Óvatos vásárlók, nagyrészt másodrendű anyag, túlzott árelvárások - ebben a helyzetben nem csoda, hogy viszonylag gyenge eredményt hoztak az elmúlt hetek impresszionista és modern műveket felvonultató londoni árverései. A két nagy cég presztízsaukcióin az összleütési érték messze elmaradt a várakozásoktól: a Christie's a várt 28-39 mil-
lióval szemben mindössze 18,835 millió fontot ért el, a Sotheby's pedig 23-32 millió helyett 16,3 mil-liót. A visszamaradott képek aránya mindkét aukción, sőt a kisebb árveréseken is igen magas, sokszor 50 százalék körüli volt, és a legjobb darabok között is kevés olyan akadt, amelyik a becsült értéksáv aljánál drágábban kelt el. A The Art Newspaper szerint a háborús hangulat és a gyengélkedő dollár miatt az amerikai gyűjtők és kereskedők nagy része távol maradt, így - a nagy nemzetközi aukciókon merőben szokatlan módon - a forgalom több mint 70 százalékát az európai szereplők vásárlásai tették ki.
Pierre-Auguste Renoir Argenteuil-i evezősök című, remek vászna 2,64 millió fontért cserélt gazdát a Christie''s-nél (az előzetes becslés 2,5-3,5 millióról szólt). Eugéne Boudin szintén kvalitásos, 1865-ben készült tengerparti jelenete ezzel szemben még az egy-másfél milliós sáv alsó szélét sem érte el, bár a 996 650 fontos leütés így is rekordot jelent a művész piaci szereplésében. A ritka kiugrások egyikét Pierre Bonnard 1932-es enteriőrje érte el, amelyért a Sotheby's-nél 4,26 millió fontig licitáltak, jóllehet a szakértők előzetesen csupán 2-3 millióra számítottak. Jean-Baptiste Camille Corot egy szintén késői tájképe az 500-700 ezres várakozással szemben 991 ezer fontért talált gazdára.
A leggyengébben a német és az osztrák művészet szerepelt Londonban. A kisszámú rekord közül Felix Campendonk 1914-ből származó Kék aratója (leütési ár: 1,081 millió, becslés 500-700 ezer font) és Paula Modersohn-Becker 1905-06 körül készült Fekvő aktja (226 650 font, becslés 200-300 ezer) emelkedik ki. Szintén meglepetést okozott George Grosz egy rajza, amely a felső sávhatár kétszeresét teljesítette (303 650 font). Ettől eltekintve azonban inkább a kudarcok miatt lesz emlékezetes a mostani aukciósorozat. A Sotheby's például tíz, az osnabrücki Piepenbrock-gyűjteményből származó német expresszionista képet indított, ám egyikük sem kelt el: a kínálatban a Die Brücke-csoport valamennyi nagy alkotója (Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff és Otto Müller) szerepelt, ám elsőosztályúan árazott, másodrangú munkákkal. A titkos favoritként számon tartott művek egyike, Max Liebermann Papagájos férfi című híres munkájának egy eddig ismeretlen, korai változata ugyan elkelt, ám viszonylag alacsony áron.
Elemzők részben a német gazdaság gyengélkedésével magyarázzák a lanyha érdeklődést, de egyesek már az expresszionista szegmens egészének válságáról beszélnek. A kilencvenes években felpörgő piac a jelek szerint kifulladt, egyszerűen elfogytak a kvalitásos munkák. A Handelsblatt ugyanakkor korainak tart egy ilyen következtetést, és rámutat: az eladók egyszerűen visszatartják legjobb darabjaikat, nehogy azok a mostani rossz időkben áron alul keljenek el, és a vásárlók is inkább megvárják, amíg ismét igazi csemegékre licitálhatnak. A német lap szerint most mindöszsze arról van szó, hogy "elválik a búza az ocsútól": míg a korábbi években szinte minden expresszionista mű sikerre számíthatott, most már jobban megnézik a vevők, miért adnak ki pénzt.
Az összességében gyenge árverések legsikeresebb szegmense a szürrealista művészet volt. A Christie's 2,09 millió fontért értékesítette René Magritte 1961-es Rejtélyes barrikádok című munkáját; a kép 1983-ban 308 ezer dollárért cserélt gazdát, majd 1991-ben 2,2 millióért, három évvel később viszont nem talált vevőre. Max Ernst egy 1940-ből származó álombeli tájképe közel egymillió fontot ért meg egy licitálónak, ami új rekordot jelent. Elmaradt viszont a meglepetés Salvador Dali Ifjú szűze esetében (VG, 2003. január 27., 20. o.), amely az 1,3-1,8 millió fontos becsült sáv alján kelt el.
Ezúttal is igazolódott, hogy a gyenge kereslet mellett csak a legjobb művek számíthatnak figyelemre. Az elmúlt hetek legdrágábban leütött festménye a modernek zászlóvivőjeként számon tartott és hagyományosan magasra értékelt Pablo Picasso keze alól került ki. Az 1932-ben készült, Fotelban ülő nő című alkotás a mester akkori múzsáját, Marie-Thérése Waltert ábrázolja, és 4,406 millió fontért került új tulajdonosa birtokába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.