BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan működik a Diákhitel Központ?

Az Állami Számvevőszék hétéves fennállása óta először vizsgálta a Diákhitel Központ működését. Eredmény.

A 100 százalékban állami tulajdonú társaság létrehozása, irányítása és működtetése a jogszabályok előírásaival összhangban biztosította a hallgatói hitelrendszer hosszú távú működésének feltételeit.

A felsőoktatásban résztvevő hallgatók a diákhitelt alanyi jogon, fedezet és hitelbírálat nélkül vehetik igénybe, a hitel nincs lejárati időhöz kötve, kamata a 2001-2008. években a piaci, szabad felhasználású hitelek kamatánál lényegesen kedvezőbb volt: 9,5 és 11,9 százalék között változott, jelenleg 9,5 százalék.

A Diákhitel Központ a törlesztőrészletet a jogszabályok előírásaival összhangban, a törlesztés első két évében minimálbér, ezt követően az ügyfél jövedelme alapján (annak 6-8 százalékában) határozta meg. A központ  2001 októbere óta kezdődő hitelfolyósítások óta több mint 250 ezer hallgatónak nyújtott kölcsönt.

Eddig a felsőoktatásban résztvevők mintegy 20 százaléka vette igénybe a hitelt. A hallgatói hitelek 2007 végén nyilvántartott állománya 159 milliárd forint volt, amely 2008 végére várhatóan meghaladja a 180 milliárd forintot. A kisgyermeket nevelő hallgatói hitelt igénybevevők részére a kormány 2007 végéig összesen 720 millió forint célzott kamattámogatást biztosított a költségvetés terhére.

A hallgatói hitelrendszer nem költségvetési szerepvállalásra épül. A hallgatói hitelezés jogszabályban kialakított kamat- és törlesztési feltételei megalapozták a hitelrendszer önfenntartó működését azáltal, hogy a működési és finanszírozási költségeket, valamint a várható hitelezési veszteséget a hitelfelvevők a hallgatói hitelek kamatában térítik meg.

A nemfizetéséből eredő kockázatok fedezetére a hitelkamatban megtérülő kockázati céltartalék szolgált, amelyből hitelezési veszteségre évente 0,1 – 1,2 százalékot használt fel a Társaság. A központ a 2001-2007 években alacsony költségű hitelek felvételével és kötvények kibocsátásával, valamint a hallgatói hitel-törlesztésekből befolyó összegekkel finanszírozta a hitelrendszer működését.

A hallgatói hitelkamat alacsony szinten tartását támogatta a bevont források visszafizetésére vállalt kormányzati készfizető kezesség, a Magyar Fejlesztési Banktól felvett hitelekhez kötődő árfolyam-garancia, valamint a hitelintézetek versenyeztetésének alkalmazott gyakorlata. A Diákhitel Központ teljesítette fizetési kötelezettségeit, állami kezesség beváltására nem volt szükség.

A működés első négy évében a kormány összesen 2546 millió forint költségvetési támogatást biztosított a hitelrendszer elindításához, ami lehetővé tette a hallgatói hitelkamatok alacsony szinten tartását. Ezt követően a társaság további költségvetési támogatásban nem részesült.

A tárgyévi kamatbevételekben meg nem térülő működési költségeit a következő évek kamatbevételei terhére határolta el a Társaság, további lehetőséget teremtve ezzel a kiszámítható és vállalhatóan alacsony kamatszint fenntartására. A 2007. év volt az első, amikor megvalósult az önfenntartó működés, azaz a hallgatói hitelek kamatában megtérült minden tárgyévben felmerült és elszámolt költség.

A Diákhitel Központ a hatályos jogszabályoknak megfelelően pénzforgalmi számláit kizárólag a Magyar Államkincstárnál vezetheti, szabad pénzeszközeinek befektetésére állampapírokat csak a Kincstárnál vásárolhat. A Kincstár számlavezetési és befektetési szolgáltatásai, azok díjtételei a kereskedelmi bankokénál kedvezőtlenebbek, ezért az Állami Számvevőszék javasolta a pénzügyminiszternek, hogy vizsgálja meg a Társaságnál ezzel összefüggésben keletkező gazdasági hátrány megszüntetésének lehetőségét.

A Diákhitel Központ fennállása óta figyelmet fordított a hallgatói hitelezéssel, a hitelfelvétel lehetőségeivel és feltételeivel összefüggő tájékoztatásra. A hitelrendszer működéséről készített közvélemény-kutatások szerint 2007-ben a felmérésben résztvevők 41%-a vélte úgy, hogy ha nem lenne diákhitel, abba kellene hagyniuk tanulmányaikat, 35%-nak segített a tandíj kifizetésében, szemben a 2005. évi felmérésnél kapott 26%, illetve 23%-kal.

A társaság megítélésének mutatói javultak, de a 2007. évi felmérés azt is megállapította, hogy a kommunikációban hangsúlyosabbá kell tenni a diákhitel törlesztésével kapcsolatos tájékoztatást. A társaság gazdálkodása szabályszerű volt, a jogszabályok előírásaival összhangban kialakított elszámolási rendszere biztosította a nonprofit elvű működést, ennek megfelelően alaptevékenységéből nem származott eredmény.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.