Az egyik legismertebb technikai elemzési formula már sok-sok évtizede a Dow Theory, mely a Dow Jones ipari és közlekedési átlag viszonyításából próbálja előre jelezni a trendet. Az elmélet szerint három irányzatot lehet megkülönböztetni, egy elsődlegest, egy másodlagost és egy rövidet. A teória célja az elsődleges előrejelzése a másodlagosak és a rövid távúak figyelembevételével. Noha állítólag a Dow-elmélet a másodlagos trendet is előre jelezheti azzal, ha az egyik index új mélypontra vagy csúcsra tör, akkor a másik is követi, az eredeti teória csak megfigyeli, hogy az iparindex és a közlekedési mutató követik-e egymást. Ha igen, akkor megerősítést nyer az elsődleges trend.
Több példa is volt az elmúlt években, amikor működött az elmélet. Az idén januárban a közlekedési index feljebb emelkedett korábbi csúcsánál, az ipari átlag azonban nem tudta ezt megismételni. Miután viszszatértek novemberi mélypontjukra, ez eladási jelként volt értelmezhető. 2001 májusában az iparátlag tört új csúcsra, amit a közlekedési cégek nem tudtak követni, a transportindex jóval a februári csúcs alatt maradt. Ez ismét eladási jel volt.
Az elmélet kedden azért kerül újra a figyelem középpontjába, mert a közlekedési index letört, októberi mélypontja alá süllyedt. A dolog érdekessége, hogy az indexek teljesítménye elég eltérő volt az azóta eltelt időben, az ipari átlag ugyanis még mintegy 600 ponttal áll az októberi mélypont felett. Ebből az következik, hogy a teória másodlagos verziójának hívői szerint most az iparindex jelentős esésére van kilátás, míg az eredeti verzióban hívők most végignézhetnek egy 600 pontos Dow-esést, míg elhiszik, hogy valóban mackópiac van.
A Dow-elméletet egyébként éppen emiatt éri a legtöbb kritika: a trendfordulókat nem tudja előre jelezni, használhatósága csak egy trend középső részére korlátozódik. A trendváltás után kivárásra késztet, és az ilyenkor szokásos jelentős emelkedés, illetve esés idején nem mutat irányt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.