A parlament december végén fogadta el a hazai pénzügyi közvetítő rendszer stabilitásának erősítéséről szóló – és többnyire „bankmentő csomagként” emlegetett – törvényt, amelynek pontos, számszerű kereteit a várhatóan napokon belül megjelenő végrehajtási rendelet szabályozza majd. A garanciához, illetve tőkéhez való tényleges hozzáférést lehetővé tévő, ennek megfelelően létfontosságú rendelet kapcsán hosszú hetek óta folynak az egyeztetések, amelyekről –érthetően - eddig egyik érintett fél részéről sem szivárogtak ki információk.
A végrehajtási rendelet megjelenése körüli bonyodalmakat feltehetően a bankok és az állam közötti alapvető érdekellentét okozta. A hitelintézetek ugyanis abban érdekeltek, hogy az állam – netán az igazgatóságban ülő képviselőjén keresztül – minél kevésbé avatkozzon bele a stratégiai döntések meghozatalába, a másik oldal viszont a rendelkezésre bocsátott források minél hatékonyabb felhasználását igyekszik szabályozási eszközökkel biztosítani.
Szintén alapvető kérdés az árazás, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy a hitelintézetek milyen kondíciók mellett jutnak garanciához, netán tőkéhez. A decemberben elfogadott törvény mindenesetre több komoly feltételt támaszt a tőkeemelést, illetve – a várhatóan jóval keresettebb – garanciavállalást tekintve is. A jogszabály szerint az állam nevében eljárva a pénzügyminiszter akkor vállalhat garanciát az adott bank forrásbevonásához, ha azt a PSZÁF felügyeleti tanácsának elnöke és a jegybank elnöke együttesen javasolja.
A kötelezettség alapja emellett csak hitelszerződés vagy hitelviszonyt megtestesítő értékpapír lehet. A bank kötelezettségének lejárata legalább három hónap, legfeljebb öt év lehet, úgy, hogy maga a kötelezettségvállalás legkésőbb ez év végéig keletkezik. A decemberre kissé átdolgozott törvény rendelkezése szerint a hazai bankok tartozásaira legfeljebb 1500 milliárd forint erejéig vállalhat garanciát a magyar állam, és ezt az összeget is két részre osztották: 1050 milliárd forintnyi garanciavállalás legalább három hónap és legfeljebb három év lejáratú lehet, további 450 milliárdra pedig szintén legalább háromhavi, de maximum ötéves időszakot határoztak meg.
A rendelet megjelenése után csupán az lesz a kérdés, ki veszi igénybe először az állam által a bevont források mögé rakott garanciát: bár az iránt több piaci szereplő is érdeklődik, a sor legelején állni – érthető okokból – feltehetően egyikük sem szeretne majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.