Peking a nagy német luxusautó-gyártókon keresztül próbálja elérni, hogy az Európai Unió ne vezesse be a vámokat a kínai elektromos autókra (EV). Cserébe Kína csökkentené a nagy teljesítményű személyautókra érvényes tarifákat.
Az Európai Unió július 4-től vet ki ideiglenes büntetővámokat a kínai EV-kre, bár az intézkedésről újrakezdődtek az egyeztetések a hét végén a két fél között. Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelemért felelős alelnöke „őszinte és konstruktív” videótárgyalást folytatott kínai partnerével, miután a két fél illetékesei gyakorlatilag alig álltak szóba egymással az uniós vizsgálat ideje alatt. Megállapodtak arról is, hogy folytatják az egyeztetéseket.
Siegfried Russwurm, a Thyssenkrupp és a német iparszövetség (BDI) elnöke szerint a párbeszéd újrakezdése „jó jel”. „Ismerik a régi mondást: amíg tárgyalnak, addig legalább nem lőnek egymásra” – nyilatkozta a Deutschlandfunknak, hozzátéve, hogy
a vámok hiányoznak a legkevésbé a jelentős exportőr Németországnak.
Bár Kína azt követeli, hogy a vámokat még a bevezetésük előtt vonják vissza, Maximilian Butek, a kínai Német Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgatója szerint erre „zéró esély” van, hacsak Peking nem teljesíti mindenben az Európai Bizottság elvárásait – tudósított a Reuters.
Az egyre élesedő vámháborúban Kína is bevet minden rendelkezésére álló fegyvert. Sajtóbeszámolók szerint szóba került az európai robbanómotoros autók importjára kivetett vám emelése, ami retorzió lenne, és
leginkább a német gyártókat, a Mercedest és a BMW-t sújtaná.
A mézesmadzag pedig a Bloomberg értesülése szerint ennek éppen az ellenkezője: a nagy teljesítményű, EU-ból származó személyautókra jelenleg érvényes, 15 százalékos importvám csökkentése – ami szintén a német gyártókat érintené, csak ebben az esetben pozitívan.
A hírügynökség szerint az Európai Bizottság számára az jelenti a veszélyt, hogy Berlint – amely már egyébként is ellenzi a vámokat – esetleg meggyőzi a kulcsszerepet játszó autóipar, hogy gyakoroljon nagyobb nyomást Brüsszelre és a többi tagállamra, kihasználva az erejét mint az EU legnagyobb gazdasága.
Kína szempontjából azért fontosak az uniós vámok, mert erős üzenetet küldenének a többi jelentős gazdaság számára. Kanada is fontolgatja például, hogy kövesse az EU és az Egyesült Államok példáját; az utóbbi 100 százalékos vámokat vetett ki a kínai EV-kre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.