BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Októberig biztosan nem repül az anyagilag ellehetetlenült Blue Air

A román diszkont légitársaság talpra állására és újraindulására egyre kevesebb a remény: már kerozinra sincs pénz a bankszámlájukon.

Október 10-ig halasztotta romániai járatainak felfüggesztését a Blue Air légitársaság. A vállalat pénteki közleményében arra hivatkozik, hogy a repülőgépek működtetéséhez szükséges üzemanyag megvásárlására sincs elég pénze, ami pedig elengedhetetlen a szeptember 12-re tervezett újrainduláshoz. 

Valencia,,Spain,-,January,26:,Romanian-owned,Airline,Blue,Air,Has
Fotó: Shutterstock

Azzal szembesültek, hogy 

az elmúlt 48 órában rendkívül visszaesett a jegyeladások száma,

üzleti partnereik pedig visszatartják a jegyeladásból befolyt összegeket. Utóbbiak jelezték: amíg nem rendezi tartozásait a Blue Air, addig nem nyújtanak számára semmilyen szolgáltatást. 

A Blue Air ezután döntött úgy, hogy inkább október 10-én indítja újra felfüggesztett járatait, de a jelenlegi helyzetben  erre sem lehet mérget venni. A diszkont légitársaság szeptember 6-án azonnali hatállyal felfüggesztette a Romániából induló valamennyi bel- és külföldi járatát, miután 

a környezetvédelmi alap zárolta a cég bankszámláit 

azután, hogy 28 millió lejes (2,2 milliárd forint) adósságot halmozott fel az alappal szemben, ezért eljárás indult ellene. 

Bár a környezetvédelmi alap szerdán este feloldotta a zárolást, a fapados légitársaság a jelek szerint nem sok pénz fölött rendelkezik, hogy újraindítsa felfüggesztett járatait.

A járattörlések szeptember 12-éig bezáróan 54 ezer utast érintettek, szeptember 6–11. között ugyanis 401 járatot kellett volna indítania a társaságnak. A külföldön ragadt utasok egy részét a bukaresti kormány döntése alapján a Tarom állami légitársaság gépei szállítják haza, a kormány a költségvetés tartalékalapjából ötmillió lejt (1 lej = 80 forint) különített el. 

A Blue Air ügyfeleinek többsége azonban utazási irodákon keresztül vagy saját szervezésben igyekszik hazatérni Romániába. Csütörtöki adatok szerint összesen 2663 állampolgár kért segítséget Románia külképviseletein vagy a külügyminisztérium zöld számán a Blue Air járatainak törlése miatt.

Blue Air Boeing 737-800
Fotó: Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images

Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter bejelentése szerint pénteken este indul a Tarom negyedik gépe Blue Air-ügyfelekért Malagába, ahonnan 160 utast hoznak haza. A Tarom eddig Görögországból, Izraelből és Ciprusról repített haza összesen 350 utast. 

A miniszter közösségi oldalán azt írta, hogy a Blue Air-nek kártérítést kell fizetnie cserben hagyott utasai számára, ugyanakkor meg kell térítenie az ügyfeleit hazaszállító Tarom költségeit is. 

Sorin Grindeanu különben a Blue Air-botrány kirobbanása után úgy vélekedett: a román kormánynak vissza kell követelnie a diszkont társaságtól a 2020-ban a koronavírus-járvány miatt elszenvedett veszteségeire kapott 62 millió eurós állami támogatást.

Csakhogy úgy tűnik, 

a kormány keresztet vethet erre a pénzre.

 A Blue Air adóssága 230 millió euróra rúg, ami a cég normális éves bevételének felét teszi ki; flottája 2019-ben 32 repülőgépből állt, jelenleg 13 darab, átlagosan 174 férőhellyel hellyel rendelkező gépet üzemeltet, de a tél folyamán számuk ötre csökken, mert a többit vissza kell adniuk a tulajdonosuknak. 

A leállással kapcsolatban a cég azzal védekezik, hogy az utasoknak felajánlották a törvényes előírásokban szereplő választási lehetőségeket: a jegy árának visszatérítését, a foglalás átütemezését egy későbbi járatra, vagy a jegy árának letétbe helyezését egy későbbi repülőjegy megvásárlásához, csakhogy 

a Blue Air nem egyetlen járatát törölte, hanem valamennyit.

A romániai fogyasztóvédelmi hatóság júliusban rekordnak számító 2 millió euróra büntette a társaságot a rengeteg járattörlés miatt. Románia első diszkont légitársasága 2021 és 2022 áprilisa között összesen 11 289 járatot törölt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.