A kereskedők még a szén értékének teljes lenullázódása előtt válnának meg a felhalmozott nagy mennyiségű, de immár szükségtelen tüzelőanyagtól. A tavaly rohamtempóban, bármi áron felvásárolt készletekre ugyanis nincs szükség: az energiaválság csúcsán túl lehet Európa, a tél enyhe volt, a spórolás is hozzájárult a kisebb energiaigényhez. A szokásos szállítási útvonal tehát megfordult: most Európából Indiába, Kínába, Szenegálba, Marokkóba és Guatemalába tartanak a szállítmányok.
Idén eddig összesen 1,1 millió tonna szenet exportáltak Európából, elsősorban Spanyolországból és Hollandiából, illetve más kikötőkből is.
Kimagasló volt egy 145 ezer tonnás áprilisi, Indiába tartó szállítmány.
A szén egy része már egy éve ott hever, és a tárolás is drága
– mondta a Perret Associates szénpiaci elemzője. Guillaume Perret emlékeztetett arra, hogy a nyersanyagot nem lehet a végtelenségig tárolni, ugyanis az időjárás is amortizálja, így egy idő után használhatatlanná válik az egykor értékes energiahordozó.
A cseppfolyós földgáz (LNG) importjának felpörgetése is nagyban hozzájárult, hogy feleslegessé váljon a felhalmozott szénkészlet. Hiába indították rohamtempóban újra a szénerőműveket (elsősorban Németországban), az Ember nevű agytröszt szerint végül a blokk 11 százalékkal kevesebb szenet használt, mint a megelőző évben. Tavaly Európa bármi áron nyersanyaghoz akart jutni, hogy biztosítsa az áramtermelést, és teljes mértékben figyelmen kívül hagyta a klímacélokat. A bányákat globálisan teljes gázzal működtették, és sorra érkeztek meg a szénszállító hajók a világ minden tájáról Európába.
A túlkínálat következtében az amszterdami, rotterdami és antwerpeni kikötőkbe szállított szén ára tonnánként 90 dollár környékére esett, ez a negyede a tavalyi beszerzési költségnek.
Valóban szokatlan most a szén áramlásának iránya. Szinte példátlan, hogy Hollandiából Marokkóba vagy éppen Spanyolországból Indiába szállítsák a nyersanyagot, és a Rajna szinte kihasználatlan legyen
– mondta Alex Claude, a londoni DBX Commodities elemzőcég vezérigazgatója.
Még a jelentős áresés ellenére sem egyértelmű a ráfizetés, ugyanis a közszolgáltatók magas áron értékesítették az energiát: a drága szénből alacsony hatékonysággal működő erőművek magas költségszintjét vették alapul a szerződések megkötésekor, most pedig „lenyelik” a vélt és a tényleges költségeik közötti különbséget.
A rekordmértékben importáló India és Kína stabil felvevőpiac, főleg a jelenlegi nyomott árakon. Ugyanakkor az öreg kontinens nincs túl az energiaválságon.
Egy esetlegesen bekövetkező szokatlanul hideg tél könnyen boríthatja a törékeny rendszert, nem is beszélve arról, hogy Németország télen csak ideiglenesen hosszabbította meg atomreaktorainak üzemidejét, amelyek azóta lejártak, és a bőséges LNG-ellátás is gyenge lábakon áll
– emelt ki néhány rizikófaktort Perret. Hozzátette: „A lakosság ne bízza el magát, ugyanis senki sem tudja, mit hoz a következő tél.”
Rekordra gyorsult a kínai szénimport. Az ország idén 360-380 millió tonna szenet vásárolhat, jelentősen meghaladva a tavalyi 293 millió tonnát, de még a 2013-ban felállított 327 millió tonnás csúcsot is.
Peking a nyári légkondicionálási hullám előtt szeretné betárazni a szenet, a gyengélkedő ipar és a hazai csúcsra futtatott kitermelés időszakában valószínűtlen, hogy ellátási gondok merülnének fel.
Szu Huj-peng, a Kínai Szénelosztási Szövetség (CCDT) elemzője szerint a globális kereslet elhalványulását látva a beszállítók is csökkentették áraikat. De nem új jelenség a tömeges kínai import, ugyanis Kína már az év elején is bőszen vásárolta az Oroszországból származó szenet.
Hu Csien, a CCTD egy másik elemzője szerint a Kínában bányászott mennyiség idén elérheti a 4,7 milliárd tonnát.
Az árak még messze vannak a mélyponttól, a csökkenő ciklus közepén járhatunk – hangsúlyozta Hou. Tény, hogy a friss gazdasági adatok Kína lassú növekedésére utalnak, ugyanakkor a meleg idő miatti klimatizálás bizonyosan megnöveli az energiaigényt Kínában.
Míg az ázsiai ország soha nem látott ütemben telepít napelemparkokat, addig a rekordközeli szénfelhasználása a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából kedvezőtlen hír
– állapítják meg a Bloomberg elemzői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.