BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
China Eastern Airlines staff members check a Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) C919 aircraft, China's first domestically produced large passenger jet, after it lands at Wuhan Tianhe International Airport during a verification flight, in China's central Hubei province on January 16, 2023. (Photo by AFP) / China OUT

Forgalomba áll az első kínai utasszállító repülőgép

Kína célja, hogy hosszú távon megtörje a Boeing és az Airbus uralmát a globális repülőgépgyártásban, valamint függetlenedni szeretne a nyugati technológiától. Több mint tíz éve fejleszti saját megoldását.

Vasárnap forgalomba áll Kína első saját fejlesztésű keskeny törzsű repülőgépe, a C919. A China Eastern Airlines által üzemeltetett, 164 férőhelyes jármű az ország legforgalmasabb belföldi légi útvonalán, a Sanghaj–Peking vonalon áll üzembe.

China Eastern Airlines staff members check a Commercial Aircraft Corp of China (COMAC) C919 aircraft, China's first domestically produced large passenger jet, after it lands at Wuhan Tianhe International Airport during a verification flight, in China's central Hubei province on January 16, 2023. (Photo by AFP) / China OUT
Fotó: AFP

A C919 fejlesztése 14 évbe telt, bár a hajtóműve és a repülésirányító rendszerei is nyugati gyártmányúak. Az előbbit az amerikai General Electric és a francia Safran közös vállalata, a CFM gyártja, az utóbbit az amerikai Honeywell International, míg a futóműveket és kormányfelületeket működtető rendszereket a francia Liebherr Aerospace készítette. Peking egyelőre a repülőgépgyártásban is a külföldi alkatrészektől függ, bár folyamatosan dolgoznak hazai alternatívák megteremtésén, például fejlesztés alatt van a kínai CJ-1000A hajtómű is – írja a South Morning China Post.

Az állami tulajdonban lévő gyártó, a Comac tavaly év végén adta át Sanghajban a China Eastern Airlinesnak a repülőgépet. Az első kínai utasszállító gép az átadáson tett is egy tizenöt perces tesztutat a város két repülőtere, Putung és Hungcsi között, majd további teszteknek vetették alá, mielőtt vasárnap megkezdi a kereskedelmi repülést. Az állami média szerint a Comac több mint 1200 megrendelést kapott a C919-esre. A kormány terve, hogy 2025-re a C919 adja a belföldi piac 10 százalékát.

A távol-keleti ország hosszú távú célja, hogy megtörje a Boeing és az Airbus uralmát a globális repülőgépgyártásban, valamint függetlenedni szeretne a nyugati technológiától. A folyamatot csak felgyorsítják az Oroszország ellen bevezetett büntetőintézkedések, ugyanis Peking megfigyelte, hogyan hatnak a nyugati szankciók az orosz kereskedelmi légiflottáknak szánt repülőgép-alkatrészek és szolgáltatások exportjára. Az is fontos, hogy a szigorú járványvédelmi intézkedések feloldása után helyreállt a jövedelmező belföldi légi közlekedés, és az iparágra szép jövő vár. A kormány pedig jobban örül annak, ha a profitot hazai cégek szerzik meg.

Pörög az űrturizmus: személyre szabott vendégélmény és Michelin-csillagos ételek 44 millió forintért

Már lehet jegyeket vásárolni a Celeste nevű sztratoszferikus léggömbhöz rögzített kapszulában tett utazásokra. Az előfoglalás 10 ezer euróba (nagyjából 3,7 millió forint) kerül, az utazás teljes költsége 120 ezer euró (körülbelül 44,3 millió forint). A francia Zephalto céggel utazó űrturisták a gravitáció elvesztése nélkül csodálhatják meg a Földet, miközben egy többfogásos vacsorát is elfogyaszthatnak.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.