Li Csiang, Kína miniszterelnöke nyilvánosan kritizálta a kínai elektromosautó-export ellen meghirdetett amerikai és uniós büntetővámokat, és visszautasította, hogy Peking bújtatott állami támogatásokkal segítené tisztességtelen versenyelőnyhöz a szektor kínai szereplőit, noha az extra vámokat éppen erre hivatkozva élesítették az EU-ban július 4-től, az Egyesült Államokban pedig augusztus 2-tól. Szerinte annak sincs alapja, hogy a kínai cégek arra készülnének, hogy olcsó zöldtechnológiákkal árasszák el nyugati országok piacait.
A kormányfő erről a Dalianban megrendezett Világgazdasági Fórumon tartott megnyitóbeszédében szólt.
A fejlett elektromos járművek, lítiumion-akkumulátorok és fotovoltaikus termékek gyártásával először a hazai keresletet elégítettük ki, de már a globális kínálatot is gazdagítjuk velük
– mondta Li az északkelet-kínai városban, kedden. A méretgazdaságosság elérésével felhígulnak a vállalkozások innovációs költségei, és ez az új kínai iparágakban mutatkozó erős versenyképesség-növekedés valódi forrása.
Li Csiang szerint ez magyarázza, miért tudnak ennyire olcsók lenni a kínai új generációs autóipari termékek. Megjegyezte, hogy az erős versenyképességük annak is köszönhető, hogy hamarabb ébredtek nyugati riválisaiknál, előbb kezdték meg a zöldtechnológiákba való befektetéseket.
Épp emiatt a Nyugat most látott diszkriminatív fellépése teljességgel
Kína és a kínai elemzők következetesen visszautasították azokat a vádakat, miszerint túlkapacitási problémájuk lenne, és azért kezdtek rendkívül agresszív exportoffenzívába az autóiparban, hogy ezt orvosolják.
Ez persze megítélés kérdése, tavaly év elején, amikor a Tesla kirobbantotta az árháborút, és inkább olcsóbban adta a villanyautóit, hogy lekösse a sanghaji Gigafactory kapacitásait, Peking a fölös kapacitások leépítésére szólította fel a honi autógyártókat, az új létesítmények engedélyezését pedig megszigorította, mert olyan buborék fújódott fel az autógyártó szektorban, amely arányaiban már a bedőlt ingatlanfejlesztési szektort idézte.
Peking nehezményezi, hogy Brüsszel kereskedelempolitikája egyre inkább defenzív vonásokat ölt, ahelyett, hogy serkentené, adminisztratív eszközökkel fogja vissza a versenyt, miközben egyre inkább Washingtonéhoz igazodik.
Li Csiang figyelmeztette Brüsszelt: ezzel a magatartással azt kockáztatja, hogy új frontot nyit a Nyugat és Peking közötti kereskedelmi háborúban – amely Washington 2018-ban bevezetett első importvámjaival kezdődött –, és ott tart, hogy az EU vámdöntését követően válaszlépések sorát indították el, így például az uniós sertéshúsexport ügyében rendeltek el dömpingellenes vizsgálatot.
A Reuters az ügyben megszólaltatta Benoit Boulet-t, a McGill Egyetem villamos- és számítástechnika-professzorát, aki szerint Li Csiang szavait illik megszívlelni.
Kína valóban előrelépett az új generációs autók alacsony költséggel történő előállításában… és ez komoly lecke a számunkra, hogy megpróbáljuk összeszedni magunkat, és jobban csinálni, hogy versenyképesebbé váljunk. Most még fenyegetésnek vesszük, de aztán a kínai autók végül valahogy mégiscsak eljutnak Észak-Amerikába
– mondta Boulet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.