Az Európai Unió Kínával szembeni keményebb fellépését főként a Németország hátralépését kihasználó francia térnyerés magyarázza – értesült a Bloomberg az uniós bürokrácia berkeiből.
Bár valóban jogos aggodalmak is fűtik Párizs egyre aktívabb szerepvállalását, ám az EP-választások előtti erőfitogtatás fontosságát sem szabad alábecsülni
– rebesgetik.
A párizsi kormány ugyanis úgy látja, az eddigi tétlenség hosszú távon károsíthatja a blokk gazdaságát. Intő példa lehet a tíz évvel ezelőtti napelem-katasztrófa, amikor az olcsó kínai import gyakorlatilag teljesen leradírozta az európai termelést. Sokak szerint most az európai autóipar kerülhet sorra, ezért az EU-nak fel kell vennie a kesztyűt. Ebbe a gondolatmenetbe illeszkedik az elektromos járműveknek nyújtott kínai támogatásokkal kapcsolatos vizsgálat megindítása is.
A brüsszeli tisztségviselők szerint persze nem az a cél, hogy Európa és Kína évi 900 milliárd dolláros forgalmat hozó kereskedelmi kapcsolata helyébe egy olyan kőkemény harc lépjen, mint amilyen Peking és Washington között dúl, hanem az, hogy egyenlő versenyfeltételeket teremtsen a világ legnagyobb gazdasági blokkjai között.
Emmanuel Macron francia elnök azt szeretné, ha a többi uniós országban is a világ két gazdasági szuperhatalma közötti egyensúlyozó erőnek tekintenék Európát, ami lehetővé tenné, hogy más potenciális szövetségesekkel, például Indiával is különleges kapcsolatokat ápoljon
– írja a hírügynökség.
Az e-autók szubvenciójának vizsgálata azonban Kínában kiverte a biztosítékot, ami felveti egy kereskedelmi háború kockázatát is. Hi Li-feng kínai miniszterelnök-helyettes hétfőn az EU kereskedelmi főtárgyalójának, Valdis Dombrovskisnak „erős aggodalmát és elégedetlenségét” fejezte ki.
A kínai felháborodás részben érthető, hiszen a vizsgálat akár vámemeléshez is vezethet, azaz az EU a kétoldalú kapcsolatokban félreteheti a szabad kereskedelem és a nyitott piacok elvét.
Érdekes módon Macronék számára a nagy ébresztőt az IRA, azaz az amerikai inflációcsökkentő törvény elfogadása jelentette, amely teljesen új keretbe foglalta a kereskedelmi vitákat, mivel Párizs most már az amerikaiak sokkal aktívabb gazdaságirányítására és iparpolitikájára is hivatkozhat
– mondta a Bloombergnek Mujtaba Rahman, az Eurasia Group elemzője.
Dombrovskis ugyanakkor kedden Pekingben azt hangsúlyozta, hogy a hazai elektromosjármű-gyártás amerikai és kínai támogatásának másolása „kétes” megoldás lenne Európa számára, mivel az ilyen szubvenciók mindig diszkriminatívak.
Hozzátette,
Mi a szabályok szerint játszunk, és elvárjuk, hogy mások is a szabályok szerint játsszanak, ezért képesnek kell rá lennünk, hogy megvédjük magunkat a kereskedelemtorzító támogatások ilyen vagy olyan formája ellen.
Kína provokálása viszont hatalmas kockázat a blokk számára, amely az energiaválságból és az euróövezet történetének legsúlyosabb inflációs hullámából való kilábalásért küzd. A nyugtalanságot fokozza, hogy a kínai válaszlépést nehéz előre kalibrálni, és veszélybe kerülhetnek a kontinens legnagyobb cégei – köztük akár a francia luxuskonszernek is –, amelyek számára kulcsfontosságú Ázsia legnagyobb piaca.
Ha nagyon leegyszerűsítjük a problémát, a kínai elektromos gépkocsik támogatásának vizsgálata miatt fennáll a megtorlás veszélye, amelynek a leginkább a német autógyártók lehetnek kitéve, de ez nem feltétlenül lesz így
– mondta a Bloombergnek Michala Marcussen, a Société Générale vezető közgazdásza.
Az Allianz Trade számításai szerint, ha az EU 1 százalékpontos vámemelést hajtana végre, Kína teljes vesztesége mintegy 8,4 milliárd dollár lenne, ami ugyan szép nagy összeg, ám a kínai exportnak csupán 0,2 százalékát teszi ki, míg az uniós import 1,5 százalékával egyenlő.
Ráadásul a kínai áruktól való függés miatt a lépés aszimmetrikus inflációs sokkot is kiválthat, lévén Európának jóval többet kellene fizetnie a kritikus nyersanyagokért, míg Kína önellátóbbá válhatna, vagy más piacok felé fordulhatna az európai áruk helyettesítése érdekében.
A magas infláció és az Európai Központi Bank monetáris szigorítása miatt a közösség végül recesszióba is süllyedhet
– állapította meg Ana Boata, az Allianz Trade vezető elemzője.
Mindezért Macronnak csínján kellene bánnia az európai politikát befolyásolni tudó képességével, bármennyire is közeledik a jövő nyári európai parlamenti választások időpontja, amikor szikrázóan kemény összecsapásra lehet számítani az államfő és Marine Le Pen jelöltjei között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.