BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fitch: válságtűrő üzemmódba kapcsol az európai autóipar

Nincs könnyű helyzetben az európai autóipar: a Fitch Ratings hitelminősítő friss elemzése szerint a szektor leghamarabb 2024-ben érheti el a pandémiát megelőző év, azaz 2019 teljesítményét.

A Fitch Ratingsnél úgy látják, hogy az európai autópiac mind keresleti, mind kínálati oldalról nyomás alá került, ezt támasztják alá a friss értékesítési statisztikák is. 

Engineer at work hand-building one complete M157 5.5L V8 biturbo engine, Mercedes-AMG engine production factory in Affalterbach, Bavaria, Germany, Europe, Engineer at work hand-building one complete M157 5.5L V8 biturbo engine, Mercedes-AMG engine production factory in Affalterbach, Bavaria, Germany, Europe (Photo by TIM GRAHAM / Robert Harding Heritage / robertharding via AFP)
Fotó: Tim Graham / AFP

Az európai gyártók nem képesek kihasználni teljes kapacitásukat, ennek a hátterében az áll, hogy a beszállítói láncok a koronavírus-járvány lecsengése ellenére még mindig szakadozottak, a nyersanyag és főképp a csiphiány állandósult, hiába nyilatkoznak folyton optimistán az ágazat szereplői, hogy most már tényleg rendeződik ezen a téren a helyzet. 

A Fitch szerint a félvezetőhiány a jövő év első fél évét is nyomasztja majd. A keresleti oldalt már több mint egy éve hosszú előrejelzési listák jellemzik, 

egyes népszerű modellekre fél-egy évig is várni kell,

ezért sokan inkább készletről válogatnak, hogy hamarabb autóhoz jussanak. A sietség érthető is, mivel az autógyártók folyamatosan érvényesítik áraikban a minden téren megnövekedett költségeiket, magyarán sorozatosak az áremelések. Amit a piac egyelőre zokszó nélkül lenyel, de nem sokáig marad ez így.

A Fitchnél a fogyasztói lelkesedés csökkenésére számítanak,

ahogy nő az infláció, s ahogy elszállnak a finanszírozási költségek. A járművek egyébként nemcsak az infláció és a költségek emelkedése miatt drágulnak, hanem a hajtástechnológia-váltás, a teljes ágazat elektromos átállásához szükséges hatalmas beruházások forrásigénye miatt is. 

Az egyes kormányzati autóvásárlási támogatások segítenek tompítani az áremeléseket, de költségvetés lehetőségei is végesek a jelenlegi, recesszióval fenyegető helyzetben. 

A gyártók az inflációs nyomásra, a megnövekedett nyersanyag- és munkaerő-költségekre hivatkozva addig emelhetik áraikat, míg üzemi szinten stabil nyereséget tudnak kimutatni, az üzemi marzsok szilárdak maradnak. 

Ennek érdekében 

játszhatnak és játszanak is a modellösszetétellel, 

ami azt jelenti, hogy a magasabb profitrátájú kategóriák irányába tolják a termelésüket, az alacsony profitot hozó modelleket pedig szemrebbenés nélkül kiszórják kínálatukból. Ennek a kárát főként a kisautók iránt érdeklődő vásárlók isszák meg, miközben nagy testű városi terepjárókból (SUV) lassan Dunát lehetne rekeszteni.

Új személyautók havi értékesítése az Európai Unióban
 

Az SUV-k villanyosítása is zajlik eközben, ami még jobban megdrágítja ezt a kategóriát, hiszen van tér itt is az áremelésre. Az elektromos autók piaci térnyerése megállíthatatlan, a Fitch számításai szerint az idei második negyedévben részarányuk már elérte a 19 százalékot, míg globális viszonylatban ez az arány egyelőre 11 százalék. 

Állami támogatások nélkül a villanymotorral hajtott járművek jövedelmezősége még mindig messze elmarad a belső égésű motorral szerelt modellekétől, úgyhogy a támogatás időzítése és mértéke kritikus szempont az elektromos autók gyártásánál és vásárlásánál egyaránt. 

A Fitch elemzői szerint az akkumulátorgyártás felfutása és a tömegtermeléssel járó alacsonyabb költségek segítik a nyereségtermelő képesség javulását, s ezt kihasználva a villanyautók részaránya középtávon 30 százalékra emelkedik várakozásuk alapján.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.