A teljesítmény alapú besorolást az indokolja, hogy egyre kisebb hengerűrtartalommal tudják a motorok ugyanazt a teljesítményt nyújtani, a nagyobb teljesítmény pedig - rendszerint - nagyobb veszéllyel, és így több kárral is jár.
A parlament az idén nyáron fogadta el a kgfb törvényt, amely jövő év első napjától váltja fel az addig hatályos, 2004-ben született kormányrendeletet. Így magasabb - törvényi - szintre kerül a kgfb szabályozása, viszont a törvény a részletszabályok meghozatalát a pénzügyminiszterre bízza. A most megjelent egyik rendelet a gépjármű kategóriákat határozza meg. A pénzügyminiszteri rendelet két táblázatot is tartalmaz, az egyiket jövőre, a másikat azt követően kell alkalmazni. A jövő évi besorolás megegyezik az eddigivel, vagyis a kgfb szempontjából a személyautókat és a motorkerékpárokat a motorjaik hengerűrtartalma alapján kell besorolni.
Személyautónál - ugyan úgy, mint eddig - a 850 köbcenti alatti, a 851-1.150 köbcenti közti, az 1.151-1.500 köbcentiig, az 1.501-2.000, a 2.001-3.000 köbcenti, illetve az efölötti hengerűrtartalmú kocsit képeznek egy-egy kategóriát. Értelemszerűen minél nagyobb a hengerek térfogata, annál többet kell fizetni. A motorkerékpároknál a 150 köbcenti alatti, a 151-350 köbcenti közti, és az ennél nagyobb motorok adnak egy-egy besorolási kategóriát.
Miután e hónap végén a biztosítóknak meg kell jelentetniük a jövő évi tarifáikat, most már nem lenne idejük arra, hogy a motorok teljesítménye alapján határozzák meg a díjakat, 2011-től ugyan is ez a jellemző lesz a kgfb-besorolás alapja. A módosítás indoka az, hogy egyre kisebb űrtartalommal lehet ugyanazt a teljesítményt nyújtani. Például a legújabb motorú kocsik már 70 kW - mintegy 100 lóerő - feletti teljesítményt produkálnak 1.400 köbcentis motorokkal, míg korábban ehhez legalább 1.600 köbcenti kellett.
A teljesítmény alapú besorolás kategóriái a személyautóknál: 37 kW alatt, 38-50, 51-70, 71-100, 101-180 kW, illetve e teljesítmény felett. A motorkerékpároknál az eddigi 3 besorolási kategóriából 4 lesz, ezek: 12 kW alatt, 13-35, 36-70 kW, illetve e felett. A tehergépkocsiknál a megengedett össztömeg tolódik feljebb. Az N1 kategóriánál a 2 tonna 3,5 tonnára, az N2 2-6 tonnája 3,5-12 tonnára, míg a 6 tonna feletti N3 kategória 12 tonna felettire módosul 2011-től.
A bonus-malus besorolás táblázata változatlan maradt, tehát 10 bonus és 4 malus fokozatból áll. A bonus fokozatokat ugyanúgy rontják le az okozott károk, mint jelenleg is teszik. Továbbra is 9 hónapig kell biztosítottnak lenni ahhoz, hogy a kármentesség egy fokozattal emelje a bonus-t. Aki eladja a kocsiját és két éven belül újat vásárol, az továbbviszi a korábbi besorolását. Jelenleg a bonus-malus besorolást a korábbi naptári év eseményei határozzák meg. Miután a biztosítási törvény nem december 31-et, hanem a kocsi vásárlásának a napját határozza meg biztosítási évfordulóként, így a megfigyelési időszak is ehhez a terminushoz kötődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.