A Greenpeace szakértői rendszeresen rangsorolják a világ tíz legnagyobb autógyártóját abból a szempontból, hogyan állnak az elektromos átállás, pontosabban a zéróemissziós átmenethez vezető rögös úton.
Az amerikai General Motors megőrizte tavalyi első helyét, mint a klímavédelemért legtöbbet tevő autógyártó. Vele egy ligában játszik még a második Mercedes-Benz és a szintén német Volkswagen.
Az elemzők szerint szakadéknyi különbség van köztük és követőik között, ahogy az átállás terén közepes teljesítményt felmutató Ford, Hyundai-Kia, Renault és Stellantis kvartett is messze megelőzi a sor végén kullogó japánokat, nevezetesen a Honda, a Nissan és a Toyota alkotta a triót. A belső égésű motorokhoz való ragaszkodása miatt
a Nissan és a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota nagyon lemaradt,
holott az előbbi a Leaf modelljével már több mint egy évtizede külön kasztot képvisel a tisztán elektromos autók világában, míg a Toyota első hibrid modellje, a Prius 1997-ben jelent meg a japán utakon. Mindkét úttörő modell a mai napig gyártásban van, ám csupán a kirakatot adják, a raktárakban a belső égésű motorokkal szerelt autók tömegei várnak a tulajdonosukra.
A Greenpeace ötéves viszonylatban vizsgálta a járműgyártók zéróemissziós modelljeinek (ZEV) értékesítési arányát a teljes forgalomhoz viszonyítva, s ennek alapján mind a Nissan, mind a Toyota a globális átlag alatti számokat tudott csak felmutatni, ahogy a zéróemissziós eladásaik növekedési rátája is elmaradt az átlagtól.
A környezetvédő szervezet elismeri, hogy a Toyota tavaly év végén fordulatot hajtott végre az elektromos átállásban, de szerintük ez megkésve történt. Tegyük gyorsan hozzá, hogy a hibrid technológiába beleszerelmesedett, és szakítani képtelen japán autógyártó erős befektetői nyomásra döntött az átállásról, és a finanszírozási feltételeit is megteremtette.
A társaság 57 milliárd dolláros programot hirdetett meg ahhoz, hogy 2030-ra villamosítsa a modellpalettáját. Az összeg felét tisztán elektromos járművek fejlesztésére fordítják.
Mindazonáltal
a Toyotánál nem bíznak az elektromos forradalom gyors lefolyásában,
azzal számolnak, hogy villanyautó-eladásaik az évtized végén csak évi 3,5 milliónál tartanak majd, ez a jelenleg legyártott teljes éves Toyota-mennyiség alig több mint harmada.
Ezzel az előrejelzéssel pedig nem nagyon tudnak majd öles léptekkel előrelépni a szigorú követelmények szerint osztályozó Greenpeace ranglistáján, amely nemcsak az autógyártók törekvéseit, hanem a beszállítóik dekarbonizációs erőfeszítéseit, vagy azok hiányát is figyelembe vette a mérlegelésnél.
Itt is a Toyota zárja a sort, ők nézik el leginkább partnereik „laza” környezetvédelmi szemléletét. A Nissan és a Honda a tavalyi rangsorban az 5. és a 6. helyen állt, onnan csúszott vissza a 8. és a 9. helyre, miután egyiknél sem javult a zéróemissziós autók értékesítési aránya.
A Hondánál ez mindössze 0,35 százalék, azaz
minden háromszázadik eladott járművük számít klímaügyileg kifogástalannak.
Igaz, így is verik a 0,18 százalékos mutatóval rendelkező Toyotát. A Nissan értékelését a belső égésű motorok kivonási tervének csigatempója és az értékesítési arány egyaránt lerontotta.
Velük szemben a Ford minden mutatóban javulást tudott felmutatni, fel is jött a negyedik helyre. A cég a kishaszonjárművek piacán legyőzhetetlen Észak-Amerikában, a Ford F-150-es elektromos változatának, a Ligthningnek a sorozatgyártásával nagyot lépnek előre. Erre a modellre már fel is függesztették a megrendeléseket, miután elérték a kétszázezres mennyiséget.
A Renault idén a 3. helyről a 6. helyre csúszott vissza, jóllehet a második legnagyobb arányban értékesített ZEV-járműveket, viszont a növekedés dinamikája gyengült, s emiatt pontokat veszített.
Ellene szólt még, hogy viszonylag keveset tesz az ellátási lánc szén-dioxid-mentesítéséért, és a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos kötelezettségvállalásaival sem jár az élen.
A Hyundai-Kia a tavalyi 4. helyről az 5. helyre esett vissza. A belső égésű motorok kivonásában a cég nem jeleskedik, nem úgy a városi terepjárók (SUV) gyártásában, amelyek aránya a 2018-as 33 százalékról 49 százalékra emelkedett.
A magas fogyasztású SUV-ok villamosításával viszont viszonylag jól haladnak, de a legfőbb pozitívum a Greenpeace szerint, hogy a járműgyártásnál felhasznált acél előállításánál radikálisan csökkenteni tudták a szén-dioxid-kibocsátást. Ennek ellenére a benzines-dízeles SUV-ok lehúzzák a Hyundai-Kia csoport pontszámát.
A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a General Motors (GM) rengeteget tesz ugyan az átállásért, de náluk is talált lepontozni valót a Greenpeace.
A wolfsburgiak a villanyautók gyártásával jól állnak, de terveik és szén-dioxid-kibocsátásuk redukálását illetően van mit behozniuk. A GM-nél az eladási statisztika nem volt túl acélos, a cég tavaly Amerikában 1 százalékra növelte a ZEV-modellek eladásait.
A számos minőségi kifogással jellemzett Chevrolet Volt értékesítésének leállítása miatt azonban Európában egyetlen villanyautót sem tudott eladni. Kínában viszont hasított, így jött ki a 8 százalék fölötti részarány. A cégnél gőzerővel dolgoznak az átálláson, s ezt is honorálta a Greenpeace. Jövőre kezdik meg a luxuskategóriás elektromos SUV, a Cadillac Lyric forgalmazását, amit a fenti videón mutatnak be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.