Kezdjük a jó hírrel: a villanyautó-értékesítések az elemzői várakozások felett alakultak a második negyedévben az Egyesült Államokban, megnyugtatva az elektromos átállás lassulásától tartó befektetőket, és persze magukat a gyártókat is. Hivatalos összesített adatokat előzetesen nem bocsátottak rendelkezésre, így csupán az egyes cégek által már kiadott villanyautós értékesítési számok alapján tehették ezt a megállapítást a szakemberek, hozzáfűzve, hogy az irány jó, az árak is kedvezően alakulnak, és a korábban a vásárlási kedvet lelohasztó magas kamatok is kezdenek alább szállni az autópiacon.
A villanyautók alacsonyabb hatótávolsága miatti idegenkedés is kezd alábbhagyni, míg a villanyautóknak a fő konkurenciát jelentő tölthető hibridek előretörésére válaszul adott árkedvezmény-növelés is megtette jótékony hatását. Elemzők szerint az elektromosautó-árak emelkedésére ezután sem kell nagyon számítani, ha növekedési pályán akar maradni ez a szegmens.
Trendfordulóról azonban még korai beszélni, odáig rögös út vezet, számos buktatóval. Elég a novemberi elnökválasztásra gondolni, ugyanis rengeteg minden függ attól, hogy megy-e Joe Biden és visszatér-e Donald Trump.
Az elektromos átállást ösztönzőkkel és adókedvezményekkel támogató Biden újrázása esetén lökést kaphat az iparág, miközben a klímaszkeptikus Trump leállíttatná a programokat, másfelé terelve szövetségi forrásokat. Bár lehet, hogy az exelnök kampányát támogató Tesla alapító-vezérigazgatónak, Elon Musknak sikerülhet meggyőznie Trumpot, hogy ne tegyen keresztbe a fejlődésnek. De erre most nem lehet mérget venni.
Mindenesetre Musk cége a második negyedévben az elemzői várakozásoknál jobb globális értékesítési adattal lepte meg kedden a piacot, ami közel 10 százalékos árfolyam-erősödéshez vezetett. A Tesla globálisan 443 956 autót adott el április és június között, 4,8 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, ám közel 15 százalékkal többet az előző negyedévinél.
Bár a cég regionális bontást nem tesz közé, a Cox Automotive piackutató friss adatai szerint az Egyesült Államokban éves összevetésben 15 százalékkal kevesebb, 148 462 autót vettek tőle, ez csupán 8 ezerrel kevesebb, mint amennyit az év első három hónapjában eladtak. Az eladásokat a cég nullaszázalékos hitellel, illetve kedvező lízingkonstrukciókkal támogatta.
Az igaz nagy durranás azonban a General Motors (GM) nevéhez fűződik,
amely a második negyedévben 2023 hasonló időszakához viszonyítva 40 százalékkal több, 21 930 villanyautót adott el. A Chevrolet Blazer és Equinox elektromos városi terepjáró (SUV), a Cadillac Lyriq luxuskivitelű SUV és a Silverado elektromos pickup volt a növekedés hajtóereje.
Növekvő villanyautó-eladásokról számolt be még a Rivian és a Toyota is, akárcsak a dél-koreai Hyundai, amely lendületes, 39 százalékos éves alapú bővülést mutatott fel a Ioniq modellcsaládja révén, amelyből 15 172 darab fogyott a második negyedévben. „Féltestvére”, a Kia 15 ezer feletti eladásról számolt be, éves alapon ezt duplázásnak felel meg.
A teljes amerikai piacon 1 százalékos éves alapú bővülés volt a második negyedévben, összesen 4,160 millió autó talált gazdára. Tavaly ilyenkor még 16 százalékos növekményt mutattak ki a kereskedők.
Azt nem lehet tudni, hogy a június végén az autógyártói és kereskedői járműállományt és a megrendeléseket kezelő, mindentudó szoftver tulajdonosát, a CDK-t ért kibertámadás következtében mekkora kiesést szenvedett a piac, de szakértők biztosak benne, hogy országos leállás miatt meghiúsult vásárlások áthúzódnak júliusra, s immár a harmadik év statisztikáját fogják javítani.
A kibertámadás idején országszerte 15 ezer autókereskedés nem tudott járműveket átadni, sem megrendelést felvenni.
A támadást sikerült elhárítani, de a rendszer egyes elemei még mindig nem üzemelnek kifogástalanul. Az amerikai piacon nagyobb átrendeződés nem volt a második negyedévben, az viszont figyelemre méltó, hogy a piac ötödik helyére feljött a Honda, maga mögé utasítva a 22 százalékos visszaesést elszenvedő Stellantist. A Cox Automotive adatai szerint a negyedéves élmezőny így alakult:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.