Az orosz olajkivitel az előző heti exportmennyiség felére esett a december 16-ig tartó egyhetes időszakban. A visszaeséshez több tényező is hozzájárult: a balti kikötők egy része karbantartás miatt zárva volt, és a hajótulajdonosokból is egyre kevesebb van, akik hajlandók voltak kulcsfontosságú rakományokat szállítani. A Bloomberg arra is emlékeztet, hogy az adatokat fenntartásokkal kell kezelni, ugyanis a rakományok sokszor ütemezetten indulnak.
Az Európai Unió nemcsak az olaj vásárlását, hanem a szállítási szolgáltatás biztosítását is megtiltotta, azért, hogy december 5-e után Oroszország minél kevesebb bevételhez jusson az olajexportból.
A tengeri orosz nyersolajbehozatalra vonatkozó uniós tilalom életbelépését követő első teljes héten az országból szállított teljes mennyiség napi 1,86 millió hordóval, azaz 54 százalékkal, 1,6 millió hordóra csökkent. A kevésbé volatilis négyhetes átlag is zuhant, új éves mélypontot állított be.
A kulcsfontosságú primorszki kikötő karbantartás miatt mindössze három rakományt indított el a szokásos heti nyolc helyett. De a Csendes-óceánon, Kozmino kikötőjéből is megcsappant a Szibériából csővezetéken oda szállított kőolaj elszállított mennyisége, mindössze 2 tartályhajót raktak meg a december 16-ával végződött héten. Legalább két nagy tankertulajdonos visszavonta hajóit az útvonalról, a Kelet-Szibéria–Csendes-óceán (ESPO) csővezetéken keresztül érkező szállítmányokat a G7-ek által meghatározott hordónkénti 60 dollár feletti áron értékesítik. Itt azonban kedvező jeleket lehet látni, a napokban három hajót megraknak, további kettő tart a kikötő felé.
Felidézik, hogy egy kevés, Bulgáriának szállított mennyiség kivételével teljesen leálltak az unióba tartó szállítmányok, ezzel Moszkva legközelebbi, az ország készleteinek nagyjából a felét megvásárló partnerét veszítette el. A Kínába, Indiába és Törökországba tartó olaj mennyisége jelentősen nőtt, ugyanakkor ez a mennyiség is csökkenni kezdett a múlt héten. Ha a számokat nézzük, ez a december 16-ával véget ért héten 2,5 millió hordót tett ki naponta. Ez a mennyiség ugyan négyszerese az ukrajnai invázió előttinek, de jelzésértékű, hogy enyhe visszaesésnek indult. Így tehát az orosz költségvetés bevételei is kismértékű csökkenésnek indultak, ha a fentebb említett országokba értékesített kőolajból származó pénzekre gondolunk.
Négyhetes átlagban napi 266 ezer hordóval csökkent a teljes tengeri export. Az Európába irányuló szállítások teljesen leálltak, de az ázsiai kivitel sem pörgött fel a várt mértékben.
Az európai országok közül egyedül Bulgáriába szállítottak 28 nap alatt 146 ezer hordó olajat, miközben Oroszország elvesztette a balti, a fekete-tengeri és az északi-sarkvidéki exportterminálokról származó, napi több mint 1,5 millió hordót vásárló partnerét. Ennek pedig nem léptek a helyébe az ázsiai országok, ahová a szállítás jelentősen drágább és hosszabb – összegez a Bloomberg.
Feltárták a Kovikta gázmezőt, felpörgetik a kínai gázszállításokat
|
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.