BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Hídösszeomlás: a gazdaságra is kihat a baltimore-i katasztrófa

A Francis Scott Key híd összeomlása ugyan nem fogja érdemben befolyásolni az amerikai gazdaságot, és Baltimore-t sem fogja recesszióba taszítani – mondta Mark Zandi, a Moody’s Analytics vezető közgazdásza, de a katasztrófa jelentős negatív gazdasági hatással járhat. A baltimore-i kikötő 2021-ben a 17. legnagyobb amerikai kikötő volt.

Enyhe felfelé irányuló inflációs nyomást fejthetnek ki az árakra az Egyesült Államokban a balitimore-i kikötő lezárása és a híd összeomlása következtében jelentkező ellátási zavarok, mivel a baleset nyomán a kikötő várhatóan legalább néhány napig zárva lesz a folyamatban lévő mentési és takarítási munkálatok miatt – mondta az amerikai ABC News hírcsatornának Mark Zandi, a Moody’s Analytics vezető közgazdásza.

Francis Scott Key Bridge in US collapses after cargo ship collision
Kártyavárként dőlt össze a baltimore-i Francis Scott Key híd / Fotó: AFP

A híd összeomlása ugyan nem fogja érdemben befolyásolni az amerikai gazdaságot, és Baltimore-t sem fogja recesszióba taszítani – tette hozzá Zandi, de a katasztrófa jelentős negatív gazdasági hatással járhat.

A baltimore-i kikötő ugyanis 2021-ben a 17. legnagyobb amerikai kikötő volt az itt megfordult éves összesített rakománytonnát alapul véve, ugyanakkor több személygépkocsit és teherautót szállítottak ezen a ponton át, mint bármely más kikötőben az Egyesült Államokban.

Key Bridge in Baltimore collapses after large vessel collision
Térkép a hídról / Fotó: YASIN DEMIRCI

Wes Moore, Maryland kormányzója szerint pedig  tavaly összesen 52,3 tonna, azaz 80 milliárd dollár értékű külföldi rakományt kezelt a kikötő, ami az Egyesült Államokban a 9. helyhez volt elegendő. Ráadásul az autók, a nehéz mezőgazdasági és építőipari gépek, illetve az import cukor szállításának legfontosabb csomópontja. 

Tavaly mintegy 850 000 személygépkocsit és könnyű tehergépkocsit rakodtak itt át.

A kikötő bezárása „rövid távú hatásokat eredményezhet az autópiacon” – mondta Zandi, megjegyezve, hogy ez a lezárás időtartamától és az alternatív szállítási útvonalak elérhetőségétől is függ.

Nagyjából 15 000 munkahely függ közvetlenül a kikötőtől, míg közel 140 000 munkahely kapcsolódik lazábban a működéséhez.

Veszélybe kerülhetnek a Norwegian Cruise Line téli és nyári útjai is. Februárban még úgy volt, hogy a társaság ebben az évben visszatér Baltimore-ba.

A kikötő kiesésén túl a Francis Scott Key híd összeomlása a járművek, különösen a kereskedelmi járművek előtt egy fontos útvonalat zár le – fűzte hozzá Zandi.

A Baltimore-on áthaladó nagy teherautók a Key-hídon keltek át, mivel nem használhatják a Harbor Tunnelt, az alternatív útvonalat. A híd összeomlása miatt az ilyen teherautóknak Baltimore városán keresztül kell majd közlekedniük, vagy jelentős kerülőutat kell választaniuk, ami késéseket okoz.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.