A nigériai olajipar hosszú időn át átláthatatlan volt, a Nigériai Nemzeti Kőolajvállalat (NNPC) csak az utóbbi években kezdett pénzügyi jelentéseket közzétenni. A downstream szektor, amely a nyersolaj feldolgozását és a késztermékek értékesítését foglalja magában, eddig az állami monopólium és korrupció melegágya volt. Ebben a világban akar rendet teremteni Aliko Dangote nigériai üzletember, aki egy 20 milliárd dolláros olajfinomító megépítésével akarja felvenni a versenyt az „olajmaffiával”.
Az emberek számára a projekt sikere két kérdésen múlik:
Az elemzők szerint azonban a válasz az első kérdésre valószínűleg nem, mivel az árak továbbra is a nemzetközi olajpiaci árakhoz igazodnak. Az új finomító ugyan csökkentheti az üzemanyaghiányt, de az olajipar évtizedes korrupciója és az olajmaffia továbbra is akadályozhatja a változásokat.
A Dangote-finomító létrejötte rég nem látott versenyt teremthet ebben a szektorban, ami hatékonyabb és átláthatóbb működést eredményezhet.
Nigéria, bár Afrika legnagyobb olajtermelője, mégis külföldről importálja a finomított üzemanyagot, mivel a helyi finomítók elavultak. Az elmúlt évtizedben a nigériai kormány 25 milliárd dollárt költött ezek felújítására, de kevés sikerrel – írja a BBC. Az NNPC jelenlegi üzleti modellje magában foglalja az úgynevezett olajcsere-megállapodásokat, ahol a nyersolajat finomított termékekre cserélik külföldön. Ezek a megállapodások sokszor átláthatatlanok, és felmerül a kérdés, hogy kik húznak belőlük hasznot.
A benzinárak és az infláció az elmúlt évben drasztikusan megugrottak, miután Bola Tinubu elnök 2023 májusában eltörölte az üzemanyagár-támogatást, ami azonnal háromszorosára emelte a benzin árát. Ezzel párhuzamosan a naira árfolyama drámaian romlott, ami még inkább megnehezítette a nigériaiak mindennapjait. Az új olajfinomító várhatóan hozzájárulhat a helyi valuta stabilizálásához, mivel a finomított üzemanyagot helyben, nairában értékesítik.
Azonban Dangote finomítója sem mentes a kihívásoktól.
Bár Nigéria olajban gazdag, az NNPC nem tud elegendő nyersolajat szállítani a finomító számára,
mivel számos olajmezőt már előre eladtak hitelek fedezetéül. Az olajtermelés is csökkenő tendenciát mutat, részben az olajlopások miatt, amit az NNPC elsődleges problémaként jelöl meg, bár sok szakértő szerint ezt túlhangsúlyozzák.
Az új finomító létrejötte vitákat váltott ki a szabályozó hatóságokkal és az olajkereskedőkkel is. A finomító állítólag túl magas árakat kér a nyersolajért, amit a szabályozó hatóság vezetője is kifogásolt. Dangotét ellenzői azzal vádolják, hogy monopolhelyzetre törekszik, azonban ő kitart amellett, hogy a helyben finomított üzemanyag versenyképesebb, mint a külföldről behozott.
A finomító várhatóan javíthatja a nigériai üzemanyag minőségét,
ami különösen fontos egy olyan országban, ahol az állandó áramszünetek miatt számtalan generátor működik. Az emberek azonban nehezen érzik meg a pozitív hatásokat, mivel a mindennapi megélhetési költségek drasztikusan emelkedtek. Az olajipar szereplői közötti ellentétek, a korrupciós vádak és a szabályozási viták továbbra is homályos képet festenek a jövőről.
Az üzemanyag iránti kereslet növekedése a felére zuhanhat az idén, a második fél évben zsugoríthatja a finomítók árrését, mivel egyre terjednek az elektromos autók Kínában és az Egyesült Államokban, a benzinfogyasztás pedig a tavalyi megugrás után visszatér a normálishoz.
Az európai finomítók árrését nem csupán a stagnáló kereslet fenyegeti, hanem az erősödő verseny is a nigériai Dangote részéről, amelynek egy éve felavatott új, lekki üzeme a legnagyobb a két kontinensen. Teljes működése esetén várhatóan napi 650 ezer hordó kőolaj feldolgozására lesz képes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.