Hosszú kivárás után az Aldi a német Ruhr-vidéken megkezdi az online élelmiszer-értékesítés tesztelését. Mülheim an der Ruhr, Duisburg és Oberhausen lakói mostantól már regisztrálhatnak is a „meinAldi” szállítási szolgáltatásra, a megrendelt árut elektromos furgon viszi házhoz.
Az Aldi egyébként nincs egyedül az óvatos hozzáállással, a Lidl is úgy kerülgeti az üzletágat, mint macska a forró kását, hiszen Németországban nyílt titok, hogy ebből a tevékenységből nem lehet vagy legalábbis eddig nem lehetett tartósan profitra szert tenni, mivel szinte lehetetlen a magas személyi és logisztikai költségeket kigazdálkodni.
Ezért aztán a tapasztalt diszkontláncok meghagyták a kísérletezést az új piaci belépőknek, illetve a szimpla szupermarketláncoknak, mint például a Rewe és az Edeka. Az Aldi Süd Ruhr-vidéki tesztje során mindenesetre a kínálat a friss gyümölcsöktől és zöldségektől kezdve a kenyéren, sajton át a tejig terjed – közölte a vállalat.
A cég mostanáig a porszívóktól a késekig mindenféle terméket kínált online csatornáján, ám ódzkodott a romlandó élelmiszerektől, legalábbis Németországban. Külföldön ugyanis voltak ilyen irányú próbálkozásai, például Svájcban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban.
Az Aldi Süd azonban hangsúlyozza, hogy most még valóban csak egy időben és térben korlátozott kísérletről van szó, az online élelmiszer-értékesítés bevezetését nem tervezik. Az azonban eléggé szembetűnő, hogy a tesztet akkor kezdik meg, amikor egyre több vállalat tűnik el ebből a piaci szegmensből. Vagy eladták őket, vagy egyszerűen kivonultak a területről.
A nagy rivális Lidl és az Aldi Nord még nem nyilatkozott az Aldi Süd tesztüzemével kapcsolatban, s eddig nem is jelentettek be hasonló terveket.
A német piacon amúgy a Rewe és az Edeka tart a legelőrébb az online élelmiszer-értékesítésben. A Rewe az elmúlt években folyamatosan bővítette kínálatát, és ma már több mint 90 városban és környékükön szállítja házhoz az online megrendelt élelmiszereket. Az Edeka pedig a gyorsan bővülő Picnic futárszolgálat szolgáltatásait veszi igénybe, emellett a franchise-modellben működő lánc kiskereskedői sok esetben önállóan is vállalják a friss élelmiszerek kiszállítását.
Okos dolog volt az Aldi Süd részéről, hogy nem rohant ész nélkül az online élelmiszer-kereskedelembe, hiszen rengeteg pénzt égethetett volna el. Vártak, és megnézték, hogy melyik szállítási modell működik olyan jól, hogy a végén még pénzt is lehet vele keresni
– mondta el a DPA német hírügynökségnek Gerrit Heinemann, a niederrheini egyetem e-kereskedelmi szakértője.
Kai Hudetz, a kölni kiskereskedelmi kutatóintézet munkatársa is figyelemmel kíséri az Aldi kísérletét.
„A teszt jelezheti, hogy a vásárlók hajlandók-e felárat fizetni a szállítási szolgáltatásért a diszkontszektorban. A minimális rendelési érték a kiszállításoknál ugyanis 20 euró lesz, és még 50 eurós vásárlási érték esetében is 4,5 euró, azaz közel 10 százalék lehet a szállítási díj, mivel csak a nagyobb rendelések esetén ingyenes a kiszállítás” – mondta.
Az ilyen díjak pedig igen népszerűtlenek a vásárlók körében, de az iparági szakértő szerint mégis elkerülhetetlenek.
Búcsút kell mondanunk annak az elképzelésnek, hogy az élelmiszerboltok ugyanannyiért szállíthatják ki a termékeket az otthonunkba, mint amennyit helyben kérnek
– jegyezte meg Hudetz.
Különösen a diszkontok nem működhetnek így, hiszen különben is alacsony a haszonkulcsuk, és magasak az élelmiszer-szállítás logisztikai költségei – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.