BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magas üzemanyagárak fékezik az ázsiai olajkeresletet

Az alacsony kereslet ellenére magasak az árak, mivel a finomítók nem rendelkeznek elég tartalékkapacitással. Valószínűleg az olajkereskedelemben meghatározó dollár ereje sem tesz jót a helyi üzemanyagáraknak.

Szeptemberben is gyenge maradt az ázsiai olajimport, és ez csak részben a kínai zéró-Covid-politika eredménye, a mérsékelt keresletben szerepet játszanak a magas kiskereskedelmi árak is – derül ki a Refinitiv Oil Research adataiból.

Liquid,Stream,Of,Motorcycle,Motor,Oil,Flows,From,The,Neck, oaj, olajár
Fotó: Shutterstock

A hónap során a térség napi 24,98 millió hordót vásárolhatott a nyersanyagból, ami nagyjából azonos az augusztusi 24,9 millió hordós és a júliusi 24,55 millió hordós mennyiséggel. A kínai behozatal a Refinitiv szerint napi 9,15 millió hordóra eshetett vissza az augusztusi, hivatalos adatok szerint napi 9,5 millió hordót kitevő mennyiségről.

Az ázsiai kereslet gyengesége éles ellentétben áll a piac szűkös kínálatról szóló narratívájával, 

ami a továbbra is emelkedett árak hátterében áll. A Brent csütörtökön mintegy 94,5 dolláros hordónkénti árfolyamon mozgott az ázsiai piacokon, miután a szeptember 7-i, tíz hónapos, 87,4 dolláros mélypontról felfelé indult.

Az Ukrajnával szembeni orosz agressziót követően a nyersanyag hordójáért akár 120 dollárt is adtak, ám azóta mérséklődtek az árak, azonban ez nem vezetett az ázsiai kereslet visszapattanásához. Ennek oka lehet, hogy a finomított kiskereskedelmi termékek árán nem látszik a nyersolaj árának csökkenése, mérsékelve ezzel az olaj iránti igényt.

Kínában a dízel kiskereskedelmi ára ugyan csökkent a június közepén elért 9,03 jüanos (527 forintos) rekordértékről, ám a jelenlegi 8,1 jüan (473 forint) is magasnak számít a szokásoshoz képest.

A térség második legnagyobb olajimportőrénél, Indiában a dízelárak nagyjából változatlanok maradtak az elmúlt öt hónapban, miközben a kormány igyekszik korlátot emelni az állami tulajdonú finomítók – melyek a kínálat nagy részét biztosítják – által elszenvedett veszteségekkel szemben. 

Bár a 94,27 rúpiás (485 forint) ár alacsonyabb a májusi 106 rúpiás (542 forint) csúcsnál, hosszabb távon nézve továbbra is magasnak számít – írja a Reuters. A térség két vezető olajimportőrénél ráadásul annak ellenére is magasak az üzemanyagárak, hogy egyre több nyersanyag érkezik diszkontáron Oroszországból.

Hasonló a helyzet Ausztráliában is, ahol ráadásul szeptember 29-én lejár a hat hónapra bevezetett ideiglenes adócsökkentés, várhatóan tovább növelve az üzemanyag árát. 

A térségben számos kormány igyekezett az orosz támadás hatására emelkedő olajártól megvédeni a polgárait, de a kiskereskedelmi árak továbbra is magasnak számítanak.

Ennek részben a továbbra is viszonylag magas olajár és a finomítói kapacitások hiánya mellett oka lehet az olajkereskedelemben leggyakrabban használt dollár ereje is az egyre szigorúbb Fed lépései miatt.

A finomítói kapacitások elégtelenségét a kínai késztermékkivitel zuhanása is erősíti. Az országból ugyanis az idei év első 8 hónapja alatt 33,5 százalékkal kevesebb finomított áru került a világpiacra, így a régióból napi 475 ezer hordónyi dízel, benzin és más késztermék hiányzik.

A kereslet bővülését visszafogó magas kiskereskedelmi árak mellett nehéz amellett érvelni, hogy a kereslet bővülni fog, ám az alacsonyabb üzemanyagárak sem tűnnek valószínűnek, miközben a finomítók nem győzik az igények kielégítését, és a közelgő uniós szankciók nagymértékben korlátozhatják az orosz kivitelt is a közeljövőben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.