A gépjármű-felelősségi károk rendezésének veszélyes jelenségeire hívta fel a figyelmet tegnapi tájékoztatóján Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Szerinte tisztességtelen az a gyakorlat, ahogy a vétlen károsult autósok ügyében járnak el a biztosítótársaságok. Úgy számolják ki ugyanis a kár nagyságát, hogy az a kárkori érték legfeljebb 50-70 százaléka lehet. E fölött a gépkocsit gazdasági totálkárosként kezelik, roncsként bocsátják árverésre. Mint mondta, más európai országokban a jármű kárkori értékének minimum 100, egyes országokban akár 130 százalékáig terjed a javíthatósági érték.
Az úgynevezett gyorsított vagy egyezségi kárrendezés is kockázatos az ügyfélre nézve: ennek során felajánlják a károsult vétlen autósnak – korábban szóban, január óta levélben – a javítás nettó értékének 30-50 százalékát. Az ügyfél pedig csak utólag szembesül azzal, hogy a felajánlott összeg nem fedezi a költségeket. A biztosítók arról sem tájékoztatják a károsultakat, hogy az egyezség elfogadása egyben a pótszemle jogáról való lemondást is jelenti. Gablini Gábor szerint ma már az is kezd terjedni, hogy az értesítés SMS-ben érkezik, de ismert olyan eset is, amikor előzetes egyeztetés nélkül a biztosító postán küld egy bizonyos pénzösszeget. A Gémosz szerint azonnal meg kell szüntetni ezt a gyakorlatot, és egyúttal el kell érni, hogy a biztosítótársaságok korrekt tájékoztatást adjanak az ügyfeleiknek. A többi szakmai szervezettel együtt a szövetség szeretné elérni, hogy a vétlenül balesetet szenvedő magyar járműtulajdonosok hasonló feltételekkel intézhessék biztosítási ügyeiket, mint az Európai Unió más országainak autósai. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.