Október 10-ig halasztotta romániai járatainak felfüggesztését a Blue Air légitársaság. A vállalat pénteki közleményében arra hivatkozik, hogy a repülőgépek működtetéséhez szükséges üzemanyag megvásárlására sincs elég pénze, ami pedig elengedhetetlen a szeptember 12-re tervezett újrainduláshoz.
Azzal szembesültek, hogy
az elmúlt 48 órában rendkívül visszaesett a jegyeladások száma,
üzleti partnereik pedig visszatartják a jegyeladásból befolyt összegeket. Utóbbiak jelezték: amíg nem rendezi tartozásait a Blue Air, addig nem nyújtanak számára semmilyen szolgáltatást.
A Blue Air ezután döntött úgy, hogy inkább október 10-én indítja újra felfüggesztett járatait, de a jelenlegi helyzetben erre sem lehet mérget venni. A diszkont légitársaság szeptember 6-án azonnali hatállyal felfüggesztette a Romániából induló valamennyi bel- és külföldi járatát, miután
a környezetvédelmi alap zárolta a cég bankszámláit
azután, hogy 28 millió lejes (2,2 milliárd forint) adósságot halmozott fel az alappal szemben, ezért eljárás indult ellene.
Bár a környezetvédelmi alap szerdán este feloldotta a zárolást, a fapados légitársaság a jelek szerint nem sok pénz fölött rendelkezik, hogy újraindítsa felfüggesztett járatait.
A járattörlések szeptember 12-éig bezáróan 54 ezer utast érintettek, szeptember 6–11. között ugyanis 401 járatot kellett volna indítania a társaságnak. A külföldön ragadt utasok egy részét a bukaresti kormány döntése alapján a Tarom állami légitársaság gépei szállítják haza, a kormány a költségvetés tartalékalapjából ötmillió lejt (1 lej = 80 forint) különített el.
A Blue Air ügyfeleinek többsége azonban utazási irodákon keresztül vagy saját szervezésben igyekszik hazatérni Romániába. Csütörtöki adatok szerint összesen 2663 állampolgár kért segítséget Románia külképviseletein vagy a külügyminisztérium zöld számán a Blue Air járatainak törlése miatt.
Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter bejelentése szerint pénteken este indul a Tarom negyedik gépe Blue Air-ügyfelekért Malagába, ahonnan 160 utast hoznak haza. A Tarom eddig Görögországból, Izraelből és Ciprusról repített haza összesen 350 utast.
A miniszter közösségi oldalán azt írta, hogy a Blue Air-nek kártérítést kell fizetnie cserben hagyott utasai számára, ugyanakkor meg kell térítenie az ügyfeleit hazaszállító Tarom költségeit is.
Sorin Grindeanu különben a Blue Air-botrány kirobbanása után úgy vélekedett: a román kormánynak vissza kell követelnie a diszkont társaságtól a 2020-ban a koronavírus-járvány miatt elszenvedett veszteségeire kapott 62 millió eurós állami támogatást.
Csakhogy úgy tűnik,
a kormány keresztet vethet erre a pénzre.
A Blue Air adóssága 230 millió euróra rúg, ami a cég normális éves bevételének felét teszi ki; flottája 2019-ben 32 repülőgépből állt, jelenleg 13 darab, átlagosan 174 férőhellyel hellyel rendelkező gépet üzemeltet, de a tél folyamán számuk ötre csökken, mert a többit vissza kell adniuk a tulajdonosuknak.
A leállással kapcsolatban a cég azzal védekezik, hogy az utasoknak felajánlották a törvényes előírásokban szereplő választási lehetőségeket: a jegy árának visszatérítését, a foglalás átütemezését egy későbbi járatra, vagy a jegy árának letétbe helyezését egy későbbi repülőjegy megvásárlásához, csakhogy
a Blue Air nem egyetlen járatát törölte, hanem valamennyit.
A romániai fogyasztóvédelmi hatóság júliusban rekordnak számító 2 millió euróra büntette a társaságot a rengeteg járattörlés miatt. Románia első diszkont légitársasága 2021 és 2022 áprilisa között összesen 11 289 járatot törölt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.