Miközben a hazai nyilvánosságban időrő időre kiemelt téma a magyarországi akkumulátorgyárak építése (jellemzően negatív tálalásban), addig a hasonló uniós projektekről ritkábban hallani.
Pedig gombamód szaporodnak az EU-tagállamokban az akkumulátorgyár-beruházások. Ahogy kiderül, ezek közül az egyik legnagyobb megépítése már meg is kezdődött.
A helyszín Németország, és ha elkészül, igazi gigantikus akkugyár lesz.
A fejlesztő nem más, mint a svédországi bejegyzésű Northvolt, amelyet az amerikai Tesla elektromosjármű-gyártótól kiugrott menedzserek alapítottak még 2016-ban.
A Norhvolt tehát egy igen fiatal cég, a híre azonban messzire jutott, már most 6000-nél is több munkavállalója van. Eredetileg SGF Energy néven hozták létre, és csak 2017-ben keresztelték át. Alapító atyja Peter Carlsson (ő a jelenlegi vezérigazgató) és Paolo Cerutti (ő a Northvolt North America vezérigazgatója), akik korábban a Tesla Motorsnál az ellátási lánc területén dolgoztak.
Már 2019 nyarán arról jelentettek, hogy egymilliárd dolláros tőkeemelést hajtottak végre, ezzel biztosítva a finanszírozást a svédországi gigaakkugyáruk, a Northvolt One kivitelezéséhez. A pénzügyi műveletet a Volkswagen és a Goldman Sachs vezette, de benne volt a BMW, a svéd AMF nyugdíjalap, a Folksam biztosító, az Ikea csoporthoz tartozó IMAS Alapítvány, valamint a Spotify arca, Daniel Ek is.
Mára összesen több mint 50 milliárd dollár értékben kapott megrendelést olyan óriásvállalatoktól, mint a BMW, a Fluence, a Scania, a Volvo Cars és a Volkswagen csoport. Hatalmas rendelésállományról van tehát szó, azonban a Northvolt jelenleg csak a svédországi Skelleftea-ban található első gigagyárából, illetve az ugyancsak svédországi Vasterasban működő Northvolt Labs kutatási, fejlesztési és iparosítási bázisáról tud szállítani akkumulátorokat.
Így aztán nem csoda, hogy jelen állás szerint legalább féltucatnyi óriásgyárat akar építeni (részben már meg is épített), ehhez viszont kis túlzással a világ összes pénzére szüksége van. Ebben nem áll rosszul: januári hír, hogy a Northvolt megkapta Európa eddigi legnagyobb, 5 milliárd dolláros zöldhitelét. Ezt egy 23 kereskedelmi bankból álló csoport nyújtja, de masszívan részt vállalt benne az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Északi Beruházási Bank (NIB) is, amelyeknek az Európai Bizottság InvestEU programja nyújtott forrást.
Vagyis az EU teljes mellszélességgel ott áll a Northvolt és az európai akkumulátorgyártás mögött.
A Northvolt eddig több mint 13 milliárd dollárnyi – ez átszámítva meghaladja a 4800 milliárd forintot – finanszírozást gyűjtött össze, hogy kiépítse gyárhálózatát, amely
a létrehozásából alakult meg.
Nincs egy hónapja, hogy bejelentették, megindult a Northvolt németországi gigaakugyárának építése. Az ünnepélyes eseményen a német elit, így a német zöldkormány színe-java megjelent. Ott volt
Együtt indították el a cölöpverő gépeket, amelyek megkezdték az észak-németországi Dithmarschen járásban, Heide városának ipari területén a gyártócsarnokok felhúzását. Olaf Scholzzal madarat lehetett fogatni, úgy örült a fejleménynek. Érthető, hiszen a Northvolt gigagyár Németország egyik legnagyobb ipari beruházása.
„Az ilyen befektetések stratégiai jelentőségűek Németország és Európa számára. Németországban és Európában gyártott akkumulátorokra van szükségünk. Jó hír tehát az egész országnak, hogy itt a jövőben évente egymillió autóhoz gyártanak majd klímabarát módon előállított akkumulátorcellákat” – fogalmazott a kancellár.
Az akkumulátorgyár a tervek szerint nagyjából 3000 főt foglalkoztat majd, éves kapacitása pedig eléri a 60 gigawattórát. Működését 2026-ban kezdi meg, több mint 110 hektáron. Azt ígérik, hogy a szükséges áramot szélenergiából nyerik majd. A Northvolt Drei gigagyárba már megkezdődött a munkaerő-felvétel, a legutóbbi közvélemény-kutatások szerint a helyi közösség 80 százaléka pozitívan áll a projekthez.
A gyár megépítéséért óriási verseny zajlott, egyebek mellett az USA-val is. Németország győzelmének megvan az ára. A német sajtó arról írt, hogy a német kormány első körben 900 millió eurós támogatást ad a Northvoltnak, ebből 200 millió euró garanciavállalás. Összevetésként:
a Northvolt németországi akkugyára összesen 4,5 milliárd euróba kerülne, aminek tehát 20 százalékát német adófizetői pénzekből fedezik.
Ez jóval meghaladja azt, amit az amerikai adminisztráció adott volna, sőt. Akkora állami pénzről beszélünk, hogy az már felvetette a tiltott állami támogatás eshetőségét. Hogy ezt Németország megúszta, annak köszönhető, hogy amikor az EU jóváhagyta a német kormány finanszírozását, az Európai Bizottság most először rugalmasabb szabályokat alkalmazott, arra hivatkozva, hogy Európa ne essen el csak azért beruházásoktól, mert más kontinenseken magasabb állami szubvenció is elérhető a cégek számára.
A német kormány bőkezűségében persze az is közrejátszhatott, hogy a Northvolt egyik legnagyobb részvényese a Volkswagen, mellette pedig a BMW és a Siemens is vastagon érdekelt a svéd vállalatban.
Magyarország hamarosan a világ második legnagyobb akkumulátorgyártója leszAz európai gazdaság meghal Kína nélkül, ezért a magyar kormány a pekingi gazdasági kapcsolatait még szorosabbra húzza – erről beszélt a külgazdasági és külügyminiszter. Kifejtette, hogy a blokkosodás a lehető legrosszabb forgatókönyv, és a magyar állam álláspontja, hogy meg kell tanulniuk hatékonyan együtt dolgozni a keleti és a nyugati cégeknek. Magyarország a két világ találkozási pontja szeretne lenni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.