A Fitch Ratingsnél úgy látják, hogy az európai autópiac mind keresleti, mind kínálati oldalról nyomás alá került, ezt támasztják alá a friss értékesítési statisztikák is.
Az európai gyártók nem képesek kihasználni teljes kapacitásukat, ennek a hátterében az áll, hogy a beszállítói láncok a koronavírus-járvány lecsengése ellenére még mindig szakadozottak, a nyersanyag és főképp a csiphiány állandósult, hiába nyilatkoznak folyton optimistán az ágazat szereplői, hogy most már tényleg rendeződik ezen a téren a helyzet.
A Fitch szerint a félvezetőhiány a jövő év első fél évét is nyomasztja majd. A keresleti oldalt már több mint egy éve hosszú előrejelzési listák jellemzik,
egyes népszerű modellekre fél-egy évig is várni kell,
ezért sokan inkább készletről válogatnak, hogy hamarabb autóhoz jussanak. A sietség érthető is, mivel az autógyártók folyamatosan érvényesítik áraikban a minden téren megnövekedett költségeiket, magyarán sorozatosak az áremelések. Amit a piac egyelőre zokszó nélkül lenyel, de nem sokáig marad ez így.
A Fitchnél a fogyasztói lelkesedés csökkenésére számítanak,
ahogy nő az infláció, s ahogy elszállnak a finanszírozási költségek. A járművek egyébként nemcsak az infláció és a költségek emelkedése miatt drágulnak, hanem a hajtástechnológia-váltás, a teljes ágazat elektromos átállásához szükséges hatalmas beruházások forrásigénye miatt is.
Az egyes kormányzati autóvásárlási támogatások segítenek tompítani az áremeléseket, de költségvetés lehetőségei is végesek a jelenlegi, recesszióval fenyegető helyzetben.
A gyártók az inflációs nyomásra, a megnövekedett nyersanyag- és munkaerő-költségekre hivatkozva addig emelhetik áraikat, míg üzemi szinten stabil nyereséget tudnak kimutatni, az üzemi marzsok szilárdak maradnak.
Ennek érdekében
játszhatnak és játszanak is a modellösszetétellel,
ami azt jelenti, hogy a magasabb profitrátájú kategóriák irányába tolják a termelésüket, az alacsony profitot hozó modelleket pedig szemrebbenés nélkül kiszórják kínálatukból. Ennek a kárát főként a kisautók iránt érdeklődő vásárlók isszák meg, miközben nagy testű városi terepjárókból (SUV) lassan Dunát lehetne rekeszteni.
Az SUV-k villanyosítása is zajlik eközben, ami még jobban megdrágítja ezt a kategóriát, hiszen van tér itt is az áremelésre. Az elektromos autók piaci térnyerése megállíthatatlan, a Fitch számításai szerint az idei második negyedévben részarányuk már elérte a 19 százalékot, míg globális viszonylatban ez az arány egyelőre 11 százalék.
Állami támogatások nélkül a villanymotorral hajtott járművek jövedelmezősége még mindig messze elmarad a belső égésű motorral szerelt modellekétől, úgyhogy a támogatás időzítése és mértéke kritikus szempont az elektromos autók gyártásánál és vásárlásánál egyaránt.
A Fitch elemzői szerint az akkumulátorgyártás felfutása és a tömegtermeléssel járó alacsonyabb költségek segítik a nyereségtermelő képesség javulását, s ezt kihasználva a villanyautók részaránya középtávon 30 százalékra emelkedik várakozásuk alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.