Cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító hajó kötött ki a szankciókkal sújtott orosz gázlétesítménynél: a Pioneer jelenleg a Jamal-félszigeten lévő Arctic LNG 2 exportüzemnél áll. A tankert a júniusban bejegyzett indiai vállalat, az Ocean Speedstar Solutions üzemelteti, miközben a tulajdonosa a Zara Shipholding, amely ugyanazt a címet használja, mint az Ocean Speedstar.
A Bloomberg szerint júniusig a hajót rövid ideig egy másik, kevésbé ismert cég, a Nur Global Shipping üzemeltette. A vállalat székhelye az Egyesült Arab Emírségek szabadkereskedelmi övezetében, a Meydan Hotelben található. Az átláthatatlan tulajdonosi viszony és az ismeretlen cégek alkalmazása egyértelműen Moszkvára utal.
Oroszország a módszert az olajszállításnál már sikeresen alkalmazta. A szankciók bevezetésekor a kereskedelemben részt vevő hajótulajdonosok és hajók többsége nyugati volt. Az oroszoknak dolgozó kereskedők felvásárolták azonban a régebbi olajszállító tankereket, más hajókat pedig átregisztráltak olyan országokba, amelyek nem vezettek be szankciókat.
Az így kialakult árnyékflotta 500-600 tartályhajója a világ minden pontjára szállítja az orosz fekete aranyat.
Moszkva hasonlóan cselekszik, ha gázszállításról van szó: 2023 második negyedévétől idén júliusig több mint 50 LNG-tanker tulajdonjoga került át az Egyesült Arab Emírségekben található cégekhez, míg korábban az ilyen tranzakciók ritkák voltak. A Dubajban bejegyzett cégek egy részének átláthatatlan a tulajdonosi struktúrája, hasonlóan az olajat szállító árnyékflotta üzemeltetőihez.
Az újonnan megszerzett LNG-hajók pedig olyan útvonalakon haladnak, amelyeket hagyományosan orosz gáz szállítására használnak. Az árnyékflotta jellemzője, hogy nem rendelkezik ismert biztosítási fedezettel: a Pioneer biztosítója szintén ismeretlen. Sőt, a hajó úgy tesz, mintha máshol lenne. A tanker ugyanis olyan jeleket küldött, amelyek azt mutatják, hogy 1300 kilométerre van a tényleges helyzetétől.
Az LNG egyre fontosabbá vált Oroszország háborús gazdaságában, mivel értékes bevételt biztosít a 2022-es ukrajnai háború óta elvesztett európai csővezetéki export helyett. Főleg India és Kína vásárolja az energiahordozót.
Elképesztő összeget spórol India az olcsó orosz olajjalAz indiai finomítók legalább 10,5 milliárd dollárt spóroltak az ukrajnai háború kirobbanása óta májusig azzal, hogy diszkontáron vásárolják Oroszországtól az olajat. Az árnak köszönhetően mára az olaj a legfontosabb Indiába irányuló orosz exportcikk, kiszorít mindenki mást erről a piacról. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.