Az orosz olaj árát 60 dollár alatt tartani kívánó G7 és uniós intézkedések többek között a biztosítások segítségével gyakorolnának nyomást az orosz olajszektorra, ám a lépés első áldozatai úgy tűnik a kazah olajszállítmányok lesznek.
Törökország ugyanis az ársapka kapcsán a tankerektől újabb bizonyítékot követelt a hajókra vonatkozó úgynevezett P&I biztosítások terén.
Ezek azok a biztosítások, amelyek nem a hajókat vagy a szállítmányokat érintik csupán, hanem az olyan esetek kárigényét is fedezik, mint például az olajszivárgások vagy balesetek.
Ezekre a rendhagyó esetekre a hagyományos biztosítók nem is kínálnak termékeket, így azokat hajótulajdonosok által létrehozott úgynevezett P&I klubok nyújtják. A nyugati országok által használt International Group of P&I Clubs 13 tagot számlál és a globális tengeri szállítás mintegy 90 százalékát fedi le.
Azonban Ankara most azt kérte a Dardanellákon vagy Boszporuszon áthajózni kívánó tankerektől, illetve a számukra biztosítást nyújtó P&I kluboktól, hogy
vállalják, a biztosítás érvényességét arra az esetre is, ha a biztosítottról kiderülne, a tankereken szankciók által sújtott olajat vitt, mindegy, hogy tudatosan, vagy a helyzetről mit sem sejtve.
Mivel ez a szankciók megszegését jelentené, ezért ezt az International Group of P&I Clubs tagjai nem tudják vállalni.
A Financial Times információi szerint hétfőn mintegy 19, főként orosz kikötőkben felvett, ám kazah olajat szállító hajó horgonyzott a török szorosok közelében a helyzet feloldására várva. A kazah olajra a nyugati szankciók nem vonatkoznak, és az vezetéken érkezik az orosz kikötőkbe.
A szankciókra készülve Oroszország jelentős méretű, mintegy 100 tankerből álló „árnyékflottát” hozott létre az olajszállítások jövőbeli folytatására, és egy iparági forrás szerint ezek a hajók és biztosítóik el is küldték a törököknek a szükséges dokumentációt, így a nyugati biztosítást használó tankerek azok, amelyek nem tudnak tovább haladni.
Mindez arra is rávilágít, hogy legalábbis a Fekete-tenger felé induló orosz olajszállítások a nyugati biztosításokat lehetővé tevő ársapka ellenére nem élnek ezzel a lehetőséggel. A kérdés az, hogy a Balti-tengeren vagy az Észak-tengeren útnak induló orosz szállítások számára is megfelelő-e az alternatív biztosítás, melyről azt nem tudni, hogy orosz eredetű vagy azt a szállítások célországa nyújtja.
Nick Shaw a P&I klubokat tömörítő nemzetközi szervezet vezérigazgatója szerint konstruktív párbeszédet folytatnak a releváns hatóságokkal és igyekeznek megoldani a helyzetet.
Az amerikai pénzügyminisztérium egyik tisztviselője pedig elmondta, hogy tisztában vannak a török kormány új politikájával, és azzal, hogy az hogyan teszi nehezebbé a hajók áthaladását az ország szorosain, valamint azt is, hogy ezeket a problémákat fel is vetették a török féllel történő tárgyalások során.
Azok a tankerek, amelyek gázolajat, benzint vagy más finomított terméket szállítanak, egyelőre gond nélkül folytathatják útjukat, hiszen ezen termékekre csak februártól lépnek életbe az uniós szankciók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.