Négynapos csökkenés után 4,5 százalékkal megugrott hétfőn reggel az európai gáz ára, a hét végén ugyanis az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók elfoglaltak egy brit tulajdonú és japán üzemeltetésű hajót a Vörös-tenger déli részén. Mivel ezen az útvonalon keresztül érkezik a cseppfolyósított földgáz (LNG) Európa egyik legnagyobb beszállítójától, Katarból, a kereskedők aggódnak, hogy a Izrael és a Hamász közötti konfliktus kiszélesedik, és megzavarja az üzemanyag-ellátást.
Az Európában irányadó holland gáztőzsdén megawattóránként 47 euró körül mozgott az ára, ami még mindig elmarad a nyári 58 eurós csúcstól. (Egy euró 379,5 forint.) Kereskedők és elemzők azonban már korábban figyelmeztettek, hogy a konfliktus veszélyeztetheti a világ egyik legforgalmasabb vízi szállítási útvonalát.
Bár a Bloomberg tudósítása szerint Teherán tagadja, hogy bármi köze lenne a Tokióban bejegyezett Nippon Yusen Galaxy Leader nevű hajójának elfoglalásához, a húszik szóvivője közölte, hogy
továbbra is célpontnak tekinti az izraeli hajókat mindaddig, amíg tart a katonai akció a Gázai övezet ellen.
A Galaxy Leader tulajdonosa ugyanis a brit Man szigeten működő Ray Car Carriers, amely a Rami Ungar izraeli üzletember Tel Aviv-i Ray Shipping nevű cégének az egyik egysége.
Benjamin Netanjahu izraeli kormányfő irodája elítélte a húszik lépését, ahogyan a japán kabinet is. Tokió közölte, hogy a szaúd-arábiai, ománi és iráni hatóságok segítségével próbálja elérni a hajó és a legénység minél gyorsabb szabadulását. Azt egyelőre nem lehet tudni, mi lesz a hajóval, amely autószállító, de rakomány nélkül tartott Európából India felé. A 25 fős legénység tagjai több ország – Fülöp-szigetek, Bulgária, Ukrajna, Románia és Mexikó – állampolgárai.
A gázár valószínűleg azért nem emelkedett meg jobban, mert eddig enyhe volt az időjárás , és Európa teli tárolókkal és megfelelő mennyiségű LNG-importtal kezdi meg a telet, de a helyzet eszkalációja felboríthatja a kényes ellátási egyensúlyt. A kontinens még mindig sebezhető a tavalyi energiaválság és az orosz vezetékes gázszállítás jelentős visszaesése miatt.
Míg a közel-keleti konfliktus hatása eddig az izraeli kikötőkre korlátozódott, ott okozott zsúfoltságot, a vörös-tengeri akció azonban „a feszültségek jelentős fokozódásához” vezet a tágabb térségben – figyelmeztetett Kenneth Loh, a Bloomberg Intelligence hajózási és logisztikai elemzője.
Egyes hajózási társaságok biztonsági okokból úgy dönthetnek, hogy megkerülik a régiót, ami további költségekkel és késésekkel jár. Ennek a hatása pedig tovagyűrűzhet a globális ellátási láncokban, a koronavírus-járvány alattihoz hasonló fennakadások és káosz jöhet ismét
– tette hozzá.
Nisimura Jaszutosi japán kereskedelmi miniszter is arra hívta fel a figyelmet, hogy sokan használják a vörös-tengeri útvonalat különböző áruk szállítására, és az ottani problémák hatással lehetnek a szigetország gazdaságára. Az incidensnek nincs közvetlen hatása, de figyelni fogják, hogy befolyásolja-e később az ellátási láncokat és az inflációt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.