Elképesztő mennyiségű autómodell közül választhat a kínai vásárló: a kínálatban jelenleg négyszáz körüli személyautó-modell kelleti magát a szalonokban. És ezek csak az új generációs modellek (NEV), azaz a tölthető hibridek, a tisztán elektromos autók, valamint az egyelőre csak mutatóban lévő üzemanyagcellás járművek.
A választék csak az idén újabb 110, döntően kínai modellel bővül, igaz, ennyien nyilván ki is hullanak rostán, mivel egy 2-3 éves modell már-már matuzsálemnek számít, a forgási-megújulási sebesség olyan nagy, amit szabad szemmel is fárasztó követni. Az egyes autók pedig már-már úgy hasonlítanak egymásra, hogy különbséget tenni közöttük jószerével csak a logójuk alapján lehet.
A vásárlói érdeklődés fenntartása hihetetlen erőfeszítéseket követel a piacon lévő 241 autógyártótól, melyek ötöde kényszerből vagy saját döntéséből alacsony, ezerdarabos szériák gyártására állt rá, másik 17 százalékuk pedig évi tízezer darabot el nem érő eladással „büszkélkedhet”.
A Kínában kapható 400 villanyautó-típussal szemben a világ második legnagyobb autópiacán, az Egyesült Államokban mindössze ötven EV közül válogathatnak az elektromos átállást vállaló vásárlók. A Reutersnek nyilatkozó elemzők, beszállítók és cégvezetők szerint azonban a kínai túlkapacitás valós veszélyt jelent, egyszersmind az általa keltett gyilkos versenyben egyfajta erő is rejlik.
Kína legnagyobb elektromosautó-gyártói ugyanis kitalálták, hogyan lehet a járművek fejlesztési és piacra kerülési idejét lerövidíteni, azt három vagy több évről 18 hónapra csökkenteni.
Ezen túl a gyártási költségek leszorításában is otthonosan mozognak, és képesek újabb és újabb vevővonzó extra funkciókat integrálni a járművekbe úgy, hogy közben még az árat is csökkenteni tudják.
Ezekhez képest az, hogy egy autó elvigye az utasait A-ból B-be, már szinte mellékes.
Már ott tartunk, hogy a nyugati riválisaik szégyenszemre már hozzájuk járnak tanulni. A kínai NEV-piac széttagoltsága mellett koncentrált is annyiban, hogy az eladások több mint a fele a tíz legnagyobb autógyártóhoz – döntően a BYD-hez és a Teslához – kötődik.
S miközben a túltermelési válság közepette mindenki azt várja, hogy a szomszédja dobja be a törülközőt, újabb, tőkeerős szereplők érkeznek a piacra. Igazi outsiderek, akik partnerek bevonásával hamar csatlakozni tudnak a NEV-elitjéhez. Az okostelefonoktól induló, majd az okoseszközök széles tárházát kínáló Huawei és Xiaomi is megnézi, technológiai fejlesztéseiből mit tud profitálni az autóiparban.
Az állami hátterű autógyártók eközben ontják magukból az új EV-ket, hogy meg tudjanak felelni a pekingi ukáznak, mely szerint Kína villamosenergia-rendszerében a hálózatba kötött villanyautók stabilizáló-kiegyenlítő szerepet töltsenek be nagy teljesítményű akkumulátoraik felhasználásával.
A Huawei és a Xiaomi sem nulláról indul, a gyártással nem kell bíbelődniük,
a fölös kapacitásokkal rendelkező állami autógyártók átvállalják tőlük ezt a feladatot, egyfajta bérgyártás jelleggel. A Xiaomi a Porschére hajazó SU7-es luxus szedánjával robbantott, a kitűnően felépített marketingkampányának köszönhetően özönlenek hozzá a megrendelések.
