A svéd Northvolt mintegy 3-5 milliárd eurót fog költeni egy villanyautókat kiszolgáló akkumulátorgyár építésébe az észak-németországi Heide városában. Az üzem félmilliárd eurós támogatást kaphat Berlintől, de a pontos beruházási és támogatási összegek még nem véglegesek, mivel azokra az Európai Bizottságnak (EB) is rá kell bólintania.
Az éves termelési kapacitása 60 gigawatt lesz, ami nagyjából egymillió elektromos meghajtású járműnek elegendő akkumulátort jelent. Ez meghaladja a Volkswagen spanyolországi üzemeinek teljesítményét vagy éppen a Türingia tartományban épült CATL-gyár 14 gigawattos teljesítményét, de elmarad a CATL 100 gigawattos debreceni beruházásától.
A létesítményt a tervek szerint 2026-ban adják át. A Northvolt beruházása háromezer közvetlen munkahelyet teremt a 21 ezres Heide városában és további több ezer munkahelyet a környező ipari és szolgáltatószektorban – írja a Reuters.
A svéd akkumulátorgyártó Schleswig-Holstein tartomány vezetésével tavaly márciusban írt alá szándéknyilatkozatot egy gyár építéséről a régióban. A vállalat azonban később közölte: a kedvezőbb támogatások és az alacsonyabb energiaköltségek miatt az Egyesült Államokban történő beruházást részesítheti előnyben Európával szemben. Végül meggondolta magát, amiben a német kormány félmilliárdos támogatásának lehetett szerepe.
A Northvolt szóvivője mindenesetre jelezte: a németországi befektetéssel párhuzamosan egy második üzem is épülhet egy másik országban, valószínűleg az Egyesült Államokban. A svéd cég a Volkswagen mellett azon kevés európai szereplő között található, amely a hazai akkumulátoripart próbálja megteremteni, miközben az öreg kontinensen épülő akkugyárak nagy részét ázsiai szereplők birtokolják. Ebbe a sorba illik a ProLogium bejelentése:
a tajvani cég közölte, hogy az észak-franciaországi Dunkerque kikötővárosát választotta első külföldi autóakkumulátor-gyárának helyszínéül.
A termelés 2026-ban fog indulni, a beruházás értéke eléri az 5,2 milliárd eurót. Ez lesz Franciaország negyedik akkumulátorgyára. A világ akkumulátorgyártását ázsiai cégek uralják: tavaly a piac 56 százalékát kínai, 26 százalékát dél-koreai, 10 százalékát japán vállalatok adták, míg a maradék 8 százalékon osztoztak a többiek. Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, az akkumulátorellátáson áll vagy bukik az elektromos átállás sikere.
Akkumulátorgyárat építenének Angliában, de csak egy feltétellelA Tata Motors akkumulátorüzemet építene a délnyugat-angliai Somerset megyében, ahol a Jaguar Land Rover autóiba gyártanának eszközöket. A cég feltétele, hogy a brit kormány legalább 500 millió fonttal támogassa a beruházást, különben egy spanyolországi helyszínen húzza fel az üzemét. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.