Nem hagyja annyiban a Wizz Air diszkont-légitársaság, hogy az Európai Unió törvényszéke rendben találta a bukaresti kormány által az állami Tarom, valamint a Blue Air vállalatnak nyújtott tetemes támogatásokat.
A magyar tulajdonú fapados légitársaság a román Economica.net hírportál cikke szerint nemrég fellebbezést nyújtott be az uniós törvényszék idén májusban kihirdetett ítélete ellen, amely nem talált kivetnivalót abban, hogy a román állam 36,6 millió eurós segélyben részesítette a Taromot 2020 feburárjában. A Wizz Air azt is megóvta, hogy a román állami légitársaság ugyanazon év októberében további 19,3 millió eurós kormányzati szubvencióban részesült, ez ügyben még nem hozott ítéletet az EU törvényszéke. A diszkonttársaság amiatt is az igazságszolgáltatási fórumhoz fordult, hogy Bukarest 62 millió eurós segélyt nyújtott a Blue Air román állami vállalatnak is, ítélet még itt sem született.
A román állam valamennyi esetben a koronavírus-járvány okozta veszteségekre hivatkozva döntött úgy, hogy anyagi támogatásban részesíti a két légitársaságot. Az állami segítségnyújtás valamennyi esetben megkapta az EU jóváhagyását. Fellebbezésében a Wizz Air azt állítja, az uniós törvényszék jogilag megalapozatlanul állapította meg, hogy „lényeges szolgáltatások” esetében indokolt az anyagilag nehéz helyzetbe került társaságok állami támogatása. A diszkontcég szerint a törvényszéknek azt sem sikerült alátámasztania, miért ne vehetné át egy versenytárs a kedvezményezett vállalat helyét a piacon.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója már korábban is úgy vélekedett, hogy a Tarom és a Blue Air egyaránt a csőd felé tart, és csak idő kérdése, amíg az állami légiszolgáltatók megszűnnek.
A Wizz Air egyébként a Ryanair részsikerén felbuzdulva kezdeményezte romániai konkurensei segélyének visszavonását. Az ír fapados társaság az európai bíróságokhoz fordult 2020-ban a tisztességes piaci verseny biztosítása érdekében, miután az európai kormányok összesen 30 milliárd eurós támogatást nyújtottak a nehéz helyzetbe került nemzeti légitársaságaiknak. Az Európai Unió Bírósága tavaly jogszerűnek minősítette a svéd, a dán és a finn állami támogatási intézkedéseket, és elutasította a Ryanair által a bizottsági határozatok megsemmisítése érdekében benyújtott kereseteket. Nemrég azonban a törvényszék jóváhagyta a TAP, Portugália nemzeti légitársasága, valamint a KLM holland királyi légitársaság által kapott támogatás ellen benyújtott óvást, semmisnek nyilvánítva a segélyek ügyében született brüsszeli jóváhagyást.
Romániában a Tarom eddig nem kommentálta a Wizz Air kifoságait, Oana Petrescu, a Blue Air menedzsere azonban megalapozatlannak nevezte azokat. A vállalat vezetője az Economica.net portálnak úgy nyilatkozott, hogy nem érti a versenytárs álláspontját, hiszen 2020 tavaszán a Wizz Air 300 millió font gyorssegélyt kapott a Bank of Englandtől likviditása fenntartásához. A román állami légitársaság hallgatása amúgy nem véletlen, hiszen hosszú ideje a csőd szélén „lebeg”, ezért gyakorlatilag az állam jóindulata tartja életben. A Tarom legutóbb 2007-ben termelt nyereséget, 2020-ban 454 millió, a napokban közzétett pénzügyminisztériumi adatok szerint pedig 2021-ben 327 millió lejes (1 lej 82 forint) veszteséget könyvelt el, adóssága mára 1,2 milliárd lejre hízott. Ráadásul a közel 1300 dolgozó érdekvédelmét ellátó szakszervezet béremelést követelve munkakonfliktust robbantott ki a vállalatnál, a nemrég kilátásba helyezett, járattörlésekkel járó munkabeszüntetés azonban egyelőre elmaradt.
A bukaresti kormány idén májusban további 1,9 millió eurós támogatást juttatott a Taromnak a koronavírus-járvány okozta károk fedezésére. Sorin Grindeanu közlekedési miniszter a napokban elismerte, hogy az állami vállalat helyzete „egyáltalán nem rózsás”, és ha nem sikerül a gyakorlatba ültetni a tavaly kidolgozott, az EU által jóváhagyott 190 millió eurós átszervezési csomagot, akkor a Tarom a térség többi állami légitársaságához hasonlóan csődbe megy.
Az 1954-ben alapított társaság szorongatott helyzetbe került azért is, mert a konkurencia egyre nagyobb szeletet hasít ki a piaci tortából.
A júliusban elindított, a regionális piac kiszolgálását megcélzó román AirConnect légitársaság augusztus végén bejelentette, hogy többek között Kolozsvár–Budapest és Bukarest–Budapest járatot indít október 15-től. A magyar Aeroexpress Regional startup légitársaság pedig csütörtökön harangozta be, hogy szeptember 5-től közvetlen légi járatokat közlekedtet Magyarországról Erdélybe, a repülőjáratok Budapestet Kolozsvárral, Debrecent pedig szintén a kincses várossal és Marosvásárhellyel kötik össze.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.