BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre kevésbé csak ígéret a hidrogénalapú jövő

Az Alstom hidrogénhajtású vonata több mint ezer kilométert tett meg tankolás nélkül, és egyre több olyan projekt tűnik életképesnek, amely a legkönnyebb gázon alapul.

A hidrogén – amelytől a szállítmányozástól kezdve az acélgyártásig számos nehezen kizöldíthető terület karbonmentesítését várják – egyelőre csak ígéretként, nem pedig kipróbált és jól működő technológiaként szerepel a klímaváltozás elleni fellépésről szóló tervekben, ám egyre több jel mutat arra, hogy a technológia közelít az érettséghez.

This photograph taken on September 6, 2021 shows Alstom's Coradia iLint train, the first in the world to be powered by hydrogen, during its inauguration on the tracks of the Railway Test Center in Petite-Foret, northern France. - Assembled in Germany, the model is equipped with fuel cells that transform hydrogen stored on the roof into electricity and allow it to run without any polluting emissions. As silent as an electric train, it only emits steam and water. (Photo by FRANCOIS LO PRESTI / AFP)
Fotó: Francois Lo Presti / AFP

Ezek között szerepel az Alstom Németországban működő hidrogénmeghajtású vonata, amelyet a múlt hónapban állítottak üzembe, és a gyártó tájékoztatása szerint azóta az egyik ilyen jármű 1175 kilométert tett meg tankolás nélkül. Az Alstom partnere a gyártásban a különböző ipari gázokat gyártó Linde volt.

Az Alstom pénteki közleménye szerint a kérdéses vonatot üzemeltető 

 

Alsó-Szászország 14 vonatos megrendelése mellett 27 darabot rendelt a Coradia iLint nevet viselő járműből Frankfurt is, de Lombardia számára is készül hat a vonatokból, további nyolc darabról szóló opcióval. 

 

A mindössze gőzt és kondenzvizet kibocsátó vonatok iránt a MÁV-Start is érdeklődik, ám könnyen lehet, hogy azokat nem az Alstom, hanem versenytársuk, a Siemens szállítja majd, de másoktól is kért ajánlatot a magyar vasúttársaság.

A vasúti közlekedés terén tehát egyelőre sikeresnek tűnik a hidrogénhajtáson alapuló technológia, szemben a teherszállítás forradalmasítását ígérő Nikola közúti próbálkozásaival, amely végül a cég alapítójával szembeni vádemelésben csúcsosodott ki (a tárgyalás a napokban kezdődött meg). A hidrogénüzemanyag-cellás vagy akkumulátor hajtotta személyautók terén sem a hidrogén javára látszik eldőlni a verseny, ám 

a periódusos rendszer első elemének szerepe lehet a tengeri szállítmányozás, az acélgyártás vagy épp a légi közlekedés kizöldítésében, de a fűtés vagy az energiatárolás terén is a megoldás része lehet.

A hidrogénben rejlő lehetőségekből tehát nincs hiány, a fő probléma inkább az, hogy a globális hidrogéntermelésnek csupán elhanyagolható része a megújuló energia segítségével készülő zöldhidrogén, míg a földgázból kiinduló, nem éppen karbonsemleges technológiák sokkal elterjedtebbek. A rekordmagas földgázárak mellett a zöldhidrogén versenyképesség szempontjából sokkal jobb helyzetbe kerülhet, és ebben az állami támogatások is segíthetnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.