A német autóipar attól tart, hogy Peking büntetőintézkedéseket vezet be az európai autógyártók ellen, miután Ursula von der Leyen a múlt héten bejelentette: az Európai Bizottság (EB) szubvencióellenes vizsgálatot indít a Kínából érkező elektromos járművekkel kapcsolatban. Az EB elnöke szerint a kínai cégek hatalmas állami támogatások miatt tudják mesterségesen alacsony áron értékesíteni az autókat.
Egy ilyen vizsgálat eredményeként az EU a jövőben magasabb importvámokat vethet ki a kínai elektromos járművekre. Ezt azonban a távol-keleti óriás aligha hagyná válasz nélkül: a német autógyártók főleg amiatt aggódnak, hogy Peking szintén megemelné a vámokat – írja az FT. Egy másik eshetőség, hogy a világ második legnépesebb országa úgy dönt: korlátozza az érintettek hozzáférését a fontos akkumulátor-alapanyagokhoz, például a lítiumhoz.
Az utóbbira is megvan minden eszköze, miután a kínai kormány nagy részesedést szerzett az akkumulátoralapanyag-feldolgozókban és az akkumulátorgyártókban, mióta több mint egy évtizeddel ezelőtt úgy döntött, hogy nagy összegeket fektet be a hazai elektromosjármű-ipar kiépítésébe A BMW és a Mercedes-Benz főleg a prémiummodelljeivel ért el nagy sikeret a távol-keleti országban, így érthető az aggodalmuk.
A BMW tavalyi autóeladásainak egyharmada történt Kínában.
A Mercedesnél ez az arány 37 százalék, a Volkswagennél pedig közel 40 százalék volt. Mivel Franciaország szorgalmazza a kemény fellépést a kínai autógyártókkal szemben, a német vállalat igazgatótanácsaiban egyre nagyobb a harag, hogy a tervezett uniós vizsgálat valójában Párizs győzelmét hozza. Az is aggasztja az iparági vezetőket, hogy Berlin egyelőre nem reagált érdemben a fenyegetésre, valamint azt is elárulták a lapnak: az EB német vezetője inkább Emmanuel Macron francia elnökre hallgat, mint Olaf Scholzra.
Vannak, akik kevésbé aggódnak: egy névtelenségét kérő forrás szerint a német üzleti vezetők és Li Csiang kínai miniszterelnök júniusi találkozóján Csiang kifejtette, továbbra is számítanak a német befektetésekre, mivel szüksége van rájuk az országnak. Ebből pedig az a következtetés vonható le, hogy Peking nem tervez komolyabb válaszlépéseket, mivel az öreg kontinensnek és Kínának kölcsönösen szüksége van egymásra.
Egymás után törnek be a kínai autómárkák NémetországbaNémetországban 75 százalékkal megugrott a Kínából származó járművek és járműalkatrészek behozatala, ám a roppant alacsony bázis miatt egyelőre nem kell kongatni a vészharangot. Idén több kínai autómárka is belépett a német piacra, számuk már nyolcra nőtt. Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek a márkák még mindig csak nagyjából az 1,5 százalékát teszik ki a Németországban eladott járműveknek. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.