A pénztárak tagtoborzási stratégiája változatos volt. A médiában zajló kampányok mellett voltak olyan intézmények, amelyek vásárlási utalványokat vagy műszaki cikkeket osztogattak a belépőknek, a biztosítói hátterű kaszszák pedig azzal is csábítottak klienseket, hogy más szolgáltatások (például kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás) árából kínáltak kedvezményeket, de a jelek szerint az ügynöki hálózatot is bevezették a piaci szereplők. A tagszervezéssel kapcsolatos költségekre 948 millió forint ment el a harmadik negyedévben, ez azt jelenti, hogy ha az újonnan belépő és egyik pénztárból a másikba átigazoló mintegy 100 ezer tag mindegyikét ügynök szervezte be, egy-egy pénztártag után hozzávetőlegesen 10 ezer forint üthette a közvetítő markát. Vannak persze olyanok is, akik közvetítő nélkül választanak pénztárat, így az átlagos ügynöki jutalék összege ennél valószínűleg magasabb lehetett.
Az ügynökök szerepe mindenesetre kiemelkedő lehet, ezt jelzi, hogy a legsikeresebb tagtoborzók a harmadik negyedévben a PSZÁF adatai szerint a biztosítói hátterű kasszák voltak. A legtöbb klienst az ING Nyugdíjpénztár gyűjtötte, a kassza magánpénztári ágazata csaknem 19 ezer taggal gyarapodott, így a taglétszám szeptember végére megközelítette az 550 ezret. Az év egészét tekintve is az ING bizonyult a legjobb toborzónak: csaknem 52 ezer embert sikerült meggyőznie a csatlakozásról. Nem sokkal maradt le a taggyűjtésben az ING-től az Allianz sem. Az intézmény a harmadik negyedévben 16,5 ezer fővel gyarapította taglétszámát, amely így 413 ezer fölé emelkedett.
Szintén rákapcsolt a tagszerzésre az alig egy esztendeje indított Generali, amely hozzávetőlegesen 8700 tagot győzött meg a belépésről, az elképesztő iramban bővülő pénztárnak így a harmadik negyedév végére már 26,5 ezer tagja volt a tavaly év végi alig 3 ezerrel szemben. Az Axa sem tétlenkedett, a csoporthoz tartozó két nyugdíjpénztár, az Axa és a Premium összesen több mint 6600 tagot gyűjtött három hónap alatt. Érdekesség emellett, hogy a felügyelet honlapján lévő adatok szerint az Erste Magánnyugdíjpénztára is gyarapította taglétszámát mintegy 6 ezer fővel a harmadik negyedév során, ez azért meglepő, mert a hatóság határozata szerint az intézmény július 16-a óta nem vehet fel új tagokat. A PSZÁF lapunk kérdésére közölte, hogy a pénztár által beküldött adat minden bizonnyal téves.
A toborzási verseny egyik nagy vesztese, akárcsak a megelőző negyedévekben, a 800 ezer főt meghaladó taglétszámával még mindig piacvezetőnek számító OTP Magánnyugdíjpénztár volt, amelynek tagsága az intenzív médiakampány és a hűségprogram ellenére is több mint 1300 fővel csökkent a negyedév során. Az év egészét tekintve egyébként az OTP-s magánkaszsza több mint 22 ezer klienstől vált meg. A másik nagy vesztes a harmadik negyedben az Aegon lett, csaknem 3 ezer fővel csökkent a taglétszáma, a korábbi negyedévek azonban nem voltak ennyire rosszak az intézménynél, az egész évet nézve csak 532 tagot veszített. A pénztárak minden bizonnyal örülnek az új tagoknak, kérdés azonban, hogy a tagok is örülnek-e a kiválasztott kasszának, a pénztárak népszerűsége és a kasszák által elért hozamok között ugyanis a PSZÁF által közzétett adatok tanúsága szerint (lásd táblázatunk) nincs feltétlen megfelelés. HB
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.