Magyarország élen áll ugyan a régió legnagyobb akkumulátorgyártójának címéért vívott versenyben, de a szomszédai sem tétlenkednek. A szlovák InoBat hétfőn jelentette be szerbiai óriásgyárának megépítését, ehhez megtették az első lépést, azaz a szándéknyilatkozat aláírását a belgrádi kormány képviselőivel. Szerbia nem garasoskodik, 419 millió euróval járul hozzá a 32 gigawattóra éves járműakkumulátor-kapacitásúra tervezett gyár létrehozásához. Ebben az összegben a közvetlen anyagi támogatás mellett adókedvezmények is vannak, ezek egymás közti megoszlásáról nem tett említést az InoBat.
A tárgyalások előrehaladott stádiumban vannak, a Reuters forrásai szerint a megegyezés biztosra vehető, a végleges szerződés aláírására sem kell sokat várni.
A gyár 2025-ben kezdené meg a termelést, egyelőre négy gigawattóra induló kapacitással.
Az InoBat két nagy akkumulátorgyár felépítését vette tervbe, egyiket Nyugat-, másikat Közép-Európában, ez utóbbinak adna helyet Szerbia. Hogy pontosan hol lenne a komplexum, azt nem árulták el, feltehetőleg az azon nyomban lángra lobbanó lakossági tiltakozásoktól tartva.
Emlékezetes, hogy még a tavaszi szerbiai választások előtt hatalmas demonstrációkat szerveztek a Rio Tinto által tervezett szerbiai lítiumbánya-nyitás megakadályozására. Akkor annyit sikerült elérni, hogy
a Rio Tinto jegelte a 2,8 milliárd dolláros projektet, amely Európa vezető lítium-nagyhatalmává tette volna az országot.
Az újraválasztására készül Aleksandar Vucic szerb elnök is észlelte a népharagot, és kisomfordált a beruházás támogatói mögül. A Rio Tinto ezt akkor sajnálattal vette tudomásul, de már akkor tudni lehetett, hogy a Belgrád biztatásával a kutatásokba beleölt hatalmas pénzeket nem fogja veszni hagyni.
A csavar itt jön az ügyben, ugyanis a szlovákiai székhelyű InoBat részvényesei között szerényen meghúzódik a Rio Tinto. Az InoBat legnagyobb tulajdonosa az Ideanomics fintech vállalat, de részvényese még a cseh állami villamosművek, a CEZ is.
Versenytársaival ellentétben az InoBat megfontoltan terjeszkedik, és a kabáthoz varrja a gombot.
Előbb feltérképezik a piacot, az igényeket, majd a leendő ügyfél kívánalmai szerint építik ki a gyártókapacitást. Ha van szerződés, akkor lehet építkezni – vallják. Vevő pedig egyre több lesz, a cég nemrég 2030-ig szóló, 500 millió eurós szállítási szerződést írt alá a német Lilium nevű légitaxi-fejlesztő vállalattal.
Az utóbbi helyből fel- és leszálló elektromos kisgépei iránt egye nagyobb a nemzetközi érdeklődés, a szaúdi nemzeti légitársaság (Saudia) például száz darabot rendelt a Lilium Jetből. Az InoBat első akkugyártóját jövő tavasszal adják át Pozsony mellett, itt nagy teljesítményű telepeket fognak gyártani, például az említett légitaxicég számára.
A 350 millió eurós beruházással épülő gyár induló kapacitása évi 45 megawattóra lesz. A vállalat tulajdonosai nem döntenek hűbelebalázs módjára, Nyugat-Európában például több vasat is tartanak a tűzben. A spanyol kormánnyal októberben írtak alá szándéknyilatkozatot egy Valladolid melletti akkumulátorgyár megépítéséről, de ugyanebben a témában még Nagy-Britanniában is érdekeltek. Az Ideanomics-InoBat páros pedig az Egyesült Államokban, Indiana államban tervezi kiépíteni kutatás-fejlesztési bázisát, amelyhez a távolabbi tervek szerint egy Gigafactory is csatlakozna.
Érdekesség, hogy Indiana a dél-koreai Samsung számára is vonzó célpont, májusi bejelentésük szerint a Stellantis kiszolgálására ott építenek majd akkumulátorgyárat 2,5 milliárd dolláros beruházásban. A gödi akkugyárát bővítő Samsung SDI most sem tétlenkedik, a dél-koreaiak sajtóértesülések szerint két nagy üzletet is elnyerhetnek: egyfelől a General Motors, másfelől a Volvo számít rájuk beszállítóként.
Mindkettő saját kiszolgálóüzemet kaphat,
a két projekt összértéke eléri a nyolcmilliárd dollárt.
A koreai média szerint a General Motors-üzletet még novemberben bejelenthetik, ez 50 gigawattórás éves gyártókapacitásról szól, míg a Volvo-szerződés aláírása decemberre marad. A jó hírre közel 5 százalékkal, egyéves csúcsára erősödött a Samsung Electronics árfolyama a szöuli tőzsde hétfői kereskedésében, miközben az irányadó index, a Kospi 0,1 százalékkal gyengült.
A gyárépítések helyszínét nem közölte a média, de logisztikai megfontolások miatt vélhetően a GM, valamint a Volvo valamelyik autógyára közelében telepednek le. A Samsung szóvivője azonban alaptalannak minősítette a híreket. A Samsung SDI-nak egyébként jól fut a szekere, a cég a harmadik negyedévben 445 millió dolláros tiszta nyereséggel zárt, ez 52 százalékkal haladja meg a megelőző év azonos időszakának eredményét.
Visszatérve az Egyesült Államokba, a detroiti hármak – General Motors, Ford, Stellantis – nemcsak a Samsungot és a többi dél-koreai akku- és csipgyártót kapacitálják amerikai beruházásokra, hanem az akkumulátorokhoz nélkülözhetetlen fémalkatrészeket, speciális elektródákat gyártó Posco Chemicalst is – írja a Blomberg. Nyomós érvként szolgál ehhez, hogy jövő januártól a Joe Biden elnök által elfogadtatott inflációellenes törvénycsomag részeként csak a hazai gyártású elektromos autókra él a gáláns, 7500 dolláros adókedvezmény.
A Posco Chemicals számára nem marad más, mint az előremenekülés és a kapacitásfejlesztés. A cég bővítette a Gwangyangban lévő elektródagyártó üzemét, az új berendezések múlt hét óta már ontják is az aktív katódokat. A teljes kapacitás ezzel évi 90 ezer tonnára nőtt, ami nagyjából egymillió villanyautó elektródaigényét elégíti ki.
A cég kapacitásait 2026-ig már lekötötték az akkumulátorgyártók.
A Posco energetikai üzletágának vezetője, Csung Dehun tisztában is van a fejlesztések szükségességével, de egyelőre csak az európai megtelepedésükről ejtett pár szót. Elmondása szerint olyan helyszínt keresnek, ahol olcsó az elektromos ára. Nem lesz könnyű dolguk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.