Élesedik a vámháború Kína és az Európai Unió között. A kínai autógyártók sürgetik a pekingi kormányt, hogy az uniós intézkedésekre válaszul emelje meg az európai robbanómotoros autók importját sújtó vámokat – tudósított a Global Times.
Az Európai Unió július 4-től emelte meg brutálisan a kínai elektromos autókra kivetett vámokat; a legmagasabb tarifa 38,1 százalék. Peking már reagált: bár ezt nem mondhatták ki, nyilvánvalóan válasz volt a brüsszeli lépésre az európai sertéshúsimport ellen indított dömpingvizsgálat.
Ez azonban nem elégíti ki a kínai autógyártókat és ágazati csoportokat, amelyek képviselői a lap információja szerint egy keddi, zárt ajtók mögött tartott egyeztetésen javasolták
a jelenleg 15 százalékos importvámok 25 százalékra emelését a nagy méretű, EU-ból importált személyautók esetében.
A Reuters a hírrel kapcsolatban emlékeztetett, hogy az EU kereskedelmi politikája egyre protekcionistábbá válik Kínával szemben, Brüsszel próbálja megvédeni az egységes piacot a tömegesen termelt, olcsó kínai áruktól.
A Global Times egyébként egy hónapja számolt be először a kínai gyártók javaslatáról, és kínai illetékesek is utaltak rá, hogy elképzelhető ez a fajta válaszlépés.
Az intézkedésnek komoly hatása lenne, mivel az EU tavaly 19,3 milliárd euró értékben adott el autót Kínába (egy euró 396,3 forint).
Az európai sertéságazat képviselői elismerik, hogy hatalmas veszteséget okoz majd nekik, ha Peking importvámokkal sújtja őket, és ezt erősítette meg a Global Timesnak egy csak Maként nevesített kínai iparági forrás.
Ha a sertésipari termékeket nehéz lesz Kínába exportálni, akkor az európai termelők aligha találnak elég nagy piacot a kiváltására, ami nyilvánvalóan hatással lesz az uniós sertésárakra, tovább sújtja az európai agrárágazatot. Utána pedig nehéz lesz talpra állni
– vélekedett.
Ugyanezt emelte ki Arnaud Rousseau, a legnagyobb francia agrárszövetség, az FNSEA elnöke is. „Aggódunk. A sertés bizonyos részeit nem fogyasztják Európában, ezeknek piacot kell találni, és Kína fontos piac. Gyorsan bajba kerülhetünk, ha nem tudunk egyes országokkal kereskedni” – nyilatkozta a Reutersnek.
A Global Times idézte Ksenija Simovicot, a legnagyobb európai agrárlobbi, a Copa-Cogeca vezető kereskedelmi tanácsadóját is, aki közölte, hogy ez a számukra elfogadhatatlan.
Az Európai Bizottságnak gondoskodnia kell róla, hogy ne megint az agrárágazat fizesse meg a más szektorokat érintő viták árát
– jelentette ki.
A kínai válaszcsapásoknak ráadásul még nincsen végük , a lap értesülése szerint a kínai vállalatok kérni fogják a kormánytól azt is, hogy indítson vizsgálatot az uniós tejipari import állami támogatásával kapcsolatban is.
Az uniós országok 2022-ben kétmilliárd, tavaly 1,7 milliárd euró értékben exportáltak tejipari termékeket Kínába.
Az EU az ország második legnagyobb tejipari beszállítója,
a teljes tavalyi import 36 százalékát adta.
A 27-eket Új-Zéland előzi csak meg 5,25 milliárd dolláros exporttal, a harmadik helyen Ausztrália áll 848 millió dollárral (egy dollár 368,7 forint). Mindkét ország kötött azonban szabadkereskedelmi megállapodást Kínával, ami lehetővé teszi a vámmentes exportot és importot.
A Reuters emlékeztetett, hogy egyelőre nem lehet ugyan tudni, pontosan milyen termékek esetében indíthatnak vizsgálatot, de a legfőbb uniós exporttermék
A holland, a francia, a német, az ír és a dán tejipar lesz leginkább érintett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.