Drágul a gázolaj Ázsiában: a szingapúri kereskedésben az egy hordó olaj finomításával nyert gázolajon 3,4 százalékkal többet, 30,21 dollárt lehetett keresni, miután Oroszország tegnap bejelentette: határozatlan időre korlátozza a benzin és a gázolaj exportját. Moszkva a belső piac stabilizálásával magyarázta a lépést, de elemzők szerint valódi céljuk az árak felverése lehet – írja a Bloomberg. A Kreml szóvivője, Dimitrij Peszkov pénteki sajtótájékoztatóján megerősítette, hogy a korlátozások addig tartanak, ameddig azt szükségesnek látják a piac stabilizálása érdekében. Ugyanakkor Alekszandr Novák energiaügyi miniszter hevesen cáfolta, hogy bárhol is üzemanyaghiány lenne az országban.
Az eurázsiai ország normális esetben naponta több mint egymillió hordónyi dízelt szállított, amivel a világ legnagyobb tengeri exportőrének számít. A kínálat csökkenése, majd az azt követő áremelkedés nem csak a kereskedőket és a sofőröket érinti kellemetlenül: a gázolajat hajókon és vonatokon, valamint a mezőgazdaságban, a feldolgozóiparban és az építőiparban is használják.
A dízel a világgazdaság egyik legfontosabb terméke, mozgatórugója.
Elemzők szerint sok múlik azon, hogy Kreml meddig tartja érvényben a tilalmat, egy részük arra számít, hogy a korlátozást hamarosan feloldják. A közvetlen hatást tompítja, hogy Oroszország engedélyezi a rakományok kivitelét, ha azokat az orosz vasút már elfogadta szállításra, vagy rendelkeznek rakodási papírokkal a tengeri szállításhoz. Moszkva teljesíti az általa vezetett szövetség, az Eurázsiai Gazdasági Unió tagjaival (Belarusz, Kazahsztán, Örményország, Kirgizisztán) kötött kormányközi megállapodásokat is.
Az is segíthet, hogy a kínai és indiai feldolgozók több gázolajat exportálnak a nemzetközi vevőknek, mivel a két ázsiai óriás rekordmennyiségben vásárolja az orosz és iráni energiahordozókat. Ugyanakkor aggályok merülnek fel azzal kapcsolatban is, hogy Peking és Újdelhi képes lesz-e a jelenlegi szintnél is többet exportálni. A világ két legnépesebb országa már most is jóval a normális szint felett dolgozza fel, majd adja el a gázolajat.
Oroszország Szaúd-Arábiával és az OPEC+-csoporttal közösen már csökkentette a nyersolaj termelését és kivitelét, ezért mindkét irányadó alaptípus, az északi-tengeri Brent és az amerikai WTI is tavaly november óta nem látott szintekre emelkedett. Az olajár felfelé tartó trendjét a világ vezető nyersolajimportőre, Kína pozitív keresleti kilátásai is támogatják, amit tovább erősítenek Peking gazdasági ösztönző intézkedései.
Brutális üzemanyagárakat hozhat a zabolátlanul erősödő nemzetközi olajárHamarosan maga mögött hagyhatja a százdolláros lélektani határt is a nemzetközi olajár a fedezeti alapok pozicionálása alapján. Az olajár emelkedése mögött elsősorban az áll, hogy Szaúd-Arábia hétfőn bejelentette, egészen decemberig fenntartja a már a nyáron megkezdett, napi egymillió hordós kitermeléscsökkentési ütemét, tovább szűkítve ezzel az Oroszország által már korábban megcsonkított piaci kínálatot. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.