A tömegközlekedési és autózási adatok alapján a kínai nagyvárosok lakosai örülnek a kormánypolitikai gyökeres változásnak és a váratlan nyitásnak. Annak alapján, amilyen hamar visszatértek az emberek az utcákra, a kínaiak március végére képesek lesznek együtt élni a koronavírus-járvánnyal, állítja Larry Hu, a Macquarie Group Limited ausztrál globális pénzügyi szolgáltató csoport vezető kínai közgazdásza, aki szerint a drámai fordulat ugyan súlyosabb gazdasági visszaeséssel jár rövid távon, viszont azt is jelenti, hogy gyorsabb lesz a talpra állás.
A Baidu adatai szerint a múlt hetihez képest jelentősen nőtt a közlekedési forgalom Pekingben, Sanghajban, Kantonban és a többi nagyvárosban is. Többek között megugrott a metrón utazók száma – bár így is még csak a kétharmada az egy évvel ezelőttinek. A Caixin Insight Group kínai kutatóintézet decemberi felmérése szerint a szolgáltatóipari vállalatok optimizmusa másfél éves csúcsra ugrott, az üzleti aktivitás 48 pontra emelkedett a hathavi mélypontot jelentő novemberi 46,7 pontról.
Sanghaji kutatók tanulmánya szerint
a nagyvárosok a múlt év végére túljutottak a legutóbbi járványhullámon, a vidéki részeken pedig január közepére érnek csúcsra.
Ha hinni lehet a csungkingi hatóságoknak, akkor a 31 millió lakosú városban például kedden már csak háromezren keresték fel az úgynevezett lázklinikákat, ami komoly javulás a március közepén mért harmincezerhez képest. A kevésbé fejlett vidéki területeken, távoli tartományokban azonban komoly veszélyben vannak az idősek és a fokozottan veszélyeztetettek, mert nincs elég gyógyszer és intenzív ágy. A helyzet ráadásul jelentősen romolhat a január 21-én kezdődő holdújévi ünnep alatt, amikor hagyományosan több száz millióan kelnek útra.
Napi fertőzési adatokat a kínaiak december óta nem hoznak nyilvánosságra, a CNBC ellátási láncokat figyelő hőtérképe szerint azonban az esetek megugrása hatással van a feldolgozóipari megrendelések teljesítésére. A sok beteg miatt a gyárak még úgy is képtelenek a megrendelések teljesítésére, hogy például az Egyesült Államokból érkezők negyven százalékkal visszaestek a kereslethiány miatt, számolt be a portál.
„Mivel a munkaerő fele vagy akár háromnegyede fertőzött, és nem tud dolgozni, sok kínai gyártó nem képes megfelelően működni, az optimálisnál kevesebbet termel”
– idézték a hongkongi székhelyű HLS hajózási cég ügyfeleknek írt elemzését. Eszerint ez a jelenség a konténerfelvételt, -rakodást és -szállítást is érinti. „A holdújév után nagyon gyenge volumenre számítunk, mivel sok gyár lassította a termelést a növekvő fertőzésszám miatt, és kénytelenek törölni vagy elhalasztani a január második felére és február elejére vonatkozó szállításfoglalásokat” – összegeztek.
A tanulmány szerint a járvány miatt három fő kikötőben érzékelhetők az ellátási zavarok.
Közéjük tartozik a világ legnagyobb konténerkikötője, a sanghaji, ahol egyre nő a lemondások száma, mivel a gyárak egyszerűen képtelenek működni a sok beteg miatt.
Ugyanez a helyzet a világ negyedik legnagyobb konténerkikötőjében, a sencseniben is, a világ hatodik legnagyobb kikötője, a csingtaói pedig azt jelentette, hogy a környékbeli gyárak csupán a munkaerő negyedével dolgoznak, így képtelenek biztosítani a normális termelést. Maguk a kikötők is munkaerőgondokkal küzdenek, a lemondások ellenére Sanghajban, Ningpóban és Csingtaóban is nőtt a lemaradás.
Ezek az adatok tükrözik a szemtanúk beszámolóit, de éles ellentétben állnak a kínai állami sajtó jelentéseivel, amelyek igyekeznek megnyugtatni a közvéleményt arról, hogy ellenőrzés alatt tartják a járványt. „A gyáripari megrendelések 30-40 százalékkal visszaestek, így azt hihetnénk, hogy ez segít teljesíteni ezeket. Ez azonban nem így történik az ország bizonyos területein, ami aggasztó. Ráadásul figyelembe kell venni, hogy
a holdújév után újabb járványhullám jön,
így az első negyedév nagy kihívást jelent majd” – nyilatkozta a CNBC-nek Alan Baer, az OL USA szállítási szolgáltató vezérigazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.