Egyre nagyobb a különbség az idei és a jövő télre vonatkozó európai földgázárak között, s bár a rövid távú kockázatok enyhültek, a következő hónapokban komoly bizonytalanság várhat a blokkra – írta a Bloomberg.
Az amszterdami ICE Endex adatai szerint a 2023. decemberi határidős szállítások 8 százalékkal olcsóbbak a 2024. decemberieknél – ez jókora fordulatot hozhat az év elejéhez képest, amikor a legközelebbi téli szerződések még prémiummal mozogtak a piacon.
Az elmozdulás azt jelzi, hogy Európa viszonylag jól felkészült a következő fűtési szezonra, miután az enyhe tél lehetővé tette, hogy a cseppfolyósított földgáz beáramlásával készleteket halmozzon fel. Az elkövetkező évek azonban bizonytalanabbak, mivel a régiónak a korábbi legnagyobb beszállítója, Oroszország nélkül kell beszereznie a téli tartalékait.
A jövő tél kockázatosabbnak tűnik, mivel az Egyesült Államokból származó LNG-szállítmányok csak 2026-tól indulnak el, abban pedig nem bízhatunk, hogy az időjárás megint enyhe lesz. Európának sürgősen fel kell töltenie a tárolóit, hogy az unió energiabiztonsága stabil maradjon
– mondta Nick Campbell, az Inspired Energy tanácsadó cég igazgatója.
A kockázatokat az is növeli, hogy 2024 decemberében lejár a Moszkva és Kijev közötti gázszállítási megállapodás is, amely az Európába irányuló, Ukrajnán keresztül érkező limitált orosz szállítmányokat is lezárhatja.
A két fél közötti tárgyalások utolsó fordulójára csak az utolsó pillanatban került sor, a szerződést pedig csak napokkal az előző megállapodás lejárta előtt írták alá. Emiatt arra az eshetőségre is fel kell készülni, hogy a konfliktus résztvevői nem fognak újra leülni a tárgyalóasztalhoz.
A magasabb gázárak hátráltatnák Európa infláció elleni küzdelmét. A tavaly megugró költségek visszafogták az ipari tevékenységet, és csökkentették az üzemanyag iránti keresletet, ami talán soha nem tér vissza. Emellett a kereskedőknek a kínai gazdasági fellendülés ütemét is figyelemmel kell kísérniük, mivel Kína a régióval verseng az LNG-szállítmányokért.
Európa elérheti a céljait, ha az Észak-Afrikából érkező szállítmányokra is támaszkodik, ám ehhez az ázsiai országokkal is versenyeznie kell. Az viszont továbbra is kockázat marad, hogy a beszűkült ellátási láncokon bármiféle probléma, valamint a hideg időjárás súlyos kiesést jelenthet
– nyilatkozta Kateryna Filippenko, a Wood Mackenzie gázkutatási igazgatója.
A piac várhatóan 2026-ig, amikor a hatalmas új katari és amerikai exportüzemek megkezdik az LNG szállítását, továbbra is szűkös és az árkiugrásoknak kitett marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.