A hazai műgyűjtemények általános jellemzője, hogy szinte kizárólagosan hazai kötődésű, a magyar történelemhez kapcsolódó képzőművészeti alkotások és műtárgyak alkotják azokat. Alig ismert olyan magánkollekció, mely kimondottan nemzetközi anyag gyűjtésére szakosodott (kivéve persze az 1800 előtti időszakokat felölelő kollekciókat). Ez a sajátosság - mely az uniós csatlakozást követően feltehetőleg változni fog - sokban befolyásolja a hazai műkereskedelem behozatali és kiviteli szokásait is.
A nemzetközi műkereskedelemben felbukkanó magyar vonatkozású alkotások bevándorlása ma már megszokott folyamat. A kivitel ezzel szemben, néhány specifikus helyzettől eltekintve, meglehetősen korlátozott. A lényegében egyirányú forgalom - mely sokban magyarázható a külföldi kereskedők elmúlt években tapasztalt távolmaradásával is - csak nagyon kevés esetben teszi lehetővé a nemzetközi és a hazai műkereskedelem eredményeinek összevetését.
A nemzetközi porondon szinte kizárólag azok a magyar eredetű tárgykörök kerülhetnek be egy nívósabb árverési kollekcióba, melyek korábban komoly megbecsüléssel bíró nevekhez, illetve cégekhez voltak köthetők Európában, vagy épp az Egyesült Államokban. Jó példa a Zsolnay-kerámiák sikere, de a felsorolásból nem szabad kihagynunk a herendi porcelánt sem, továbbá néhány kiemelkedő iparművész-tervező, mint például Gorka Géza alkotásait.
Az ezüstneműk terén mindig is behozatalra szorult Magyarország. A hazánkban felbukkanó ötvöstárgyak korábban német, később főként osztrák és orosz területről érkeztek hozzánk. Itthoni piacuk jelentős, hiszen a megcsappant állományú hazai tárgyi emlékek között különösen a XX. századot megelőző korokból meglehetősen kevés ötvösmunka található. Ezt a tényt felismerve legelőször a Nagyházi Galéria árverezett - elsősorban német területről érkezett - ezüst- és dísztárgyakat a kilencvenes évek második felében.
A Magyarországon forgalomban lévő ötvösmunkák két árcsoportra oszthatók: az antik, illetve a "hagyományos" ezüstökére. Az árkülönbséget megerősíti az 1867-ben Magyarországon érvénybe
lépett központosított jelzésrendszer, az úgynevezett "dianás" jel-típus. Jellemző, hogy az ennél korábban készült tárgyak grammra számított értéke majdnem a kétszerese a kiegyezés utáni, normál ezüstből készített dísz- és használati tárgyakénak.
Más a helyzet a Magyarország területén készült, mesterjelzésekkel ellátott tárgyak esetében. Ezeket a munkákat természetesen a hazai árveréseken lehet a legjobban értékesíteni. Egy jó név - a festményekhez hasonlóan - itt is "nagyot szólhat". Jól példázzák ezt az elmúlt év árveréseinek eredményei, így pél-
dául az a Bachruch Antal által
a XIX. század végén készített kandeláberpár (bruttó 11 140 gramm), mely 2,5-ről 9,6 millió forintig emelkedett a BÁV őszi árverésén. Az utóbbi évek legkelendőbb ezüst dísztárgyai egyébként a gyertyatartók, asztali kínálók, kupák és kelyhek, egyházi kegytárgyak, valamint a judaikák közül kerültek ki. Talán épp a napjainkban népszerű minimalista formatervezésnek és az art deco reneszánszának köszönhetően sikeresek a puritánabb stílusok - az elmúlt években a klasszicizmus és az empire modorában készült antikizáló tárgyak örvendtek a legnagyobb kelendőségnek.
A külföldön aukcionált magyar ezüsttárgyak között ritkán, de akadnak kivételesen jól értékesített darabok. Így például a bécsi Dorotheumnak a tavalyi év végén megrendezett ezüstárverésén felbukkant magyar ötvöstárgyak kevéssel a hazai árak alatt, vagy lényegében azokkal megegyező értékeken cseréltek gazdát (ebben persze az osztrák főváros közelsége is szerepet játszhatott). A bécsi árverésen 18 magyar ötvöstárgy szerepelt, s ebből 13-at értékesített is a bécsi cég. Közülük a legrégebbi egy XVII. századi nagyszebeni jelzett serleg volt (124 gramm), 2000 euróért, míg a magyar különítmény legértékesebb darabja, egy éneklő madaras automatával ellátott, ékkövekkel és zománccal gazdagon díszített ládika 6000 euróért cserélt gazdát.
A hazai és a külföldről beáramló tárgyak arányát tekintve az ötvöstárgyakénál valamelyest jobb az összkép a porcelánokat illetően - elsősorban a Zsolnay- és a herendi porcelán nemzetközi elismertségének köszönhetően. A márkanevek közkedveltsége azonban csalóka: mindkét gyár termékei közül csupán egy-egy korszak alkotásai népszerűek. Zsolnayból a szecessziós a kelendő - áruk a néhány évtizeddel korábban készült orientalizáló, eklektikus stílusú darabok tízszerese. A szakavatott herendigyűjtők pedig szinte kizárólag a ritkán előforduló korai darabokat keresik - a zömében asztalneműkre specializálódott Herendi manufaktúra ugyanis az 1900-as évektől a kifinomultabb, vagy kifejezetten luxusigényeket hanyagolva, inkább sorozatgyártásra specializálódott. A hazai termékek mellett jelentős porcelánbehozatal jellemezte a XIX. századot - az akkoriban Magyarországra sodródott bécsi, cseh és olasz porcelánok még ma is egy-egy hazai árverés dísztárgykínálatának törzsanyagát képezik.
Az ezüsttel és a porcelántárgyakkal szemben a hazai műkereskedelemben kitüntetett szerepet tölt be a Zsolnay-kerámia. A pécsi üzem szecessziós dísztárgyai a magyar műkereskedelem talán egyetlen exportképes tárgykörét alkotják. A tavaly 150. évi jubileumát ünneplő gyár ismertségét sokban köszönheti az egykori tulajdonosok - elsősorban Zsolnay Vilmos és Miklós - jól kiépített üzleti kapcsolatainak. Az 1873-tól 1937-ig terjedő időszakban Zsolnayék több mint 30 kitüntetést és díjat kaptak San Franciscótól egészen Szalonikiig, többek között három világkiállítás fődíját. A díszes szecessziós kerámiák gyártása terén a pécsi gyár hazánkban szinte egyeduralkodó volt a XX. század elején. Ezzel egyidejűleg több nemzetközi megrendelésnek is eleget téve, jelentős mennyiségben exportálták termékeiket Nyugat-Európába és a tengerentúlra. A Zsolnay-termékek így korán a nemzetközi műkereskedelem szerves részévé váltak, és elismertségük ma már a Tiffanyéihoz és Galle-éihoz mérhető. A szecessziós Zsolnay-kerámia az egyetlen olyan magyarországi eredetű műtárgy, melynél a hazai és a nemzetközi piac viszonylatait mérlegelve nem mutatkozik jelentős különbség. A Zsolnay legközelebbi nemzetközi megméretésére február 24-én kerül sor a Sotheby's londoni árverésén: a három, magyar eredetű szecessziós dísztárgy becsértéke 1000 és 6000 font között mozog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.