A francia Carrefour szupermarketlánc megszégyenítő árfigyelmeztető matricákat ragasztott a trükkösen megdrágított termékekre – a Lindt csokoládétól a Lipton jeges teájáig. Az akcióval nyomást kívánnak gyakorolni az olyan nagy élelmiszeripari beszállítókra, mint például a Nestlé, a PepsiCo vagy az Unilever a napokban kezdődő, kőkeménynek ígérkező ártárgyalások előtt.
A kiskereskedelmi lánc azokat a termékeket pécézte ki, amelyeknek gyártói csökkentették a súlyát vagy a méretét, hogy a nyersanyagárak csökkenése ellenére még nagyobbat kaszálhassanak rajtuk.
Nyilvánvalóan azt szeretnénk üzenni a beszállítóinknak, hogy gondolják át az árpolitikájukat
– idézi Stefen Bompais-ét, a Carrefour ügyfélkommunikációs igazgatóját a Reuters.
A Carrefour vezérigazgatója, Alexandre Bompard – aki egyben az FDC kiskereskedelmi érdekvédelmi lobbicsoportot is vezeti – pedig többször kijelentette, hogy a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok nem működnek együtt az infláció elleni küzdelemben, még a nyersanyagköltségek csökkenése ellenére sem.
A Bompard mellett teljes mellszélességgel kiállt Bruno Le Maire pénzügyminiszter, aki júniusban és augusztusban több mint 75 kiskereskedelmi céget és fogyasztói csoportot hívott be a minisztériumába, hogy árcsökkentésre szólítsa fel őket.
Ő szintén az Unilever, a Nestlé és a PepsiCo nevét említette, mint a fő árdrágítókat. Hétfő óta amúgy a Carrefour összesen 26 terméket jelölt meg franciaországi üzleteiben a következő felirattal:
Ennek a terméknek csökkent a mennyisége vagy a súlya, és ezáltal nőtt a beszállító által megállapított tényleges ára.
Az üzletlánc szerint például a PepsiCo cukormentes, barackízű Lipton jeges teájának palackja 1,5 literről 1,25 literre zsugorodott, s literenkénti ára a trükközésekkel összességében 40 százalékkal emelkedett.
A Nestle Guigoz csecsemőtápszerét eközben a korábbi 900 grammos kiszerelés helyett 830 grammos csomagokban árulják, míg az Unilever által gyártott Viennetta jégkrémtorta a korábbi 350 grammról 320 grammra karcsúsodott. A gyártók nem kommentálták a vádakat.
A francia fogyasztói csoportok szerint egyébként a „zsugorfláció” (shrinkflation) széles körben elterjedt gyakorlat, amelytől általában a Carrefourhoz hasonló szupermarketláncok sem idegenkednek saját márkás termékeik esetében. Magyarországon sem ritka jelenség, amikor a régi csomagolásában árulják például a joghurtot, amit levegősen, a pohár/vödör/palack alig több mint a feléig töltenek föl. A látszat megvan, a súly már kevésbé.
Franciaország, más európai országokhoz hasonlóan, hónapok óta próbálja megfékezni a megélhetési költségek megugrását, a nagyvállalatokra erőltetve az élelmiszer- és szállítási árak befagyasztását vagy csökkentését, ami eddig vegyes eredményeket hozott. A Carrefour legújabb lépése azonban újabb szókaratéhoz vezethet a kiskereskedők és a multinacionális beszállítók között.
Bompais hangsúlyozta, hogy a zsugorflációra vonatkozó figyelmeztetéseket a Carrefour valamennyi franciaországi üzletében kiteszik az érintett cikkekre, és mindaddig rajtuk maradnak, amíg a megcélzott beszállítók bele nem mennek az árcsökkentésbe. Sőt, kiterjeszthetik a figyelmeztetéseket más árukra is, de az akció Franciaország határain belül marad.
Le Maire a múlt hónapban közölte: a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok és a kiskereskedők megállapodtak, hogy az éves ártárgyalásokat – amelyekre rendes körülmények között jövőre kerülne sor – előre hozzák szeptemberre.
A tárgyalások eredményeként pedig januártól árcsökkentések lépnek életbe
– ígérte a francia pénzügyminiszter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.