Az egyedi grafikáktól eltérő szerepkörben jelennek meg a sokszorosított alkotások; a gyakran 100 példányt is elérő szériaszámok fokozott körültekintést igényelnek a gyűjtőktől. A műfajnak a XX. század húszas, harmincas éveitől nőtt meg a jelentősége Magyarországon, így ma elsősorban a két világháború közötti termés iránt tanúsítanak kiemelkedő figyelmet a gyűjtők, és elsősorban egyes sorozatok, mappák teljes megszerzésére törekednek.
A sokszorosított grafika magyarországi piacát jellemző bizalmatlanság és az ebből fakadó mérsékelt kereslet egy 40 éves kedvezőtlen folyamat következménye. Lapunk kérdésére Szász Zoltán elmondta: az ötvenes, hatvanas évek kultúrpolitikája katasztrofális körülményeket teremtett a műfaj körül azzal, hogy a sokszorosított grafikát a tömegek dekorációs igényeinek igyekezett alárendelni. Tovább rontotta a műfaj megítélését, hogy évtizedeken keresztül lényegében minimális összegekért lehetett hozzájutni ezekhez a speciális és nagy műgondot igénylő alkotásokhoz. A korábban kifejezetten intim és bensőséges viszonyt feltételező közegből a grafikák felkerültek a falakra, s így - akárcsak a plakettek esetében - elvesztették zárt, kontemplatív viszonyt igénylő eredeti közegüket. Egészen a második világháborúig a grafika elsődleges funkcióját nem a dekorá-ciós célok határozták meg - mutat rá Szász. A grafikai lapokat a gyűjtők rendszerint keretezetlenül, könyvtárszobákban, kabinetekben felállított tárlókban őrizték; azok esztétikai élvezete az olvasáshoz hasonló bensőséges viszonyt és körülményeket igényelt a szemlélőtől.
A második világháború után előállt helyzet sajnos a mai viszonyokra is rányomja bélyegét. A ma emberének a grafikához fűződő viszonya alapvető tájékozatlanságról árulkodik. Ezt mi sem példázza jobban - mondja a szakértő -, mint hogy számtalan érdeklődő áll meg tanácstalanul a grafikai árveréseken kikészített fehér cérnakesztyűk mellett, komikusnak érezve a helyzetet.
Szász mindazonáltal derűlátó. Úgy véli, az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő grafikai árverések talán képesek javítani a tárgykör megítélésén. Ugyanakkor sokkal fontosabbnak tartja, hogy a műfaj köré szerveződő háttérintézmények, galériák, múzeumok, iskolák is felfigyeljenek a grafikákat övező méltatlan állapotokra. Ilyen úttörő munkára ma még csak néhány helyen tapasztal hajlandóságot, így például a Szépművészeti Múzeumban, ahol a nemzetközi szinten is jelentős grafikai gyűjteményt - legyen szó akár egyedi, akár sokszorosított alkotásokról - remekül "forgató" szakemberek rendre színvonalas és érdekfeszítő kiállításokat rendeznek az ódon épület grafikai kabinettermében. A műkincspiacon jelen lévő galériák közül elsősorban az Arte tevékenységét emelte ki; a cég működésének néhány éve alatt a grafikák iránt érdeklődő gyűjtők fórumává vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.