Az olcsó streaming korának vége, Hollywood legnagyobb stúdiói olyan áremelésekkel sújtják az ügyfeleket, amelyek pont azokhoz a drága kábeltelevíziós csomagokhoz hasonlítanak, amelyek miatt a fogyasztók 15 évvel ezelőtt a Netflix felé fordultak.
A legnagyobb amerikai streamingszolgáltatók csomagja 87 dollárba kerül majd ősszel, egy éve még csak 73 volt. A Disney, a Paramount, a Warner Bros. Discovery és a többi nagy szolgáltató sorra emeli árait. Egy átlagos kábeltévé-előfizetés 83 dollárba kerül havonta.
Az amerikaiak az elmúlt években élvezhették Hollywood új aranykorának előnyeit, amelynek során a médiavállalatok minden eddiginél több műsorral árasztották el a közönséget, a hagyományos televíziózás költségeinek töredékéért. Az alacsony árak miatt a fogyasztók gyorsan otthagyták a kábeltévét, és streamingre váltottak.
A Disney+ például mindössze 16 hónap alatt több mint százmillió előfizetőt toborzott, 6,99 dolláros előfizetési díjért.
A nagy stúdiók sorra indították el streamingszolgáltatásaikat, több tízmilliárd dollárt költöttek tévéműsorokra és filmekre. Aztán az elmúlt másfél évben az egekbe szöktek a kamatok, vagyis a finanszírozási költségek – beütött a mennykő. A médiarészvények erős korrekciót szenvedtek el, mivel a Wall Street türelmetlen lett a súlyos streamingveszteségek miatt.
Miután a Warner Bros. és a Disney részvényeinek árfolyama mintegy a felére zuhant, a stúdiók kénytelenek voltak a megszorítások irányába lépni, több ezer alkalmazottat bocsátottak el, és emelték előfizetési áraikat, hogy megfékezzék a milliárdos veszteségeket a streamingüzletágban. Még a Netflix is megszüntette a 9,99 dolláros, reklámmentes havi alap-előfizetést az év elején, és az új ügyfelek 15,49 dollárt fizetnek.
A Disney legutóbbi áremelése kevesebb mint egy éven belül a második.
A reklámmentes szolgáltatás havi díja 3 dollárral, 13,99 dollárra emelkedett októbertől. A Hulu szintén 3 dollárral, 17,99 dollárra emeli a reklámmentes előfizetés árát, de a két szolgáltatást csomagban havi 19,99 dollárért kínálja. Vannak persze ennél olcsóbb opciók is, ezek azonban a hagyományos tévézés nagyon nem szeretett melléktermékvel járnak: a reklámmal. Bob Iger, a Disney vezérigazgatója azonban optimista, nemrég azt nyilatkozta:
Hosszú távon is jókora potenciált látok a reklámos szolgáltatásokban.
A Disney+ reklámos verziója jelenleg 7,99 dollárba kerül az Egyesült Államokban, 3,3 millió előfizetője van. Iger azt is elmondta, hogy a Disney megkezdi a jelszómegosztás visszaszorítását – ezt szintén a Netflix kezdte el először. Ez sok potyautasból csinált fizető ügyfelet.
Az elemzők persze – mint általában – kételkednek. A legnagyobb kérdés, hogy a tartalmak korlátozása és az áremelés vajon eredményezhet-e hosszú távon is működőképes üzleti modellt. A helyzetet tovább rontja a hollywoodi sztrájk, a szórakoztatóipar óriásai előbb-utóbb kifogynak a minőségi tartalomból – miközben emelik áraikat, s a fogyasztó pont hogy több tartalmat várna el ezért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.