BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fegyverkezik India, vízre bocsátotta az első repülőgép-hordozóját

India megépítette az első, teljesen hazai gyártású repülőgép-hordozó anyahajóját, a Vikrantot. A 262 méteres, 47 400 tonnás úszó támaszpont az ország legnagyobb hadihajója. Mintegy 1600 főnyi személyzet és 30 repülőgép befogadására képes, köztük harci repülőgépekére és helikopterekére is, a gyártásához felhasznált alkatrészek több mint 75 százaléka szintén indiai gyártmány.

Indiában elkészült az ország első hazai gyártású repülőgép-hordozója. 

Narendra Modi indiai miniszterelnök pénteken történelminek nevezte az eseményt, és felhívta a figyelmet az indiai- és csendes-óceáni térség biztonságának megőrzésére.

MUMBAI, INDIA  JUNE 12: Family gets their picture infront memorial of INS Vikrant installed at Colaba, on June 12, 2022 in Mumbai, India.
Fotó: Anshuman Poyrekar / Hindustan Times via Getty Images

A miniszterelnök Kerala államban elmondott beszédében leszögezte, hogy nem sok ország büszkélkedhet saját gyártású repülőgép-hordozókkal, de India most már közéjük tartozik. Hozzátette, hogy 

Újdelhi fontos célja, hogy a védelmi területen teljesen önellátóvá váljon.

A Vikrant az ország második repülőgép-hordozója az Oroszországtól vásárolt, 1987-ben gyártott Vikramaditya mellett.

A 262 méteres, 47 400 tonnás Vikrant az ország legnagyobb hadihajója: mintegy 1600 főnyi személyzet és 30 repülőgép befogadására képes, köztük harci repülőgépekére és helikopterekére is, a gyártásához felhasznált alkatrészek több mint 75 százaléka szintén indiai gyártmány. Újdelhi emellett újabb harci repülőgépeket kíván vásárolni Franciaországtól.

India's first indigenous aircraft carrier (IAC) Vikrant headed out for the second sea trials from Kochi, Kerala on October 24, 2021.
Fotó: Jipson Sikhera / AFP

A kormány túl sokáig nem fordított elegendő figyelmet az indiai- és csendes-óceáni térség biztonsági kérdéseire, ám ezen ügyek mára a kormány prioritásaivá váltak 

– mondta Modi, aki a többi között ezzel indokolta a haditengerészet költségvetésének növelését is.

Az utóbbi években Kína fokozta jelenlétét az Indiai-óceánon, valamint a Csendes-óceán nyugati térségében, egyebek között – Újdelhi biztonsági aggályai ellenére – kikötőt épített Srí Lankán, ahová már befutott az első kínai hajó is.

Jóllehet Peking azt állítja, kutatóhajóról van szó, 

Újdelhi attól tart, a vízi járművet kémtevékenység folytatására is használhatják.

Nem kapnak az orosz olajból, akik támogatják az árának a korlátozását

Az orosz miniszterelnök-helyettes, Alekszandr Novak elmondta, hogy egyetlen OPEC+-ország, valamint India és Kína sem támogatja az orosz olajár korlátozásának a gondolatát.

Az indiai haditengerészet tavaly négy hadihajót küldött válaszul Délkelet-Ázsiába, a Dél-kínai-tengerre és az indiai- és csendes-óceáni térségbe, ahol részt vettek az Indiából, Ausztráliából, Japánból és az Egyesült Államokból álló Négyoldalú Biztonsági Párbeszéd (Quad) néven ismert együttműködés hadgyakorlatán.

Pekingnek a térség több országával – köztük Vietnámmal és a Fülöp-szigetekkel – van vitája olyan területek fennhatósága miatt, amelyek közül nem egy földgázban és olajban is gazdag.

India úgy halmozza az orosz olajat, mintha nem lenne holnap

India kitúrja Kínát az orosz olajpiacról. Új-Delhi sosem látott mennyiségben vásárolja az orosz kőolajat, annak ellenére, hogy korábban azt hangoztatták, nem elégedettek az orosz ESPO nyersolajjal. A mostani trendváltozás akár a közel-keleti országokat is érintheti, hiszen India elfordulhat Szaúd-Arábiától, mivel az ESPO könnyűolaj olcsóbb, mint a szaúdi termék.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.