Miután december 5-én életbe lépett az Európai Unió által az orosz olajra bevezetett embargó és a G7 által bevezetett olajársapka, a tengeren szállított orosz olajexport brutálisat zuhant.
Noha ennek egy részét a Balti-tengeren található Primorszk kikötőjének javításai okozták, a kivitel más marinákban is visszaesett. Így az embargó életbelépését követő első teljes héten az orosz olajkivitel napi 1,86 millió hordóval napi 1,6 millióra csökkent.
Míg Primorszkból a javítások miatt csak három szállítmány indult útnak a korábbi heti 8 helyett, a rakományok az ázsiai Kozmino kikötőjéből is csökkentek, miután az onnan induló ESPO nevű olaj ára meghaladta a hordónkénti 60 dollárt.
A G7 ársapkája az olajszállításhoz szükséges biztosítások segítségével igyekszik a túl drága orosz olaj piacra jutását megakadályozni, ám ez a szankciók által nem érintett kazah olaj mozgását is gátolja, miután Törökország nem örül a biztosítás nélküli szállítmányok lehetőségének. Azonban a kezdeti nehézségek után úgy tűnik, megoldódni látszik a kazah olaj problémája.
Az orosz költségvetés bevételei is összeomlani látszanak az export hanyatlásával párhuzamosan, így a december 16-ig tartó héten az exportjáradék összege 54 százalékot, 77 millió dollárt zuhant, és csak mindössze 66 millió dollárt tett ki a Bloomberg számításai szerint, ami az idei legalacsonyabb érték. Ugyanakkor az orosz olajexport rendkívüli mértékű csökkenése hiányokhoz is vezethet az olajpiacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.