BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Chevy Silverado

Autópiac: kibertámadás bénította meg a kereskedéseket Amerikában

Vegyes negyedévet zárt az amerikai újautó-piac: az eladások mindössze egyetlen százalékkal nőttek, ami a gyártói-kereskedői rendszereket összekötő és mozgásban tartó szoftverszolgáltatót ért június végi kibertámadás és a vele járó leállás számlájára írható. Az autópiacon az elektromos hajtás kezd ismét divatba jönni, de trendfordulóról még nem beszélhetünk.

Kezdjük a jó hírrel: a villanyautó-értékesítések az elemzői várakozások felett alakultak a második negyedévben az Egyesült Államokban, megnyugtatva az elektromos átállás lassulásától tartó befektetőket, és persze magukat a gyártókat is. Hivatalos összesített adatokat előzetesen nem bocsátottak rendelkezésre, így csupán az egyes cégek által már kiadott villanyautós értékesítési számok alapján tehették ezt a megállapítást a szakemberek, hozzáfűzve, hogy az irány jó, az árak is kedvezően alakulnak, és a korábban a vásárlási kedvet lelohasztó magas kamatok is kezdenek alább szállni az autópiacon. 

A második negyedévben 148,5 ezer Tesla fogyott az amerikai autópiacon / Fotó: AFP

A villanyautók alacsonyabb hatótávolsága miatti idegenkedés is kezd alábbhagyni, míg a villanyautóknak a fő konkurenciát jelentő tölthető hibridek előretörésére válaszul adott árkedvezmény-növelés is megtette jótékony hatását. Elemzők szerint az elektromosautó-árak emelkedésére ezután sem kell nagyon számítani, ha növekedési pályán akar maradni ez a szegmens.

Az elnökválasztás az autópiacra is hatással lesz 

Trendfordulóról azonban még korai beszélni, odáig rögös út vezet, számos buktatóval. Elég a novemberi elnökválasztásra gondolni, ugyanis rengeteg minden függ attól, hogy megy-e Joe Biden és visszatér-e Donald Trump. 

Az elektromos átállást ösztönzőkkel és adókedvezményekkel támogató Biden újrázása esetén lökést kaphat az iparág, miközben a klímaszkeptikus Trump leállíttatná a programokat, másfelé terelve szövetségi forrásokat. Bár lehet, hogy az exelnök kampányát támogató Tesla alapító-vezérigazgatónak, Elon Musknak sikerülhet meggyőznie Trumpot, hogy ne tegyen keresztbe a fejlődésnek. De erre most nem lehet mérget venni.

Chevy Silverado
Mary Barra, a GM elnök-vezérigazgatója mutatja be az új elektromos Silveradót Joe Biden elnöknek /Fotó: AFP

Mindenesetre Musk cége a második negyedévben az elemzői várakozásoknál jobb globális értékesítési adattal lepte meg kedden a piacot, ami közel 10 százalékos árfolyam-erősödéshez vezetett. A Tesla globálisan 443 956 autót adott el április és június között, 4,8 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, ám közel 15 százalékkal többet az előző negyedévinél. 

Bár a cég regionális bontást nem tesz közé, a Cox Automotive piackutató friss adatai szerint az Egyesült Államokban éves összevetésben 15 százalékkal kevesebb, 148 462 autót vettek tőle, ez csupán 8 ezerrel kevesebb, mint amennyit az év első három hónapjában eladtak. Az eladásokat a cég nullaszázalékos hitellel, illetve kedvező lízingkonstrukciókkal támogatta. 

Az igaz nagy durranás azonban a General Motors (GM) nevéhez fűződik, 

amely a második negyedévben 2023 hasonló időszakához viszonyítva 40 százalékkal több, 21 930 villanyautót adott el. A Chevrolet Blazer és Equinox elektromos városi terepjáró (SUV), a Cadillac Lyriq luxuskivitelű SUV és a Silverado elektromos pickup volt a növekedés hajtóereje. 

Növekvő villanyautó-eladásokról számolt be még a Rivian és a Toyota is, akárcsak a dél-koreai Hyundai, amely lendületes, 39 százalékos éves alapú bővülést mutatott fel a Ioniq modellcsaládja révén, amelyből 15 172 darab fogyott a második negyedévben. „Féltestvére”, a Kia 15 ezer feletti eladásról számolt be, éves alapon ezt duplázásnak felel meg.

A kibertámadás átírta a statisztikát

A teljes amerikai piacon 1 százalékos éves alapú bővülés volt a második negyedévben, összesen 4,160 millió autó talált gazdára. Tavaly ilyenkor még 16 százalékos növekményt mutattak ki a kereskedők. 

Azt nem lehet tudni, hogy a június végén az autógyártói és kereskedői járműállományt és a megrendeléseket kezelő, mindentudó szoftver tulajdonosát, a CDK-t ért kibertámadás következtében mekkora kiesést szenvedett a piac, de szakértők biztosak benne, hogy országos leállás miatt meghiúsult vásárlások áthúzódnak júliusra, s immár a harmadik év statisztikáját fogják javítani. 

A kibertámadás idején országszerte 15 ezer autókereskedés nem tudott járműveket átadni, sem megrendelést felvenni. 

A támadást sikerült elhárítani, de a rendszer egyes elemei még mindig nem üzemelnek kifogástalanul. Az amerikai piacon nagyobb átrendeződés nem volt a második negyedévben, az viszont figyelemre méltó, hogy a piac ötödik helyére feljött a Honda, maga mögé utasítva a 22 százalékos visszaesést elszenvedő Stellantist. A Cox Automotive adatai szerint a negyedéves élmezőny így alakult:

  1. General Motors 698 ezer autó (plusz 1,2 százalék)
  2. Toyota 643 ezer autó (plusz 13,0 százalék)
  3. Ford 552 ezer autó (plusz 4,5 százalék)
  4. Hyundai 449 ezer autó (plusz 2,6 százalék)
  5. Honda 366 ezer autó (plusz 5,4 százalék)
  6. Stellantis 338 ezer autó (mínusz 22,3 százalék)
  7. Nissan-Mitsubishi 256 ezer autó (mínusz 4,8 százalék)
  8. Volkswagen 175 ezer (plusz 15,4 százalék)
  9. Subaru 171 ezer autó (plusz 6,6 százalék)
  10. Tesla 148 ezer autó (mínusz 15,3 százalék)


 

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.