Graphisoft: új remény
Továbbra sem könnyű a nagy osztalékfizetőkön kívül tiszta szívből vételre ajánlani hazai részvényt. Mi az elemzőknél jóval pesszimistábban ítéljük meg az idei kilátásokat, s inkább a második vonalban próbálunk kutakodni.
A Graphisoftra azért esett a választásunk, mert egyrészt a tavalyi év utolsó negyedében egyértelmű változás bontakozott ki eredményességében, másrészt úgy tűnik, a tőzsdén is megszűnt a papírra igen régóta nehezedő eladói nyomás. A társaság a negyedik negyedévben visszatért a nyereséges gazdálkodáshoz annak ellenére, hogy egy elhibázott cégvásárlás nyomán 700 ezer eurós céltartalékot kellett képeznie. A vezértermék ArchiCAD legújabb verziójának értékesítése meghaladta a várakozásokat, emellett sikeres költségcsökkentési programot vitt véghez a cég.
Természetesen igaz, hogy az iparági környezet továbbra is borús: Németországban és Japánban csak a versenytársaktól lehet piacot elvenni, mivel az nem bővül. Az is igaz, hogy az idei évre várt szerény eredménybővülés nem biztos, hogy teljesül, például a tavalyi évre is hasonlót várt a Graphisoft, mégis közel 10 százalékos csökkenés lett a vége éves szinten. Azonban ha a nehéz körülmények ellenére visszatér a nyereség, miközben a piac tavaly további mínuszokat árazott be, az teret adhat némi emelkedésnek. A könyvérték 70 százalékán forgó és tekintélyes készpénzállománnyal rendelkező cég esetében semmi sem indokolja az árfolyam újabb esését, kivéve persze azt az eshetőséget, ha ezúttal sem sikerül megvalósítani az év eleji terveket.
A tőzsde mindenesetre azt mutatja, hogy az eladók visszahúzódtak, s kisebb tételekkel új vevők tűntek fel. Egyelőre óvatos optimizmus látszik, s ha a piac jól jelzi előre az eseményeket, akkor lehet, hogy még nem késő vásárolni.
Ahold: még messze a csőd
A remegő kezű lehetséges befektetőket most kérjük meg, hogy válasszanak maguknak más olvasnivalót, hiszen az Ahold vétele igencsak erős idegzetet kíván. De ezzel arányban van a várható nyereség is.
A hét elejének nagy eseménye volt, hogy a hollandiai székhelyű, de a világ szinte minden táján jelen lévő kiskereskedelmi cég könyvelési szabálytalanságokra bukkant, ezért 2000-ig visszamenőleg újraszámítja eredményét, valamint eltávolítja vezérigazgatóját és pénzügyi igazgatóját. Az eredmény legalább 500 millió dollárral lehet majd kevesebb az amerikai US Foodservice cégnél, s furcsaságokra bukkantak egy argentin érdekeltségnél is.
Az elmúlt három napban természetesen egymást érték az elemzői és hitelminősítői leminősítések, az árfolyam hétfőn 63, kedden újabb 16, tegnap délig pedig megint 16 százalékot zuhant. A nagy kérdés az, hogy indokolt-e az árfolyam negyedelődése? Az elemzők most azon vitáznak, hogy a cég nem kerül-e likviditási csapdába, azaz rendben fizetni tudja-e hiteltörlesztéseit. A frissiben bejelentett megállapodás egyelőre arról tanúskodik, hogy igen, a bankokkal egyelőre sikerült kedvező konstrukcióban megállapodni. Több elemző azonban kétségeinek adott hangot: szerintük elképzelhető, hogy ha a cég cash-flow-ja jelentősen csökken, az már veszélyezteti a visszafizetéseket.
Ahhoz azonban, hogy ilyesmi kiderüljön, idő kell. Most a pánikeladások időszakát éljük, amikor senki sem figyel oda több apróságra. Például, hogy a cég stabilan nyereséges, s noha az események fényében az idei EPS-várakozások 1,5 dollár alá sülylyedtek is, 2,5-es P/E-vel nem sok részvény szaladgál a környéken. Akik eladnak, nem nézik az árat, csak azt, hogy ilyen papír nem kell. Talán célszerűbb most hideg fejjel gondolkodni és kockáztatni egy kicsit.
XM Satellite: reklám nélkül
A jobb esetben idétlen, nagy általánosságban viszont inkább bugyuta reklámok a magyar átlagember adrenalinszintjét is alaposan próbára teszik, azonban az itthon maximált reklámidő sehol nincs Amerikához képest, ahol egyes kereskedelmi adók óránként 20 percig rabolhatják a hallgatók drága idejét. A technikai fejlődés megteremtette a lehetőségét a digitális, műholdas rádiózásnak. Eme üzlet vezető képviselője az XM Satellite Radio, mely havonta 9,99 dollárt kér szolgáltatásáért. Ennek keretében több mint 100 rádiócsatorna érhető el a hallgatók számára, s ezek nagy része teljesen reklámmentes.
A műholdas rádiózás nem csak otthon érhető el, egyre több autócég építi be gyárilag járgányaiba a szükséges felszerelést. A GM például 57 modelljéből idén 25-ben, jövőre pedig várhatóan 44-ben teszi lehetővé a műholdas rádiózást, de hasonlóan lelkes támogatója a technológiának a Honda is. A kérdés már csak az, hogy a cég megél-e ebből.
Az XM nyereséges működéséhez hárommillió előfizetőre van szüksége, míg jelenleg csak 370 ezer ügyfele van. Tavaly épp amiatt esett jelentősen a papír árfolyama, mert úgy tűnt, nem jön össze a szükséges bővülés. A közelmúltban azonban a cég elegendő forrást gyűjtött a normál üzletmenethez, és egyre valószínűbb, hogy 2004 közepére összejön a kívánt ügyfélszám. Ha sikerül túllépni a hárommillión, jelentős nyereségre számíthatnak a részvényesek.
A Barron's magazinban két hete több elemző lelkes cikkben ecsetelte a cég kilátásait, s négyéves távlatban 30-40 dolláros árfolyamot nevezve meg célként. Ez persze még nagyon messze van, de arra jó volt, hogy a papír 25 százalékot emelkedjen. Tegnap viszont a vártnál nagyobb tőkeemelésről szóló hír nyomán visszaesett a papír, jó vásárlási alkalmat teremtve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.