Az úgynevezett magyar kismesterek egy-egy bokrétája nemcsak hazánkban, de Európa legtöbb országában - főként Ausztriában, Német- és Olaszországban - is az árverések üde színfoltjaként hat. A negédes stílusukról jól ismert Berkes Antal, Neogrády Antal és László, Zorkóczy Gyula, vagy éppen Reinerné Istvánffy Gabriella alkotásai Európa-szerte meglepő népszerűségnek örvendenek. Az elitművészet kategóriáival nem sokat foglalkozó műkedvelők, átlagpolgárok ugyanis kedvelt alkotóik közé választották a kissé behízelgő modorú festőket.
Neogrády, Zorkóczy, vagy éppen Molnár Z. János alkotásai békebeli, idillikus hangulatuk
miatt - a Zsolnay-kerámiák mellett - már a nyolcvanas években hazánk egyik legjelentősebb műkereskedelmi exportcikkének számítottak. Az állami úton külföldre juttatott alkotások hamar elnyerték a környező piacok érdeklődését, majd az árverések állandó résztvevőiként utánpótlásukra is igény mutatkozott. Ez az igény a kilencvenes években szabaddá váló hazai műkincspiac figyelemre méltó eredményeinek forrásává vált. A kilencvenes években ugyanis az olyan slágerfestők, mint K. Spányi Béla, Háry Gyula, Berkes Antal, vagy a már említett Neogrády Antal egy-egy munkája sokszor meglepően magas leütési árakon cserélt gazdát, amit persze nem kizárólagosan a hazai - egyébként ugyancsak jelentős - kereslet határozott meg. A magyar fővárosba gyakran ellátogató bécsi, délnémet és olasz kereskedők listáin ugyanis rendre az egyik legelőkelőbb helyen állt és áll most is e tucatnyi festő neve. Mivel pedig ezek az alkotások jelentősebb művészeti értéket nem képviselnek, a kereskedők általában a kiviteli engedélyt is megkapták. A külföldi kereskedők sok esetben meg sem várták a festmények aukciókon történő felbukkanását. Helyette különböző helyeken, beleértve az ecseri piacot is, módszeresen kutatták fel ezeket a jellegzetes, a monarchia és a két világháború közötti időszak polgári világának hangulatát idéző alkotásokat.
Manapság mégis kevesebbet hallani a kismesterekről, ami elsősorban a klasszikus 20. századi magyar festészet felfutásával függ össze. Az elitművészetbe tartozó alkotók műveinek robbanásszerű áremelkedése messze lekörözte a kismesterek képeinek komótosabb, a nyugati piac által diktált tempóban emelkedő eladási árait. Míg a vezető mesterek alkotásai nemegyszer 30-40 százalékos értéknövekedést is produkáltak évente, addig a kismesterek esetében legfeljebb 10-15 százalékkal lehet számolni. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.