BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rézmetszettől a számítógépes nyomatig

A grafikának nevezett műtárgyak két fő csoportba sorolhatók. Az egyedi grafikákból csupán egyetlen példány készül: ilyen az akvarell, a ceruzarajz, a tus- és szénrajz, illetve a nyomatok közül a monotípia és az egyedileg színezett nyomat. A másik csoportba a sokszorosított grafikák tartoznak, amelyek készítésük módja szerint további három kategóriát alkotnak. Talán a legismertebbek a mélynyomással készült művek, a rézkarc, a rézmetszet, a hidegtű, az aquatinta és a mezzotinto. Magasnyomású nyomatok a linómetszetek, papír- és fametszetek. Szarka Fedor Guido grafikusművész szerint ezekből a nyomatokból maximálisan száz körüli példány készíthető, de elterjedtebb a húsz-ötven nyomatból álló sorozat. A Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán és a Hágai Királyi Képzőművészeti Akadémián tanult művész hozzáteszi: síknyomásos technikákkal ennél lényegesen több, akár sokezer műalkotás készíthető minőségromlás nélkül, de a művészi gyakorlat ebben az esetben is a maximum ötven körüli példányszám. Síknyomással készül a litográfia, az ofszet- és a szitanyomat. A kortárs grafikában a számítógép is helyet kap a printek, azaz komputernyomatok készítése révén. Egy grafika értékének megítélésében természetesen sok tényezőt kell figyelembe venni, de alapvetően elmondható, hogy egy sokszorosított grafika annál értékesebb, minél kisebb példányszámú sorozatból származik.

A grafikai lapokról minden szükséges adat leolvasható, hiszen a művész a kép címén és a szignóján kívül általában a dátumot, a technika megnevezését, a sorozat példányszámát is közli és azt is ráírja a nyomatra, hogy az adott lap a sorozat hányadik darabja. A fentieken kívül egy grafikai lapon találkozhatunk az EA jelöléssel is, amely azt jelenti, hogy az adott példány a művész saját nyomata. Ennek - tekintve a régi és a mai művészi gyakorlat különbözőségét - a régebbi korokban készült grafikák esetében van nagyobb jelentősége.

A grafikák tárolásánál Szarka Fedor Guido szerint figyelembe kell venni azt, hogy bár azok általában nem fényérzékenyek, kerülendő minden extrém hő- és fényhatás. A mechanikai sérülések elkerülése érdekében a grafikákat mindig keretezve, üveg alatt tartsuk. Hogy a nyomatok finomsága érvényesülni tudjon, a grafikákat nem szokták kasírozni, illetve egy szépen elhelyezett nyomatot paszpartuzni sem feltétlenül kell.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.