Az előzetes tervek szerint 3200 dolgozójától válhat meg hamarosan a Ford Európában, főképp a németországi munkavállalók közüé. A cég az elektromos autógyártásra való fokozatos átállás miatt döntött a tömeges elbocsátások mellett.
A tervek szerint 2500 fejlesztési munkatárs és 700 adminisztratív dolgozó inthet búcsút állásának hamarosan.
A leépítésekkel párhuzamosan a termékfejlesztési folyamatok egy részét is a tengerentúlra helyezi át a vállalat. Az intézkedés a cég kölni gyárát érintheti legfájdalmasabban, amely jelenleg 14 ezer embert foglalkoztat. A kölni leépítés mellett felmerült másik nagy német gyáruk, a Saarlouisban található üzem eladása is, amelyért a kínai BYD már be is jelentkezett érte.
Az elektromos autógyártás fókuszba helyezése jelentős váltás a Ford számára. Ezeknek a járműveknek az összeszerelése ugyanis sokkal kevesebb munkaórát igényel, mint hagyományos társaiké, emellett a szegmensben sokkal élesebb az árverseny is – ezen tényezők pedig valóban a létszámleépítések szükségességét vetítik előre, több fronton is egyszerre.
A vállalat tavaly egy kétmilliárd eurós programot jelentett be, amelynek célja egy teljesen elektromos jármű tömeggyártásának beindítása.
A cég a fejlesztést korábban pont a mostani leépítéssel leginkább sújtott kölni gyárban képzelte el, ahol jelenleg a Fiesta modellek készülnek. A Ford 45 ezer embert foglalkoztat Európában, a piacra pedig hét új, teljesen elektromos modellt terveznek bevezetni. Szó van egy németországi akkumulátorgyár és egy új törökországi üzem megépítéséről is.
A terjeszkedéssel és a német leépítéssel párhuzamosan elképzelhető, hogy a Ford Spanyolországban is elbocsátásokba kezd, erről korábban is szóltak már híresztelések.
Az elbocsátási hullám hátterében az elektromos átállás mellett a cég Európában elért alacsony haszonkulcsa is állhat. A Ford ugyanis adózás előtt csupán 2,2 százalékos árrést tudott elérni, ami már most messze elmarad az amerikai piac lehetőségeitől, a közelgő európai recesszió okozta várható visszaesésről nem is beszélve.
A hírekre a szakszervezetek is villámgyorsan reagáltak:
ha a dolgozók jövője nincs biztosítva, készek olyan mértékű sztrájkot szervezni, amely a Fordnak nem csak a német piacon betöltött szerepét ingathatja meg, de a teljes európai gyártását is alapjaiban rengetheti meg.
A Ford részvényárfolyama jelentős hullámzáson ment keresztül az elmúlt időszakban, jelenleg év eleji nyitóértékéhez képest 10 százalékos pluszban jár.
A szektor koronázatlan királyának, a Teslának a kurzusa is javulni tudott idén tavalyi brutálisan rossz éve után, jelenleg 7,6 százalékos pluszban jár, míg a Ford tradicionális riválisa, a General Motors 3,1 százalékos pluszt tudott elérni az idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.