Az állami tulajdonban lévő német vasúttársaságnak, a Deutsche Bahnnak (DB) sürgősen javítania kell a pontosságán, különösen a nagy távolságú vonalakon, de mindezt úgy kell megtennie, hogy közben csökkenti a költségeket és növeli a nyereséget – adta ki az utasítást Volker Wissing közlekedési miniszter.
A vállalat vezetésének elő kell állnia egy pontos tervvel, amelyet 2027-ig meg is kell valósítania, de a tárcavezető a biztonság kedvéért negyedévente jelentést vár a haladásról – számolt be a Deutsche Welle internetes kiadása, amely ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy Wissing aligha fog sok ilyen jelentést kézhez kapni, mivel jövő szeptemberben választások lesznek. A tartományi választások eredményei alapján ítélve pedig a berlini koalíció alighanem nagyot bukik majd.
A német vasút rendkívül rossz állapotban van, emiatt folyamatosak a késések, járattörlések és fennakadások, a problémákat pedig tovább tetézik a gyakori sztrájkok. A tragikus helyzet nemzetközi figyelmet is kapott a nyári labdarúgó-Európa-bajnokság alatt, amikor a DB-nek bocsánatot kellett kérnie a szurkolóktól a késések miatt.
Horrortörténetek keringtek a közösségi oldalakon lekésett meccsekről, és a külföldieket különösen meglepte, hogy ilyesmi előfordulhat az egyébként a pontosságukról híres németeknél.
A helyzet javítása érdekében az EB után szinte azonnal megkezdődött egy nagyszabású modernizációs program, ami ugyan hosszú távon jelentős előrelépést hoz majd, rövid távon viszont hosszas lezárásokkal, elterelésekkel és késésekkel jár a kulcsfontosságú vasútvonalakon, és a munka évekig tart majd.
A neoliberális Szabad Demokraták (FDP) közlekedési miniszterének legfőbb követelése, hogy
„rövid távon jelentősen javuljon a pontosság” a nagy sebességű, távolsági vonatközlekedésben, és csökkentsék a túlzsúfoltságot ezeken a járatokon.
Wissing szorgalmazza a vállalat „racionalizálását”, amelynek különösen az adminisztrációt és a vezetést kell érintenie. A közlekedési minisztériumnak a kérdéssel kapcsolatos közleménye szerint a DB-nek meg kell szabadulnia a kettős struktúráktól, és javítania kell a „személyzet termelékenységét”.
„Olyan reformprogramot akarunk, amely 2027-ig tart, és folyamatos fejlesztéseket hoz” – mondta Wissing a hét elején Berlinben, és hozzátette, hogy ezt a minisztérium „szoros figyelemmel” követi majd. „Személyesen fogok értesülni, ha egy negyedévben nem sikerül elérni egy célt” – figyelmeztetett.
Wissing bírálta a vállalat teherszállítási és távolsági járatait üzemeltető DB Fernverkehr veszteségeit, mondván, hogy a leányvállalatnak optimalizálnia kell a vonatok kihasználását, és vissza kell térnie a pénzügyileg fenntarthatóbb működéshez.
Emellett fejlesztéseket és megtakarításokat sürgetett az új vonatok vásárlásakor, gyorsabb digitalizálást a vállalatnál, valamint a vasúthálózat ellenállóbbá tételét az éghajlatváltozás hatásaival szemben.
Wissing elmondta, hogy amikor 2020-ban átvette a munkát,
rossz állapotban találta a Deutsche Bahnt, és a vasúthálózat állapotát és karbantartását helyenként „sivárnak” nevezte.
Ugyanakkor azzal érvelt, hogy a DB részvényeinek száz százalékát birtokló szövetségi kormány az ő hivatali ideje alatt lépéseket tett a helyzet megváltoztatására.
Példaként említette a DB infrastrukturális részlegének év eleji létrehozását, a vasúthálózat általános felújításának megkezdését és a kormányzati költségvetésből származó pénzügyi támogatás javulását.
Mi közbeléptünk, és biztosítottuk a pénzt, most már a DB-nek is teljesítenie kell
– jelentette ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.