A három változat 10,6-és 15 millió forint közötti áron érhető el Kínában. Az idén nulláról indulva százezer darabos értékesítést céloznak meg, s máris két új elektromos modellt jelentettek be 2025-re: egy SUV-t és egy olcsóbb, 20 700 dolláros (7,61 millió forint) személyautót.
A Huawei modelljei eltérő neveken futnak, a cég az önvezetéssel, az infotainmenttel és kommunikációval kapcsolatos technológiai alkalmazásait sűríti beléjük. Egyébként nem minden marketingkampány tudja megszólítani a potenciális vásárlót. Ékes példája ennek a négy nagy állami autógyártó,
közül az utóbbi, azaz a legkisebbiknek a Teslát majmoló reklámkampánya. A Model 3-asnál tízezer dollárral, azaz mintegy 20-25 százalékkal olcsóbban kínált elektromos autóújdonságát, az eπ-007-es szedánt a Dongfeng azzal promotálta, hogy akkumulátora kilenc AK-47-es karabélyból kilőtt sorozatra sem adja meg magát (csak a tizedikre), ami nyilvánvaló utalás a Tesla Cybertuck bemutatóján évekkel ezelőtt történt gikszerre, amikor is a törhetetlennek mondott oldalablakot egy szimpla vasgolyóval első kísérletre be tudták zúzni.
Mi több, a Dongfeng akkumulátora egy teljes napot kibírt a víz alatt, ami szintén remek teljesítmény. Csakhogy a kocsit nem az ukrán frontra, hanem a közutakra szánják, s vélhetően vevői csónakázni sem akarnak vele. A félresikerült kampány sem segített a piacütő elektromos modelljét még mindig hajkurászó Dongfengnek, az eπ-007-esből eddig mindössze négyezer fogyott, ami meglehetősen lanyha fogadtatásnak felel meg kínai viszonylatban. A cég most az exportpiacain vigasztalódik.
A Xiaomi és a Dongfeng példája is azt igazolja, hogy a piacot a kirobbanó sikerek és az orbitális bukások egyaránt jellemzik. Az árak eközben lefelé mennek, a NEV-piacvezető BYD öt modellje is 9 százalékkal olcsóbb most, mint volt az év elején, a Tesla pedig a hétvégén 2-5 százalékot faragott az áraiból. Kínában már ott tartanak, hogy nem egymás elől, hanem közvetlenül egymástól szipkázzák el az ügyfeleket a gyártók.
A kínai média kedden jelentette, hogy Nio kereskedői 5 ezer jüant adnak minden egyes Xiaomi SU7-megrendelőnek, ha inkább az ő modelljeikből választanak maguknak új autót. A negyedmillió forintnak megfelelő összeg egyébként épp annyi, amit az SU7-re foglalóként le kell tenni.
És nem biztos, hogy kevesen lesznek, hiszen a Xiaomi alapító-elnök-vezérigazgatója, Lei Jun hétfőn egy befektetői konferencián jelezte, hogy már meghaladták a 70 ezres megrendelői számot. A várólista ezzel helyi viszonylatban is hosszúra nőtt, a cég már nyolc hónapos várakozási idővel „kecsegtet”.
A Nio példáját hamar követte a Huawei is, amely ugyancsak 5 ezer jüannal jutalmazza a Xiaomitól elcsábított ügyfeleket, ha a Luxeed márkájú szedánjukra váltanának. Az Xpeng és a Li Auto kereskedői elmondták, hogy már annyira ki vannak véreztetve az árcsökkentési versenyben, hogy külön az SU7-es megrendelőinek a „lenyúlására” már nem maradt szabad forrásuk.
Lei Jun mindenesetre nem haragtartó, a Weibo közösségi portálon közölte, hogy ha valaki a konkurenciához fordulna a hosszú várakozási idő miatt, azt inkább elengedik. Sőt, alternatívaként a Luxeed S7, a Nio ET5 és a Xpeng P7 modelleket ajánlotta – de lehet, hogy ezt is egy marketingtanácsadó javaslatára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.