Már az év első két hónapját is az európai autópiac bővülése jellemezte, utána márciusban enyhe megtorpanás, 5,2 százalékos mínusz következett, hogy áprilisban ismét örülhessenek a kereskedők a 13,7 százalékos éves bővülésnek – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) statisztikájából.
A márciusi mínusz egyértelműen a nagypénteki szünnapra vezethető vissza, ami sok országban vallási okokból munkaszüneti nap, így akkor az autókereskedések is zárva voltak. Áprilisban a húsvéthétfő kavart be, de a tavasz berobbanásával visszatért vásárlási kedv ezt a kiesést is simán túlkompenzálta.
Áprilisban a meghatározó piacok mindegyike pozitív éves adatot produkált, leginkább a top4 legkisebb felvevőpiacának a forgalmát dobta meg: Spanyolországban 23,1 százalékkal több (92 ezer darab) autóra szerelhettek rendszámot, mint egy évvel azelőtt. A többiek is jól húztak, a sorban következő
bővülést mértek. Pozitív fejlemény és az elektromos autók iránti kereslet dinamikájának szakértők által előrevetített csökkenését cáfolja, hogy márciusban az EU területén eladott új autók 13, áprilisban pedig 14,8 százalékát villanymotor hajtotta. Ez 108 552 darabos mennyiséget jelent.
Az év első négy hónapjában 6,4 százalékkal nőttek a villanyautó-eladások a tavalyi év azonos időszakhoz képest. Csúcsforgalomról, elektromos forradalomról ezek alapján még aligha beszélhetünk.
Magyarországon a márciusi 12,2 százalékos pluszt 21,4 százalékos bővülés követte, ehhez 10 402 autó eladása is elegendő volt. Európában a legkiemelkedőbb teljesítményt februárban és márciusban is Bulgária nyújtotta (57,5, illetve 29,2 százalék), ők tartották is a tempót, ezúttal 51,4 százalékot pakoltak a tavaly áprilisi teljesítményükre (4243 darab).
Csúcstartó pozíciójukat azonban így is elveszítették, mivel Ciprusban 105 százalékkal, gyakorlatilag megduplázták az eladásokat (1608 darab). Az autópiac abszolút negatív szereplője ismét egy északi állam lett. Februárban a lettek, márciusban az észtek „omlottak össze”, áprilisban viszont a finneknél mutattak ki 15,7 százalékos, EU-rekorder visszaesést.
A márkák versenyében nem történt az élen átrendeződés, a Volkswagen csoport első helye megingathatatlan, a konszern 254 019 autót adott el, piaci részesedése jelenleg 27,8 százalékos. Őt a Stellantis csoport követi (152 236 autó, 16,7 százalék), míg a dobogó harmadik fokára a Renault csoport (101 440 autó, 11,1 százalék) fért fel.
Érdekesség, hogy
az ACEA statisztikájában felbukkant egy kínai autógyártó, a nálunk az MG márkával jelentkező SAIC-ról van szó,
amely 11 004 darabos eladásaival máris 1,2 százalékos piaci részesedést hasított ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.