BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Kharg Island Oil Terminal in Iran
TEHRAN, IRAN - MARCH 12: A general view of the Port of Kharg Island Oil Terminal, 25 km from the Iranian coast in the Persian Gulf and 483 km northwest of the Strait of Hormuz, in Iran on March 12, 2017. Kharg Island Oil Terminal brings Iranian oil to the world market. The oil terminal is the world's largest open oil terminal, with 95% of Iran's crude oil exports coming through it. Fatemeh Bahrami / Anadolu Agency (Photo by Fatemeh Bahrami / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP) olajár

Húsz dollárral is nőhet az olaj hordónkénti ára

A piacok túlzottan félvállról veszik a közel-keleti konfliktus kiszélesedésének veszélyét. Az olajár főleg akkor ugorhat meg, ha Izrael megtámadja az iráni olajlétesítményeket.

A hét eleje óta hordónként több mint öt dollárral emelkedtek az olajárak, mivel felerősödtek a félelmek, hogy Izrael támadást indíthat Irán energetikai infrastruktúrája ellen, és a drágulás elemzők szerint pénteken elérheti akár a 8-9 százalékot is. A rali azonban így is meglehetősen visszafogott, ami sok piaci megfigyelőt meglepett, tekintve, milyen nagy a tét.

Kharg Island Oil Terminal in Iran
TEHRAN, IRAN - MARCH 12: A general view of the Port of Kharg Island Oil Terminal, 25 km from the Iranian coast in the Persian Gulf and 483 km northwest of the Strait of Hormuz, in Iran on March 12, 2017. Kharg Island Oil Terminal brings Iranian oil to the world market. The oil terminal is the world's largest open oil terminal, with 95% of Iran's crude oil exports coming through it. Fatemeh Bahrami / Anadolu Agency (Photo by Fatemeh Bahrami / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP) olajár
Megugrik az olajár, ha Izrael támadást intéz iráni olajlétesítmények ellen / Fotó: AFP

Az energetikai elemzők szerint az olajpiacok nem veszik elég komolyan a közel-keleti konfliktus kiszélesedésének kockázatát, pedig alaposan megzavarhatja az olajszállításokat a kulcsfontosságú régióból.

Irán tagja a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC), és a globális olajpiac egyik legfontosabb szereplője – emlékeztetett a CNBC. A perzsa állam becslések szerint majdnem napi négymillió hordó olajat termel, ezért akár a globális kínálat 4 százaléka is veszélybe kerülhet, ha Izrael célba veszi az ország olajipari létesítményeit, válaszul a korábbi rakétatámadásra, amelyet főként Teherán csodafegyverével, a Fattah-2 hiperszonikus rakétával hajtottak végre.

Lesz ez még rosszabb

Pénteken a Reuters jelentése szerint a Brent és az Egyesült Államokban irányadó West Texas Intermediate (WTI) ára is 0,7 százalékkal emelkedett, ami az előbbinél hordónként 78,17, az utóbbinál pedig 74,21 dollárt jelent. (Egy dollár 364,2 forint.)

A Goldman Sachs előrejelzése szerint azonban akár húsz dollárral is megugorhat a hordónkénti ár, 

ha izraeli támadás éri az iráni olajtermelő létesítményeket, és ezzel tartósan kieshet napi egymillió hordónyi termelés.

A picture taken on July 21, 2019, shows the British-flagged tanker Stena Impero anchored off the Iranian port city of Bandar Abbas. Iran warned Sunday that the fate of a UK-flagged tanker it seized in the Gulf depends on an investigation, as Britain said it was considering options in response to the standoff. Authorities impounded the Stena Impero with 23 crew members aboard off the port of Bandar Abbas after the Islamic Revolutionary Guard Corps seized it Friday in the highly sensitive Strait of Hormuz. (Photo by Hasan Shirvani / MIZAN NEWS AGENCY / AFP) olajár
Hordónként húsz dollárral is emelkedhet az olajár / Fotó: AFP

Ehhez természetesen az is kell, hogy az OPEC+ ne döntsön a kitermelés növelése mellett – mondta a CNBC pénteki adásában Daan Struyven, az amerikai befektetési bank és pénzügyi szolgáltató globális nyersanyagkutatási részlegének egyik vezetője.

Szerinte hordónként nem egészen tíz dollár lehet az áremelkedés, ha az OPEC+ olyan kulcsfontosságú tagjai, mint Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek, pótolják a kieső mennyiség egy részét.

Mi lehet a célpont?

Izrael több célpont közül is válogathat, Saul Kavonic, az MST Marquee vezető energetikai elemzője szerint az egyik a Kharg-sziget, amely Irán nyersolajexportjának 90 százalékát adja.

Az azonban még nagyobb problémát okozna, ha a konfliktus átterjedne a Hormuzi-szoroson keresztül történő tranzitra

– tette hozzá, és ezzel más elemzők is egyetértenek.

IRAN-SOUTH-QESHM
An Iranian water storage tanker sails off the coast of Qeshm Island 14 February 2001 in the Strait of Hormuz, one of the world's most important waterways.  (FILM)  AFP PHOTO/Henghameh FAHIMI (Photo by HENGHAMEH FAHIMI / AFP) olajár
Még nagyobb lesz a baj, ha Irán lezárja a Hormuzi-szorost / Fotó: AFP

Ha Izrael csapást mér az iráni olajiparra, a Hormuzi-szorosban az ellátási zavarok aggasztóvá válhatnak, Teherán pedig már korábban is fenyegetőzött azzal, hogy megszakítja a forgalmat a kulcsfontosságú átjárón.

Csak ne zárják le a Hormuzi-szorost

Az amerikai Energiainformációs Hivatal szerint az Omán és Irán közötti kulcsfontosságú csatornán halad keresztül a világ napi olajtermelésének mintegy ötöde. Ez a stratégiai jelentőségű vízi út köti össze a közel-keleti nyersolajtermelőket a főbb globális piacokkal.

Ez különösen azért lenne problémás, mert bár egyes iparági elemzők úgy vélik, az OPEC+ elég tartalékkapacitással rendelkezik ahhoz, hogy kompenzálja az iráni export megszakadását, ez a kapacitás nagyrészt a Közel-Keleten koncentrálódik, elsősorban azokban a Perzsa-öböl (más néven Arab-öböl) menti országokban, amelyek a Hormuzi-szoroson keresztül szállítják az olajat.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.