A 100 százalékban állami tulajdonú társaság létrehozása, irányítása és működtetése a jogszabályok előírásaival összhangban biztosította a hallgatói hitelrendszer hosszú távú működésének feltételeit.
A felsőoktatásban résztvevő hallgatók a diákhitelt alanyi jogon, fedezet és hitelbírálat nélkül vehetik igénybe, a hitel nincs lejárati időhöz kötve, kamata a 2001-2008. években a piaci, szabad felhasználású hitelek kamatánál lényegesen kedvezőbb volt: 9,5 és 11,9 százalék között változott, jelenleg 9,5 százalék.
A Diákhitel Központ a törlesztőrészletet a jogszabályok előírásaival összhangban, a törlesztés első két évében minimálbér, ezt követően az ügyfél jövedelme alapján (annak 6-8 százalékában) határozta meg. A központ 2001 októbere óta kezdődő hitelfolyósítások óta több mint 250 ezer hallgatónak nyújtott kölcsönt.
Eddig a felsőoktatásban résztvevők mintegy 20 százaléka vette igénybe a hitelt. A hallgatói hitelek 2007 végén nyilvántartott állománya 159 milliárd forint volt, amely 2008 végére várhatóan meghaladja a 180 milliárd forintot. A kisgyermeket nevelő hallgatói hitelt igénybevevők részére a kormány 2007 végéig összesen 720 millió forint célzott kamattámogatást biztosított a költségvetés terhére.
A hallgatói hitelrendszer nem költségvetési szerepvállalásra épül. A hallgatói hitelezés jogszabályban kialakított kamat- és törlesztési feltételei megalapozták a hitelrendszer önfenntartó működését azáltal, hogy a működési és finanszírozási költségeket, valamint a várható hitelezési veszteséget a hitelfelvevők a hallgatói hitelek kamatában térítik meg.
A nemfizetéséből eredő kockázatok fedezetére a hitelkamatban megtérülő kockázati céltartalék szolgált, amelyből hitelezési veszteségre évente 0,1 – 1,2 százalékot használt fel a Társaság. A központ a 2001-2007 években alacsony költségű hitelek felvételével és kötvények kibocsátásával, valamint a hallgatói hitel-törlesztésekből befolyó összegekkel finanszírozta a hitelrendszer működését.
A hallgatói hitelkamat alacsony szinten tartását támogatta a bevont források visszafizetésére vállalt kormányzati készfizető kezesség, a Magyar Fejlesztési Banktól felvett hitelekhez kötődő árfolyam-garancia, valamint a hitelintézetek versenyeztetésének alkalmazott gyakorlata. A Diákhitel Központ teljesítette fizetési kötelezettségeit, állami kezesség beváltására nem volt szükség.
A működés első négy évében a kormány összesen 2546 millió forint költségvetési támogatást biztosított a hitelrendszer elindításához, ami lehetővé tette a hallgatói hitelkamatok alacsony szinten tartását. Ezt követően a társaság további költségvetési támogatásban nem részesült.
A tárgyévi kamatbevételekben meg nem térülő működési költségeit a következő évek kamatbevételei terhére határolta el a Társaság, további lehetőséget teremtve ezzel a kiszámítható és vállalhatóan alacsony kamatszint fenntartására. A 2007. év volt az első, amikor megvalósult az önfenntartó működés, azaz a hallgatói hitelek kamatában megtérült minden tárgyévben felmerült és elszámolt költség.
A Diákhitel Központ a hatályos jogszabályoknak megfelelően pénzforgalmi számláit kizárólag a Magyar Államkincstárnál vezetheti, szabad pénzeszközeinek befektetésére állampapírokat csak a Kincstárnál vásárolhat. A Kincstár számlavezetési és befektetési szolgáltatásai, azok díjtételei a kereskedelmi bankokénál kedvezőtlenebbek, ezért az Állami Számvevőszék javasolta a pénzügyminiszternek, hogy vizsgálja meg a Társaságnál ezzel összefüggésben keletkező gazdasági hátrány megszüntetésének lehetőségét.
A Diákhitel Központ fennállása óta figyelmet fordított a hallgatói hitelezéssel, a hitelfelvétel lehetőségeivel és feltételeivel összefüggő tájékoztatásra. A hitelrendszer működéséről készített közvélemény-kutatások szerint 2007-ben a felmérésben résztvevők 41%-a vélte úgy, hogy ha nem lenne diákhitel, abba kellene hagyniuk tanulmányaikat, 35%-nak segített a tandíj kifizetésében, szemben a 2005. évi felmérésnél kapott 26%, illetve 23%-kal.
A társaság megítélésének mutatói javultak, de a 2007. évi felmérés azt is megállapította, hogy a kommunikációban hangsúlyosabbá kell tenni a diákhitel törlesztésével kapcsolatos tájékoztatást. A társaság gazdálkodása szabályszerű volt, a jogszabályok előírásaival összhangban kialakított elszámolási rendszere biztosította a nonprofit elvű működést, ennek megfelelően alaptevékenységéből nem származott eredmény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.