlekednek.
A 2018-as rekordmélypontok óta a vállalat megállapodott a német BfG-vel: hathetes előrejelzést szolgáltatnak, hogy optimalizálni tudják a szállítást. Új, szélesebb hajókat is rendeltek, amelyek rendkívül sekély vízben is közlekedhetnek. Például tavaly állt szolgálatba a Gas 94, amely akkor is képes földgázt szállítani, ha Kaubnál a hajózási vízszint eléri a 30 centimétert – mondta Schößler, majd hozzátette, hogy ha az elkövetkező hetekben nem esne nagyobb mennyiségű eső, a vízszint még ennél is lejjebb kerülhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.