A BRI adja a globális kereskedelmi, logisztikai bázisát a kínai–oroszországi dominanciájú Globális Dél (Global South) néven emlegetett nagy országcsoportnak, a BRICS-nek (Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika, amelynek alapcélja a Nyugattal, annak vezető erejével, az USA-val szemben az új globális ernyőszervezet gazdasági alapjának, egységének erősítése. Amit Pekingben politikai körítéssel, az úgymond újgyarmatosítás elleni harcra buzdítással igyekeznek konszolidálni. Azaz nem túlzás azt állítani, hogy a BRI, amit Új selyemútként is emlegetnek, a BRICS legerősebb tagja, Kína közvetítésével magának az öttagú, viharos tempóban bővülő magszervezetnek a gazdasági hátországa is.
Mint a svéd Bonnier család által igazgatott globális médiabirodalom tekintélyes német nyelvű hírlevele, a DWN megjegyzi:
a BRICS megkérdőjelezi az 1991, a Szovjetunió összeomlása óta a Nyugat által meghatározott világrendet, és az USA globális vezető szerepét egy multilaterális alapú nemzetközi rendszerrel váltaná fel.
A 2023. augusztusi helyzet szerint 155 ország, a világ lakosságának háromnegyede (amelyek a globális GDP mintegy kétharmadát adják) írt alá Pekinggel BRI-együttműködési megállapodást. Azaz a mozgatóerő, a politikai-gazdasági irányító Kína, s amely mögé katonailag odaállt a két nukleáris szuperhatalom egyike, a putyini Oroszország.
Ugyanakkor lényegesen kevesebb nemzetközi vezető vett részt a harmadik BRI-fórumon, mint az előző kettőn. A guba gubához, suba subához alapú lemorzsolódás elsősorban az uniós Európát érinti, a jelentősebb államok közül nem jöttek el vezetőik Olaszországból, Svájcból, Csehországból sem. Ott volt viszont Alekszandar Vucsity szerbiai miniszterelnök. Kína megkülönböztetett figyelmet fordított Vucsityra, a publikációk kiemelték a szerbiai hadseregnek szállított kínai hadfelszerelések jelentőségét. Peking a közelmúltban nagyméretű, az amerikai Predatorhoz hasonló CH-95-ös MALE (Medium Altitude Long Endurance – közepes magasságban repülő, hosszú repülőidejű) felderítő-csapásmérő drónokat adott el Belgrádnak. Most a pekingi BRI-fórumon Milos Vucsevity szerbiai védelmi miniszter a Global Timesnak megerősítette, hogy Kína FK-3 közepes légvédelmi rakétarendszereket szállított Szerbiának. Hírek szerint
a belgrádi hadmérnökök a Nyugatról beszerzett Thales közép-hatósugarú Ground Master 200-as és a nagyobb hatósugarú 400-as radarrendszereket akarják integrálni a kínai rakétákkal.
Amikor Kelet-Európa-szerte divattá vált a gazdasági nehézségekre hivatkozó hadiipari leépítés, akkor Belgrád amúgy is szűkös központi eszközeiből jelentős részt fordított kulcsfontosságú hadiipari üzemei fenntartására.
Fennállása egy évtizede alatt a Hszi Csin-ping kínai elnök elgondolásaként létrehozott globális áruszállítási infrastruktúra, a BRI több mint ezermilliárd dollárnyi befektetést generált. És nemcsak a bázisországokban, hanem Európa számos, az EU-hoz tartozó államaiban is megvetette a lábát, mint befektető, vásárló. A brüsszeli bázisú EIAS (European Institute for Asian Studies – az ázsiai tanulmányok európai intézete) elemzése szerint a BRI a kelet-nyugati befolyásszerzés hatásos eszközévé nőtte ki magát. Amikor az Ukrajna elleni oroszországi támadásra adott válaszként az amerikai befektetők egy része kivonult Egyiptomból, a helyükre rögtön benyomult a BRI.
Olaszország, amely az első és utolsó G7-államként 2019-ben kinyilvánította csatlakozását, néhány évre rá bejelentette kivonulási szándékát. Így az EU „klasszikus” nyugat-európai szárnyából csak Portugália maradt bent a BRI-ben.
Idén a Nyugatot, az EU-t gyakorlatilag a magyar kormányfő jelenléte jelképezte.
Vlagyimir Putyin oroszországi elnök is részt vett a fórumon, amelyen 12 évre szóló, 25 milliárd dolláros kínai–oroszországi gabonaszállítási keretmegállapodást írtak alá.
Kína a BRI-fórum idejére időzítette számos fontos gazdasági adata publikálását. Eszerint az idei év első háromnegyedében a korábbi becsléseknél valamivel magasabb, 5,2 százalékos GDP-bővülést értek el a Mennyei Birodalomban. Szeptemberben pedig láthatóan megfordult a korábbi, lanyhulást tükröző külkereskedelmi trend. Abban a hónapban mintegy 521 milliárd dolláros export-import forgalmat regisztrált a kínai vámhivatal. Ezzel Kína a 2023. év eddigi hónapjait tekintve új rekordot állított fel. Az árubehozatal valamivel a múlt év hasonló időszakáé alatt maradt, míg a kivitel 0,6 százalékkal múlta felül 2022 első háromnegyede adatait. Kína az idei január-szeptember időszakban külkereskedelmi forgalma 46,5 százalékát bonyolította le a BRI-ben részt vevő államokkal. Anélkül, hogy konkrét számokat említettek volna, a Xinhua tolmácsolásában közölt külkereskedelmi adatok szerint az USA-val és az EU-val lebonyolított forgalom 2023 első háromnegyed évében „figyelemre méltó módon” emelkedett.
Kis túlzással, ha Kína tüsszent, a BRI–BRICS csoport ágynak esik – jelezve a szoros összefüggést. De mint a fenti adatok is jelzik, a kínai gazdaság, a kivitel felívelő, új szakaszba lép. Európában, Magyarországon most várható a kínai elektromos autókorszak kibontakozása , amihez a hazai akkumulátorgyártó-kapacitás is hozzájárul. És a kínai export áruk minősége ugyanúgy az árak függvénye mint másutt. Már Kínáról is kopik le a távol-keleti (először a japán, majd a hongkongi, dél-koreai) importot sújtó, az európai, amerikai versenytársak által támogatott előítélet, amely szerint olcsók ugyan, de áruik silány minőségűek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.